Feeds:
Innlegg
Kommentarer

Archive for april, 2010

Tomat

Det går ikke en dag uten at jeg spiser tomat. Enten i form av selve tomaten, eller tomatpurè, tomatsuppe, hermetisk tomat osv. En god tomatsaus som har kokt seg skikkelig inn er jo bare nydelig 🙂

Egentlig er vel tomat en frukt, men de fleste kaller den grønnsak. Og den brukes jo i hovedsak som grønnsak.
Da vi var i Italia ble det mye tomat i alle varianter. Der var det vel fint lite retter uten tomat. Tror E fikk en calzone som faktisk var uten tomatsaus. Det må være det eneste vi fant uten tomat. Men den var visst skuffende. Hva er vel pizza og calzone uten tomatsaus?? Selv spiste jeg utrolig mye lasagne. Herregud så godt det var da. De kan virkelig mat i Italia. Jeg har veldig lyst å dra tilbake til Roma, men E mener vi bør dra til Paris eller London.. Ja, kanskje det kan være greit å dra til et annet land før vi drar tilbake til Italia.

Uansett, det var tomat jeg hadde planer å skrive om..Ikke Roma 😀 Det får jeg ta i et annet innlegg.

Man finner mange forskjellige tomatsorter: bifftomat, plommetomat, cherry, tigertomat, grønn og gul tomat osv. Min favoritt er den søttomaten, er det noen som husker hva den heter? Så er jo bifftomaten kjempegod. Den smaker mye.

Næringsinnholdet i 100g tomat: 18g kalorier, 2,5g karbohydrater, 0,2 g fett og 0,7 proteiner.
Den er rik på C og A vitamin, og så inneholder den jo mye lykopener som er en sterk antioksidant. Det sies at den skal være godt for synet, huden og skal kunne forebygge kreft.

Min favorittoppskrift med tomat må være lasagne, her får du oppskrift på tomatsausen jeg bruker:

  • 2 tomater
  • 1 boks hermetiske tomater
  • En god dæsj fersk basilikum
  • Masse hvitløk
  • Himalayasalt eller havsalt
  • Vann
  • Litt tomatpurè
  • Meierismør
  • Rapsolje

Jeg starter med å frese hvitløken og basilikum i smøret. Så tilsetter jeg eventuelt kjøtt (kjøttdeig eller hva du ønsker å bruke). Så bruker jeg stavmikser på bokstomatene sånn at det blir saus. Deretter har jeg de sammen med løken og basilikumen. Etterpå sper jeg ut med litt vann, og om det blir for tykt bruker jeg tomatpurè for å få bedre konsistens. Tomatene skjærer jeg i ganske store biter og har sammen med resten. Så smaker jeg til med salt og har olje og mer basilikum i på slutten.
Sausen blir best om den får koke en stund. Den får jo godgjort seg i ovnen og, så da kan man ikke unngå at det blir supergodt!

Nå er det endelig helg. Jeg skal en tur på trening snart, etterpå skal resten av kvelden brukes i sofaen med god samvittighet.

Ønsker dere en fin 1. mai helg 🙂


Read Full Post »

Taco

I dag ble det taco til middag. Siden det er fullt av sukker i disse tacokrydderblandingene lager jeg den så klart selv 🙂
Krydderblanding:

  • Hvitløkspulver
  • Løkpulver
  • Sukrin
  • Paprikapulver
  • Persille (gjerne tørket, men du kan bruke fersk også. Bare hakk den godt opp)
  • Cayennepepper
  • Litt himalayasalt eller urtesalt
  • Cumin (det som gir selve tacosmaken)

Du blander alt sammen i ei skål. Jeg orker ikke å skrive hvor mye jeg bruker av hver, for det varierer fra gang til gang. Så skal jeg vedde på at du har lyst å blande det til din egen smak 🙂
Ha det over kjøttedeigen når den er stekt, så kan du gjerne ha en boks hermetiske tomater over for å få enda bedre smak. Server med masse salat (og evt tortillalefser om du ikke er på lavkarbo), rømme og kanskje hjemmelagd tacosaus? Dessverre har jeg ingen oppskrift på det i dag, men kanskje en annen dag.

Dessert ble jordbær med kesam og nøtter. Enkelt og greit, men så godt!

Endelig fikk jeg litt post i dag. Jeg venter jo på ganske mye, og ingenting ser ut til å dukke opp. iHerb har jeg ventet alt for lenge på, men skjønner jo det har blitt litt kaos i forsendelsen pga vulkanutbruddet. Den er vel rett rundt hjørnet.
I dag fikk jeg bøker! Bare 3 av de 7 jeg bestilte, men 2 andre er sendt i dag, så da er de nok her over helgen. Jeg skal vel klare meg med de jeg har foreløpig.

1. Trigger point therapy. Denne gleder jeg meg til å studere nærmere. Triggerpunktmassasje kan gjøre mye artig med musklene dine.
2. Suicide by sugar. Det sier seg vel selv hva denne handler om? Det står neppe noe revolusjonerende i den, men kanskje jeg snapper opp noe nytt som jeg ikke har tenkt på før.
3. Food that helps win the battle against fibromyalgia. Jeg regner med at denne boken ikke er helt i samme bane som meg, men samtidig tror jeg det fokuseres på sunn mat, og da kan jeg ikke be om mer 🙂 Fibromyalgi er et spennende emne synes jeg. Og i følge Sofie Hexeberg kan det bli bedre med lavkarbokosthold. Nå prøver mammaen min dette, så jeg gleder meg til å se om det blir noe forbedringer på hennes plager.

Read Full Post »

Trening – Bodø SK

Film fra RM som var 19. februar på Mo

Legg merke til hva Kim Raino veier.. Legg deretter merke til hva han løfter på slags vekter! Helt rått 🙂
Jeg veide 63 (+ noe smått) på dette stevnet.. Det var pers 😛
På Mo løfta jeg 80kg i benk. Nå har jeg løfta 82,5kg med skjorte på 3kg mindre kroppsvekt. Det lover godt. Men så ser man jo på filmen at jeg har en del igjen å gå på da. Lett løft.
Nå veier jeg under 60, så kanskje jeg satser på en lavere vektklasse til neste konkurranse. Håper det blir kalottkampen i september! Kjenner fortsatt det er greit for kroppen min å droppe NM, selv om det klør etter å starte oppkjøring. Jeg har godt av mengdetrening, virkelig.

Ellers vil jeg reklamere litt for Bodø styrkeløftklubb. Vi vil ha flere medlemmer!! Er du interessert i styrketrening og har lyst å ta treningen et steg lengre, ikke nøl med å ta kontakt. Foreløpig har vi ikke egent lokale, så de fleste av medlemmene trener på Friskhuset, men det er absolutt ikke noe krav. Nå er vi rundt 10 medlemmer, og jeg mener at hele 4 stk er jenter. Ikke verst 🙂

Read Full Post »

Frisk med lavkarbo

Er det noen som har lest boken «Frisk med lavkarbo – nytt liv med riktig mat» av Dr. Sofie Hexeberg?
Jeg har lest halve boken og storkoser meg med hver side! Damen er virkelig klok, og får fram ting på en veldig fin måte. Blant annet har hun jobbet på Fedon Lindbergs klinikk, og dere som har lest bloggen min en stund nå har kanskje fått med dere at jeg har sansen for Fedon.  Hun er også en av grunnleggerene av Kostreform.

Jeg anbefaler denne boken til de som vil vite mer om hva lavkarbokosthold kan gjøre med kroppen din. Hun har med en rekke pasienthistorier hvor hun også legger fram blodprøver før og etter omlegging av kosthold.
Særlig anbefaler jeg denne boken til de av dere som er skeptiske til et sånt kosthold. Kanskje vil denne boken gjøre at dere ser de statlige retningslinjene i et litt annet lys?

Hvem mener egentli det er riktig at en diabetiker blir anbefalt å spise 2-3 grove brødskiver om dagen? Joda, grovt brød er mye bedre enn å spise fint børd. Men hva med å kutte brødet helt? Da kan man kanskje være så heldige at man kan kutte ned på antall sprøyter med insulin per dag.

Jeg blir litt redd når leger og statlige ernæringsfysiologer sier til sine pasienter som diabetes at det er helt ok at de spiser kaker og annet søtt. Etter min mening er ikke dette greit! En diabetiker har et høyere blodsukker enn vi som ikke har det, og hvorfor vil vi da utfordre dette sånn at han/hun får et enda høyere blodsukker og må sette insulin?

Et kosthold basert på mindre karbohydrater er faktisk blitt «godkjent» av statlige leger, men de anbefaler det kun over ett års tid, for å redusere vekten. Jaja.. Det er i alle fall et skritt i riktig retning.

Uansett, her kan du bestille boken: capris.no

Jeg har selv erfart hva et kosthold med lite karbohydrater kan gjøre med kropp og sinn. Selv om man skal legge om til LCHF kosthold, vil ikke det si at du MÅ spise mye mettet fett. Grunnen til at lavkarboere spiser dette er pga når man kutter karbohydrater må man øke fettinntaket. Spiser man lite karbohydrater er det heller ikke farlig å få i seg naturlig mettet fett. Men prøv i stor grad å holde deg unna transfett, solsikkeolje, peanøttolje og andre typiske omega 6 oljer. Hvorfor kan du lese mer om her.

Read Full Post »

Lavkarbofrokost

  • 2 egg
  • Røkt laks
  • Tomater
  • Broccoli
  • Agurk
  • Gulrot
  • Majones – skulle egntlig ha creme fraiche, men noen hadde brukt den opp 😉

Husk: Fett sammen med frukt og grønnsaker for å få tatt opp de fettløselige vitaminene (og mineralene).

Jeg  må bare dele disse herlige bildene med dere 😀 Vi har noen små karer som er veldig glad i mandler, så dette passer ham perfekt.

Fin ja!


Read Full Post »

Treningsglede

Har du treningsglede? Dette er jo noe jeg sjeldent sliter med 😀 Men akkurat for tiden er den ekstra stor. Jeg tror det kan komme av at jeg har litt mer variert trening og at jeg har et program som jeg stortrives med (Takk til sjefen som orker å ta seg tid til å sende meg program!).

Jeg ser ikke på trening som trening. Skjønte du den?? 🙂 Mange trener for å være sunn, gå ned i vekt, få muskler, bli sterkere osv. Selvsagt har jeg jo et underliggende mål med treningen min. Men aller først gjør jeg det fordi det er så himla artig! Det er nok mange som rister på hodet til meg, siden jeg ofrer  mye annet til fordel for trening. Alkohol er ikke noe som finnes i mitt ordforråd. På 5 år har jeg drukket alkohol 1 gang kanskje.. Nei, 2 om man regner med det glasset med vin i Italia. Nå synes jeg dessuten jeg har «gjort unna» 14tissfylla. Så det er greit å slippe det nå som snart 27åring.
Ellers velger jeg ofte trening foran sosiale greier; fest og bursdag, kino, kafèturer osv osv.. Jada, kall meg gjerne sær, men jeg gjør noe jeg trives så godt med, og da kunne ikke ting vært bedre. Jeg angrer aldri på en treningsøkt.
Jeg går ofte glipp av program, serier, filmer osv på TV siden jeg i stede sitter med nesa i ei bok som gjerne handler om kosthold (Nå leser jeg «They are what you feed them» anbefales!) eller trening. Men jeg synes ikke det er noe som er så gøy som å ha ei helt fersk bok med masse nytt å lære meg.
Så til dere som synes jeg er helt på trynet: Man lever livet for seg selv, ikke for andre. Om man ikke gjør det man selv har lyst til blir det fort kaos i hode.
Og hva er vel verre enn å angre på ting man ikke har gjort? Angre på ting man har gjort? 😛

Jeg skulle ønske jeg kunne gitt litt av min trenigsglede til dere som ikke er like entusiastisk om trening som det jeg er, så dere også kunne få merke hvor godt det er å ha noe som engasjerer så mye.
Heldigvis har vel de fleste noe som engasjerer? Selvsagt trenger det ikke å være trening. Jeg synes bare det er viktig at folk har noe som opptar dem, noe som kan gi stor glede og som man brenner fo.

Fortell meg gjerne hva du brenner for!

For min del er det ikke bare trening og ernæring som opptar tiden min. Jeg er også veldig opptatt av dyrevern. Men det var kanskje heller ikke noen hemmelighet 😉 ?

Read Full Post »

Wow!

Jeg digger Pink! Se den kroppen da! 😀

Read Full Post »

Older Posts »

%d bloggers like this: