Feeds:
Innlegg
Kommentarer

Archive for 4. april 2010

Kjartan har skrevet en flott artikkel om myter & trening. Jeg liker særlig det første punktet om at jenter som trener styrke blir store og maskuline. Jeg har lyst å legge med et bilde av meg, som trener mye styrke og med tunge (for meg å være) vekter. Er jeg stor og maskulin?

Det er noe annet sånn som jentene (både fitness og bodybuildere) er når de konkurrerer. De har så lite fett på kroppen at musklene kommer mer fram. Samtidig som de gjør andre ting (brunkrem osv) for at musklene skal komme enda mer fram. Det er også forskjell på flex og ikke flex..


Når man flexer musklene prøver man jo å få fram musklene. Dette gjør man jo ikke til hverdags 😉 Jeg kan også anbefale Kristine og Silje Mariela sine blogger. Er de maskuline? Nei! De er muskuløse vakre jenter.

Så over til artikkelen til Kjartan 🙂

1. Styrketrening gjør jenter store og maskuline: denne er vel ganske så vanlig i folks hoder rundt omkring! Nå er det en gang slik at det viktigste hormonet for å bli stor og maskulin er testosteron. Dette hormonet er det ikke så lett for jenter å produsere, i og med at hovedhormonet deres er østrogen! Det er ganske enkelt umulig for jenter å bli oversvære bare ved å trene vekter. Denne myten har nok sitt opphav i bilder av kvinnelige bodybuildere, som er enorme muskelberg. Det er viktig å huske på at mange av disse bruker anabole steroider, sammen med andre medikamenter, for å bli så svære. Dette tilfører kroppene deres testosteron, syntetisk sådan, og dermed blir kroppene istand til å produsere mye muskelmasse.

Det er dog selvsagt ikke slik at hvem som helst bare kan ta steroider, og så blir de seende ut sånn som bodybuilderne på scenen. De som når så langt har et utrolig talent, og en genetikk og en fysisk forutsening som gjør dem istand til å legge på seg mye muskler. Det kreves også 100 % satsing for å nå så langt, dette er mennesker som gjerne har dette som jobb og driver og tenker bodybuilding 24 timer i døgnet. Å tro at alle kan bli så svære som disse menneskene er det samme som å tro at alle som kan sykle kan bli så gode at de kan delta i Tour de France! Selv om jeg doper meg med all slags medikamenter så vil jeg jo aldri bli god nok til å delta der!! da kreves det et talent og en fysisk forutsening som kun 0,1 % av verdens befolkning har, og videre kreves det en dedikert satsning på sykling som bare 0,1 % av de menneskene igjen er villige til å legge ned! Kvinnene vi ser på scenen i bodybuilding er de aller fremste, og de har altså gjerne dopet seg, de har en uhyre sjelden genetikk og fysisk forutsetning, og de har lagt ned hele sitt liv i nå så langt. Det er IKKE tilfeldig at de er som de er!!!!!!! På nivået som de fleste av oss treningsinteresserte befinner oss på, så er sjansene for at vi blir bodybuilder-enorme lik 0!

2. Styrketrening gjør puppene større: jepp, denne har jeg faktisk hørt mange ganger! Men det er nå en gang slik at bryster består av fettvev, og eneste måten å gjøre dem større på er ved å bli feitere eller ta silikon. Når vi trener styrke kan vi få mer muskelmasse på ryggen, og dette kan i tur føre til at omkretsen rundt brystet blir større. Men det ingen grunn til å måtte kjøpe nye bh-er med det første, forskjellen blir neppe så drastisk!

3. Styrketrening gjør deg stiv og kantete: dette er en myte som gjerne har sitt opphav i bilder av enorme karer som er stokk stive etter å ha trent vekter i mange år. Det de nok har gjort over lang tid er å ikke trene med full bevegelse i alle øvelsene. Dette gjør de for å kunne ta på mer kg på stangen og gi egoet en boost. Men de gjør seg selv en bjørnetjeneste, for de reduserer treningseffekten, og ved å ikke ta en full bevegelse så blir de fortere stive. Og så har de neppe brukt tid på tøying etter treningsøktene!!

4. Hvis man ikke trener blir musklene til fett: det er som å si at gull kan bli til messing. Muskler og fett er to totalt forskjellige typer vev. Det som gjerne skjer, og som gjør at denne myten lever videre er at man slutter å trene. Når man slutter å trene slutter man gjerne å spise klokt også. Siden man ikke trener styrke mister man etterhvert mye av muskelmassen, og siden man spiser dårlig og ikke beveger seg så mye som før, så legger man på seg fett på kroppen. Dette kan skape en illusjon om at muskler blir til fett, men det som faktisk skjer er at man mister muskler grunnet ingen trening, og man blir feitere grunnet ingen trening og dårlig spising!

5. Styrketrening gjør fett om til muskler: dette er som å si at man kan gjøre messing om til gull! hadde dette vært mulig hadde jeg vært rik for lenge siden! husk igjen på at muskler og fett er to totalt forskjellige typer vev, og den ene kan ikke på magisk vis forandres til den andre. Men man kan legge på seg muskelmasse, og man kan kvitte seg med fett!

6. Så lenge man trener kan man spise så mye drittmat man vil: vel, hadde det bare vært så vel! Jeg så en dokumentar på tv om feite damer en gang. Og der var det en dame som hadde kjøpt seg trimsykkel hun hadde plassert i stuen foran tv-en. Det er jo en kjempebra ting for å slanke seg det, å trene mens man ser på tv. Men problemet hennes var at hun satt og spiste chips mens hun syklet! hun resonnerte for seg selv at så lenge hun trente, så var det bare å stappe alt mulig av elendig mat ned i gapet. Så skjønte hun ikke hvorfor hun bare ble feitere, hun trente jo så masse!

Spis masse bra mat, og gi kroppen din gode forutsetninger for å ha det bra! trener du styrke trenger kroppen din enda mer mat, og det må den få. Det som er viktig er jo at du har en normal tilnærming til både trening og mat. At du ser hva bra mat gjør med kroppen, og ikke minst at du kjenner hva det gjør med kroppen. Når man spiser lite blir man jo helt ødelagt, man blir slapp osv. Men med nok og rett mat blir man jo god i kroppen!

7. Jenter bør bare trene kardio, og hvis de trener styrke bør de bare trene svært lett: hvis man bare trener kardio, så forbrenner man jo både muskler og fett i prosessen. Det er jo slettes ikke pent eller særlig funksjonelt å være et skjelett med hud på! ved å trene styrke kan man opprettholde og utvikle muskelmasse, og det er jo det som er målet! når det gjelder dette med at jenter ikke bør løfte tunge vekter så er jo det så dumt at jeg ikke har ord for det. Muskler utvikler seg jo ved å møte motstand, og dette er det umulig å få til med å løfte fjærlett. Når man løfter tungt så utfordrer man musklene, og dette fører til at musklene brytes ned, og når vi etterpå hviler godt og spiser godt, så bygges musklene opp igjen, denne gang sterkere og litt større enn før! disse prosessene tar tid, så vi må være tålmodige!

8. Det går an å trene musklene lange, eller tykke om man heller vil det: dette er en god gammel myte som kanskje har utspring i det faktum at mange jenter ønsker lange slanke muskler, mens gutter ønsker biceps med en svær peak på! vel, grunnen til at det er en myte er at det er genene våre som bestemmer musklenes utseende. En muskel består av vev mellom 2 fester, og enkelt og greit, det eneste man kan gjøre er å trene muskelen sterkere og større. Noen gutter får enorme bicepser med en imponerende peak på midten, mens andre får bare grove overarmer uten noen som helst peak. For jenter er det likedan, musklene blir seende ut slik som genene våre bestemmer!

Av Kjartan Rørstadbotten

Read Full Post »

Jeg kom over et par blogger som jeg har lyst å anbefale til dere. Her får du kanskje øynene opp for mye du ikke visste i fra før? Jeg vil anbefale at du leser i bloggene selv om du har litt «dårlig» mage. Dette er det som faktisk foregår i verden. Det er på tide flere skjønner hva som skjer.

Kanskje kan kunnskapen gjøre at du tar bevisste valg både mtp kjøp av mat, klær, kosmetikk osv.

Det du skulle ønske du ikke visste!

Dyrevennlig

Read Full Post »

Lasagne

Da var det på tide med litt blogging igjen.  Vi har vært i Svolvær i påsken. Supert vær og faktisk ganske så varmt. 11 gader på det varmeste. I går kjørte vi hjem, og det ble en slitsom kjøretur etter som jeg hadde fått omgangssyke. På to dager har jeg ikke fått i meg annet enn 1 glass coca cola og 2-3 yoghurt. Blæh! Jeg kjenner bare musklene svinner 😦  Formen er på tur til å bli bedre, så jeg håper jeg er i fin form i morgen.

Jeg sa jo jeg skulle komme med litt oppskrifter i løpet av helgen. Det ser dårlig ut med det første. Akkurat nå blir jeg kvalm av å tenke på mat, men jeg får se om jeg ikke får lurt inn en oppskrift her.

Påskeferien vår har bestått av litt matlaging & spising, spilling av TP (jeg taper 2 av 3 ganger :P), turer & soling og så klart trening. Endelig klarte jeg 70 kg i benkpress! Jeg har bare prøvd på det 1 gang før, men har lenge følt at jeg var klar for det. Hehe. Så nå satt den enedelig. 10 kg over egen kroppsvekt synes jeg begynner å bli noe i alle fall. Men nå vil jeg bare ha 80 kg. Man blir jo aldri fornøyd. Hehe. Etter å ha nådd en «topp» på trening pleier jeg nesten alltid å bli syk, så jeg burde jo skjønt at det kom. Men det er utrolig kjipt allikevel. Nå som jeg ikke får i meg mat tappes jeg jo for krefter og blir bare svakere og svakere..

Uansett.. Her er litt bilder fra påsken vår

Lager lavkarbolasagne –


Ut på tur. De to første bildene er tatt i Henningsvær, og det siste på ei strand som heter Kalle.

Spiller TP.

Så var det godt å komme hjem til disse søte små skapningene 🙂

Tenker jeg hiver med oppskriften på lavkarbo lasagne.

  • Kjøttdeig
  • Tomatpurè
  • Hakkede tomater
  • Helmelk/fløte
  • Ost
  • Basilikum (helst fersk)
  • Himalayasalt
  • Pepper
  • Ønskede grønnsaker
  • Hvitløk
  • Squash

Brun kjøttdeigen og ha i hvitløken. Ha tomatene, tomatpure og litt vann i gryte. Bland kjøttdeig og hvitløk sammen og ha i en god dæsj basilikum. Da har du tomatsaus.

Hvitsaus lages rett og slett av melk/fløte og ost. Smak til med salt og pepper.

Lag salat av de grønnsakene du møtte ønske.

Skjær squash i strimler (bruk gjerne osthøvel) og bruk som pastaplater. Legg lagvis kjøttsaus – hvitsaus og squash. Topp med ost. Inn i ovnene på 225 grader i ca 20 min.

Hah.. Det var det jeg klarte av mat i dag 😛 Får komme sterkere tilbake når magen er stabil igjen.

Set

Read Full Post »

