Feeds:
Innlegg
Kommentarer

Archive for 7. april 2010

I dag ble det fiskewok til middag. Det er ingen hokus pokus oppskrift, men jeg deler den med dere allikevel, for den ble supergod 🙂

  • Fisk (jeg brukte sei og ørret)
  • Grønnsaker (jeg brukte gulrot, vårløk, hvitløk, chili, blomkål og så klart tomat)
  • Litt rømme, fløte eller kokosmelk
  • Hermetiske tomater
  • Marinade – Jeg lagde min selv av olje, himalayasalt, paprikapulver, gressløk og cayennepepper pluss curry paste

Legg fisken i marinade, gjerne noen timer før du skal tilbrede maten. Start med å woke blomkålen, den tar faktisk lengst tid. Så hiver du i fisken før du tilsetter resten av grønnsakene. Ha så over de hermetiske tomatene og fløten eller rømmen. Varm det opp og spis!

Fra en ting til en annen.. I går på trening hadde jeg på ei t-skjorte jeg ikke hadde brukt på ei stund. Så kjente jeg at den var utrolig trang rundt skuldrene. Faktisk sånn at jeg måtte flytte den opp. Der ser vi et bevis på hva benkpress kan gjøre med skuldrene. Mine skuldre har vokst mer det siste året, enn det har gjort på 3 år. Skuldre har jeg nesten ikke trent direkte. Bare masse benkpress i forskjellige varianter. Trener selvsagt skuldre med frontpress, men ikke noe særlig reps og heller ikke tyngde.

Nok et bevis på at for detaljert trening ikke trenger å være bra. Fullkroppsprogram ftw! Eller; styrkeløft ❤

Read Full Post »

Jeg har lyst å skrive litt om proteinpulver, for dette er noe jeg ofte får spørsmål om på jobb. Mange mener proteinpulver er bortkastet penger – og at man heller kan drikke sjokolademelk. Hva er din mening?

Selv drikker jeg lite shaker, før var det nok  mye mer. Men jeg er veldig glad i mat og foretrekker å spise proteinene mine (egg <3) enn å drikke de. Nå er det sånn at etter trening skriker kroppen etter næring, og hva er vel bedre da en flytende næring som kroppen tar raskt opp? Det er ingen dum idè med proteinshake etter trening. Det er vel gjort en noe forskning på proteinpulver før trening også, og det skal visst ha positiv effekt. Selv har jeg brukt å ta proteinpulveret før trening, for å ha litt ekstra næring før trening. Så er jeg nok alt for dårlig til å få i meg næring etter trening, og da ville jo en shake vært perfekt.. Meeen, jeg er ganske sløv med det. Dette må jeg jobbe med! Viktig å tilføre kroppen mat etter ei tung økt.

En annen grunn til at jeg ikke bruker så mye proteinpulver er pga mange tilsetningsstoffer, blant annet kunstig søtning. Jeg skreiv mail Tech Nutrition for å spørre om de ikke skulle gå bort i fra aspartam, og heller finne noe annet å søte pulveret med. Svaret jeg fikk var ikke imponerende.. De henviste meg til forumet deres, hvor de hadde svart at mattilsynet godkjenner så så mye aspartam i matvarer og det er dermed ikke skadelig.. Jaja. Jeg orker ikke å ta aspartamdiskusjonen i dette innlegget, så jeg skal ikke skrive mer om det nå 😀

Selv om jeg ikke er helt fornøyd med svaret til TN, så er jeg i alle fall fornøyd med smaken på proteinene deres. Favoritten er Sprek proteinsmoothie med bringebær/blåbærsmak. Dette er jo liksom «jenteproteinet» men jeg vet da gutter som bruker det også.

Prozyme, også fra TN, har falt godt i smak hos meg. Særlig jordbærsmaken. Sjokolade blir litt for mye ettersmak på for min del, men jeg har lyst å teste ut banan og vanilje også. Du får jo også nøytral smak her, så slipper man kunstig søtning i alle fall.

Tidligere har jeg også burkt whey tech fra Proteinfabrikken. De er vel ok, men smaker jo ikke så veldig godt. Akkurat nå har jeg banansmak. Den fungerer best i smoothies, men ok i melk.

Mange sverger til Myo protein. Jeg er i alle fall ikke overbevist enda. Jeg har smakt den mocca, og den likte jeg ikke. Ellers prøvde jeg også erteprotein. Fy flate! Jeg gulpa opp både den med sjokoladesmak og den med tropisk 😛 Usj! Hehe.

Enkelte er også redd for å bruke proteinpulver etter en del (etter min mening) propagande fra antidoping Norge. Jeg mener også man skal være forsiktig når man velger pulver, og særlig idrettsutøvere skal være nøye sånn at de ikke plutselig blir tatt i doping. Men skal jo de norske merkene være ganske så trygge da.

Om du trenger proteinpulver? Ingen trenger det vel. Du blir ikke stor og sterk av det.. Allikevel er det jo en grei måte å få i seg næring etter trening.

Read Full Post »

