Feeds:
Innlegg
Kommentarer

Endelig ble bacheloroppgaven levert i dag! Det har vært et litt krevende skolesemester. Jeg har i tillegg til ernæringsstudiet også tatt videreutdanning i diabetesbehandling og omsorg. Jeg hadde siste eksamen der i går, og innlevering av bachelor i ernæring i dag. Alt dette med en 3 uker gammel baby😉 Det gikk overraskende bra, men jeg vet jo at jeg ikke får toppkarakter verken på oppgaven eller eksamen.
Da er det i alle fall godt at jeg fikk A på de to siste ernæringseksmene! Holde snittet oppe.

Jeg skreiv om meierifett og kolesterol i bacheloren. Veldig spennende tema. Spesielt siden jeg er så glad i meieriprodukter, og det er jo så klart de fete som smaker best.
Vi brukte bare 10 vitenskapelige artikler, så jeg fikk egentlig ikke de svarene jeg ville ha ut i fra problemstillingen. I tillegg er det få studier innenfor dette temaet som går over lang tid og inkluderer mange deltakere. Det er i alle fall stort behov for å forske mer på dette. Kanskje jeg bare må få meg mastergrad og få forsket?😛

Jeg hadde håpet på å være ferdigutdannet ernæringsfysiolog til sommeren, men pga babyen så fikk jeg ikke tatt pasientpraksisen i mars/april. Den skal jeg ta til høsten. I tillegg har jeg 1 eksamen igjen, som er muntilig. Den må jeg også vente med til høst/vinter. Det er jo uansett ikke noe hast å bli ferdig. Jeg har mammapermisjon til desember/januar, så får ikke startet i jobb før til neste år uansett. Jeg vet i alle fall at det skal bli godt å komme i mål med utdannelsen, sånn at jeg kan fortsette med mastergrad etter hvert og til slutt kanskje være ferdig å studere?
Jeg har faktisk søkt på master nå til høsten, men tror ikke jeg skal akseptere plassen om jeg får tilbudet.. Det er eegentlig ikke det studiet jeg vil ta. Det jeg skal ta har ikke staret opp enda, så det er vel bare å vente.

Mens man går gravid virker det som en evighet, når man er ferdig virker det som man var gravid i 1 uke…
Plutselig var altså 9 måneder svangerskap over. Det er veldig rart og litt vanskelig å sette ord på hva man føler. Alle sa at jeg kom til å savne magen etterpå, men jeg savner ikke magen. Jeg savner mer sparkene og det å ha babyen nært seg. Sparkene var jo et tegn på at hun hadde det bra, så de har jeg tatt meg selv i å vente på etter fødelsene.

I går var hun 1 uke gammel. Det er altså sant som småbarnsforeldre sier.. Tiden går fort! Jeg kunne max tro det hadde gått 1 dag.

Det er spennende å se hvordan kroppen sakte men sikkert går tilbake til sin opprinnelige form. Jeg gikk ned lite i vekt på selve fødselen. Dagen vi kom hjem hadde jeg gått ned 4 kg. Litt skuffet, men jeg skjønte at det sikkert ble mer ganske fort. I dag hadde jeg totalt gått ned 8,5 kilo. Uten å gjøre noe for det, så her er det store mengder vann som forsvinner.
Det er også ganske artig å observere hvordan magen jobber seg tilbake. Magemusklene har begynt å trekke seg sammen, men har fortsatt et stykke igjen. Livmoren blir mindre for hver dag, så nå er det kun en liten mage helt neders. Strekkmerker slapp jeg unna, og det er jeg glad for🙂

Jeg skal ikke komme med noen fødselsrapport, men før fødselene ble jeg fortalt av alle at det kom sikkert til å gå kjempefort siden jeg er så godt trent… Ja! Man skal ikke stole blindt på at en godt trent kropp gir lettere fødsler. 20 timer tok det fra vi kom til sykehuset til hun kom ut. Og jeg som ikke skulle ha epidural.. Jeg hadde nok ikke klart å fullføre uten epidural!
Alle sier man glemmer smertene fort, men jeg har fortsatt ikke glemt de. Hvordan man kan klare å gjøre dette mer en en gang er ganske uforståelig for meg. Jeg husker jeg spurte jordmora (rett før hun kom ut) om andre også syntes dette var like vondt, og om andre ropte like mye… Mange andre ropte mye mer, svarte hun..😉

Nå gleder jeg meg til å kunne starte treningen. Kroppen er nok ikke klar enda, og det anbefales jo at man venter 6 uker. Jeg har startet bekkenbunnstrening, rett etter fødselen. Det er utrolig viktig å trene både under svangerskapet og med en gang man har født. Så slipper man komplikasjoner med inkontinens osv. Så har vi jo trillet litt tur, og så har jeg og hunden hatt noen fine turer bare vi.

Alle vet jo at kroppen endrer seg når man blir gravid.
Man må nødvendigvis få større mage, de fleste må også få litt mer fett på kroppen som skal fungere som ammereserver. Ellers vil enkelte oppleve at de får åreknuter, strekkmerker, mye mer fett enn de kanskje hadde planlagt og de aller fleste går opp i vekt en del.

Jeg hadde trodd at jeg skulle ta disse endringene ganske greit.. Men der tok jeg feil😛
Enkelte dager går det helt greit. Andre dager synes jeg ikke jeg ser noe fin ut i det hele tatt. Det tok lang tid før jeg vente meg til magen, og jeg syntes jeg fikks tor mage skikkelig fort. Når jeg ser tilbake på bildene, så ser jeg jo at det ikke er tilfelle. Magen min har gjennom hele svangerskapet lagt litt under gjennomsnittet, men likevel innenfor normalen. Så grunnen til at magen min ser så stor ut er nok fordi jeg er så lita😉 I tillegg har det jo litt med hvordan babyen ligger.

Jeg har i stor grad vært veldig heldig med hele svangerskapet. Har klart å trene hele veien. Har enda 4-5 treningsøkter i uken nå som jeg er på tur inn i uke 36. I tillegg til at jeg går tur hver dag. Jeg har så klart ikke spesielt høy intensitet på øktene, men bare det å få røre på seg, bruke musklene og føle at kroppen fortsatt jobber på lag med deg gjør mye. Det holder muskelmassen til en viss grad ved like, det hindrer også en kjempestor vektoppgang.

I starten trodde jeg at det kun var jeg som hadde litt problemer med at kroppen skulle endre seg, men etter å lest rundt på nett og i bøker så ser jeg jo at dette er ganske normalt.
Nå har jeg mer eller mindre (5 uker før termin :P) et avslappet forhold til disse endringene. Jeg ser at kroppen ikke har endret seg kjempemye. Litt bredere hofter, mindre (og slappere) muskelmasse, stor mage og vann i leggene en gang i blant. Jeg tror kanskje den frykten i starten hele tiden handlet om «hvordan jeg kommer til å være på slutten av svangerskapet», men nå som jeg er i slutten og ser at kroppen ikke er rasert slapper jeg mer av.
Jeg skal ærlig innrømme at jeg har hatt angst for hengemage, hengepupper og svær rumpe😛 Men den frykten er ikke der lengre. Jeg har gjort det jeg kan for å holde meg i form i svangerskapet, for å gjøre fødselen så lett som mulig. Kostholdet mitt har vært sunt, i hovedsak, men skal innrømme at det er lettere å skeie ut når man er gravid enn når man ikke er det. I starten hadde jeg så syke cravings som jeg aldri har vært med på før. Da fikk jeg lyst på en bestemt ting og tenkte på det heeeelt til jeg spiste det. Sånn har jeg det ikke lengre, men kroppen higer etter mer søtt enn det jeg har vært vant til å spise tidligere. Derfor har jeg brukt mye frukt, og spesielt appelsiner. Bedre det enn å spise sjokolade flere ganger om dagen😉

Preggisblogging!

Mange spør meg om trening og graviditet, kosthold og graviditet og gud vet hva🙂 Derfor tenker lager jeg like greit et b logginnlegg hvor jeg prøver å svare på de spørsmålene jeg har fått om emnet.
Jeg sa jo at jeg ikke hadde spesielt store planer om å la dette bli en gravidblogg, og de tblir det heller ikke. Bare for ei lita stund😉

Trening
I dag er jeg kommet til uke 34. Dvs. at det er 6 uker og 2 dager til termin.
Jeg er i overraskende god form! Jeg trener 5 ganger i uken på gymmet, og tar gjerne et par hjemmeøkter med kettlebellene og slyngen. I tillegg går jeg så klart tur hver dag med fineste hunden.
selv om jeg trener såpass mye så er jo naturlig nok aktivitetsnivået mitt mye lavere enn før jeg ble gravid. Treningene mine er jo ikke intensive. Jeg bruker 20-30 min på ellipsemaskin. Det funger veldig bra for å få banket beina litt nå som knebøy er historie. Ellers er den veldig god for bekken og rumpe, som fort blir litt «låst» når man er gravid og blir tyngre.

Etterpå trener jeg alltid styrke. Jeg varierer på øvelsene og følger ikke noe fast program, men deler gjerne opp i overkropp og underkropp. Benkpress kjører jeg fortsatt, men løfter ikke mer enn 5-6 reps på 40 kilo. Ellers trener jeg skulderpress med hantler eller maskin, sidehev, skråbenk med hantler, flyes, nedtrekk, div. maskiner for bein – blant annet beinpress, bicepscurl, facepull, pushdown og øvelser i slynge og med kettlebelles.
Trener ikke markløft lengre, men bruker kettlebells til å trene sumomark. Tar også goblet squat for å holde bøyøvelsen i kroppen fortsatt.

Kosthold
Mange lurer på om jeg spiser lavkarbo enda, og det gjør jeg ikke. Jeg slutta med det lenge før jeg ble gravid fordi all treninga mi krevde en annen type kosthold. Etter jeg gikk tilbake til mer karbohydrater i kostholdet så jeg store endringer på kroppssamensetningen (mer muskler – mindre fett) og ikke minst på styrken.
Etter jeg ble gravid økte jeg inntaket karbohydrater, fordi det var i stor grad det kroppen ville ha. Jeg er nøye med  å få i meg riktig med næringsstoffer, så jeg utelater ikke ting fra kostholdet som jeg vet er sunt. Variert kosthold har aldri vært viktigere for meg.

I tilllegg spiser jeg litt usunne matvarer inni mellom. Det er ikke ofte, men har jeg lyst på en is i helga, så spiser jeg det🙂 Generelt prøver jeg å holde meg til ren mat i ukedagene, men vet at jeg ikke ødelegger for verken meg eller babyen om jeg skulle spise en sjokolade midt i uka.

Kroppens endringer
Kroppen endrer seg helt klart mye! Mer fett (ammerreserver) og mindre muskelmasse. Svær mage har jeg også😉 Jeg har i uke 34 gått opp 11 kilo totalt, og det synes jeg er helt greit. Trodde jeg s kulle freake ut når jeg gikk over 10 kilo, men  jeg har et ganske rasjonelt forhold til dette. Hadde jeg veid 20 kilo + nå ville jeg nok ikke vært så rasjonell, men jeg trener og spiser sunt, så da må bare kroppen styre sitt løp.

Trening etter fødselen
Jeg får mye bermerkninger på dette.. Mange sier at jeg  må konsentrere meg om å være mamma, og at treninga kommer tids nok.
Ja, treninga kommer så snart kroppen min gir meg klarsignal. Idrett (styrkeløft) er en stor del av livet mitt, og det skal det også bli etter fødselen. Jeg stresser ikke me å bli fortest mulig sterk. Det tar jeg som det kommer, men gleder meg til å komme tilbake på nivået jeg var på før jeg ble gravid. Hadde aldri vært sterkere!🙂
Jeg skal konsentrere meg om å være mamma, men jeg skal ikke kun være mamma. Jeg skal også være styrkeløfter, student og kone.
Legen min har allerede gitt meg klarsignal til å trene når jeg ammer, fordi hun vet jeg har god selvinnsikt og ikke kommer til å kjøre for hardt på. Babyen skal ha melk, så det er avgjørende at jeg spiser nok sånn at jeg får produsert nok mat. Men det bekymrer jeg meg ikke for. Jeg er vel et av de beste bevisene på at man kan gjøre flere ting på en gang. I 3 år har jeg nå gått 100% skole, hatt 100% jobb mens jeg har trent 110% styrkeløft og konkurrert jevnlig. I tillegg til at jeg jo også har vært og er mamma til lillegutt (hunden vell). Vil man så får man også til!

Ca. sånn her ser jeg ut for tiden. Magen er stooor og babyen er livlig. Hun hikker, romsterer og har heldigvis lagt seg med hodet ned! Nå er det bare å vente på at vi skal få treffe henne. Vi er ganske sikre på at hun kommer før terminen, så vi får se. Slektes hun på meg så kommer hun 1 eller 2 uker før ;D

mage

Trening og sånt :)

Tiden går fort, og jeg får ikke spesielt mye tid å blogge nå. Jeg har heller ikke så mye å blogge om. Skal ikke mase så mye om graviditeten osv. Det går nå jevnt og trutt fremover, og i morgen er jeg i uke 26. 14 uker igjen til termin og nå ser jeg jo faktisk enden på dette😀

Holder fortsatt koken på trening. Sist uke hadde jeg hele 6 økter. Denne uken blir det litt mindre, da jeg er ganske sliten (sikkert etter all treninga), men har fått slyngetrener til jul så den brukes på dager hvor jeg ikke orker å dra på gymmet.

Til dere andre gravide; på helsetrend.no finner du en artikkel om gravide og trening. Den har jeg skrevet ut i fra hva jeg har lest og hva jeg selv har erfart. Som jeg sa tidligere er det lite konkret info om spesielt styrketrening og gravide. Nå har jeg trent styrke hele veien, og ser for meg at jeg skal klare det til termin også. Knebøy er kuttet ut, men benkpress og markløft trenes fortsatt. Ikke så tungt, men jeg får holde bevegelsen i muskulaturen.
Les den om du lurer, ellers er du velkommen til å sende meg mail om du har noe du lurer på🙂

Formen før jeg ble gravid var veldig bra. Jeg var i mitt livs beste form. Hadde aldri vært sterkere verken fysisk eller psykisk. Blir spennende å se om jeg får formen tilbake etterpå..🙂

før

Blogging!

Long time no see!

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å legge denne bloggen død. Som jeg har nevnt tidligere skriver jeg fortsatt men da publiseres det på helsetrend.no

Nå tenker jeg likevel å opprettholde bloggen, selv om jeg kommer til å gå bort i fra den sånn som den har vært før. Jeg lar de gamle innleggene ligge, men de nye blir ikke spesielt mye av faglig type.
Akkurat nå er jeg gravid, snart 20 uker på vei. Etter fødselen skal jeg tilbake til styrkeløfttrening, og det er nettopp det bloggen kommer til å handle om; å bli sterkere enn noen gang før.
Det vil helt klart by på mange andre utfordringer enn jeg tidligere har vært vant til når jeg stort sett bare har hatt meg selv å tenke på, men jeg gleder meg og jeg vet det skal gå bra.

Jeg trener så mye som kroppen min tillater meg nå. I begynnelsen av svangerskapet var jeg kjempetrøtt og fikk 4 styrkeøkter i uke. Nå er jeg ikke så trøtt lengre, men sliter enda med kvalme og hodepine enkelte dager. Trening hjelper uansett på dette! Det gjelder bare å komme seg på trening, for det er dørstokkmila som er lang. Nå får jeg inn 5-6 styrkeøkter i uken, pluss tur med hunden hver dag – men det turlengden varierer. De dagene jeg er kjempesliten blir det kortere turer.

Mange ser rart på meg når jeg sier jeg enda trener styrke… Jeg trener ikke STYRKELØFT, men styrketrening.. Det er en ganske stor forskjell der. Fra å trene med over 100 i knebøy er jeg nå på 40-50 kg. Fra 140 i markløft er jeg nå på 40-60. Her om dagen løfta jeg 1 rep på 80! Hoho. Det var ikke tungt, men uvant.

Jeg tenkte å skrive litt om treningene mine under svangerskapet i håp om at det kan hjelpe andre gravide til å komme seg i treningen. Det er dessverre lite info om gravide og trening, og jeg har selv brukt mye tid på å lete etter forskning og annen litteratur. Jeg har ått mye hjelp fra styrkeløftdamer som har født, og de rådene er gull verdt!🙂

Helsetrend.no

Dere har sikkert skjønt at bloggen er på tur til å ta kveld..🙂 Men jeg slutter ikke å skrive. Nå tar jeg blogging til et nytt nivå!
Vi har laget et nytt NETTMAGASIN om helse, trening og ernæring; helsetrend.no

 

Du kan følge oss på facebook ved å gå inn HER.

Vi er bare i startgropa, men jeg synes vi er kommet så godt i gang at vi deler siden med alle!🙂

%d bloggers like this: