Feeds:
Innlegg
Kommentarer

Archive for 13. april 2010

Mulberry

Endelig har jeg fått smake mulberry. Jeg har lest en del om denne bæra siden jeg ble litt nysgjerrig på den. Den inneholder ganske mye C-vitamin, B-vitaminer, K-vitamin, jern og kalsium i tillegg til proteiner, fiber, bioflavenoider, polyfenoler og reservatrol. Reservatrol er antiinflammatorisk, antioksidant og immunstyrkende (fra soyou.no).

Ellers skal bæren være blodsukkerregulerende, så den skulle vel gå fint for diabetikere å spise litt av.

Jeg ble veldig positivt overrasket, den smaker jo kjempegodt. Kan minne litt om fiken, men jeg synes fiken er alt for søtt og det slipper man i alle fall med mulberry. Den smakte enda bedre sammen med mandler, og kan tenke meg det blir enda bedre igjen å blande den med gojibær, kakao nibs, hamp før osv. Supermat ❤

Mulberry kommer også i kosttilskudd som skal hjelpe deg ned i vekt. Akkurat det vet jeg ikke om fungerer, men jeg har i alle fall fått tilbakemelding på at den tar vekk søtsuget.

(Bilde lånt fra soyou.no)

Nå sitter forresten alle mine 12 små og spiser superfoods 🙂 De har fått en blanding av banan sammen med purely greens, valnøttolje og kokosolje. De syntes det er kjempegodt, så godt at de ikke vil dele med kameraten. Her sitter de å dytter hverandre bort. De fikk også smake mulberry, og den falt virkelig i smak. Skjønte jo de kom til å like den siden de er veldig glad i gojibær. Ah, søte små herlige dyr!

Nå synes sikkert mange jeg er tullete som gir dyrene mine supermat som i utgangspunktet er ganske dyrt. Men jeg synes det er viktig at de får nok næring og at de får mat som holder dem frisk og rask lenge. Ikke minst gjør oljen øynene deres klare og pelsen skinnende.

Read Full Post »

Har du god holdning? Da tenker jeg på kroppsholdning, hvordan du bærer kroppen din.

Jeg fant dette bildet av Bill Gates. Har han en god kroppsholdning? Ikke særlig. Dette er et typisk  fenomen for mange av de som har stillesittende arbeid, og gjerne har feil sittestilling.

Det er jo veldig mange som sliter med rygg og nakkesmerter nå, og mange av de tilfellene stammer nok fra feil sittestilling på jobb, og for svake muskler i rygg (særlig korsrygg) og skuldre/nakke. Andre ting som kan skape en slik holdning er f. eks angst og depresjoner hvor du går anspentt over lengre tid. Selv har jeg hatt dårlig kroppsholdning som kom av feil arbeidsstilling. Til slutt ble det så ille at jeg gikk sykemeldt flere ganger i året.. Heldigvis oppdaga jeg hva trening kunne gjøre med dette!

Kroppen tilpasser seg det den utsettes for. Jeg husker en gang jeg gikk til fysioterapeut med nakken min som var veldig vond.. Da sa han at nakken min hadde en dårlig «posisjon» og at vi kunne sammenligne det med at man sitter og bøyer tommelen bakover i lang tid. Til slutt blir det veldig vondt, og ikke mins anspent. Når han forklarte det på den måten skjønte jeg plutselig hvordan ting hang sammen. Opp med hodet når man jobber, ikke ned og frem.

For å ha/få en god holdning må man faktisk konsentrere seg om det. Man må tvinge skuldrene bak, ikke la de ramle frem. Mange har fremoverroterte skuldre, enten naturlig eller etter dårlig sittestilling på jobb. Men du kan faktisk også få dette av for mye trening av forside skuldre og bryst. Om du fokuserer på at du skal være rakerer i ryggen og ikke la den krumme seg vil musklene til slutt tilpasse seg denne holdningen i stede for den fremoverlente.

På trening bør du velge øvelser som «retter» opp ryggen. Fokuser på draøvelser; stangroing, hantelroing, chins, facepull osv. Samtidig vil markløft være en av de beste øvelsene for å bedre holdningen. Her får du trent så store deler av kroppen, også støttemuskulatur. Men man må allikevel ikke glemme av å trene støttemusklene separet. Rotator cuff, cuban press, overhead squat, planken, sideplanken osv.

Det er mange som trener brystmusklene for mye, og det kan resultere i at du blir fremoverlent. Det sies at man i alle fall skal ha like mange dra øvelser som push øvelser. Dette er ingen dum regel å gå etter. Da sørger man for at man ikke trener forsiden for mye.

Tøying av musklene er heller ikke dumt. Stor svai i korsryggen kan skape problemer i resten av ryggen, og dette kan f. eks rettes litt opp ved å tøye hofteleddsbøyerene som kan være veldig stive. Å tøye brystet vil også være lurt, særlig om du har trent mye benkpress og har overlegne muskler på forside i forhold til bakside.

En god kroppsholdning kan gjøre mye med deg som person. Du vil føle deg mer selvsikker, og ikke minst se mer selvsikker ut for andre. Hodepinen du har slitt med slipper nok taket etter hvert, og ikke minst kan du bli kvitt muskelsmertene.

Så her har du altså fått nok en unnskyldning for å trene! 😀

Read Full Post »

