Feeds:
Innlegg
Kommentarer

Archive for 20. april 2010

Et spørsmål jeg får veldig ofte er: «Hva spiser du da??» Når jeg sier at jeg ikke spiser brød. Først må jeg bare få sagt at jeg spiser som oftes ikke brød. Det hender jeg spiser knekkebrød og sånne solsikkefibergreier. Ellers lager jeg eget brød av mandelmelk og frø/nøtter. Mel er noe jeg prøver å holde meg mest mulig borte i fra, men da først og fremst hvetemel siden magen min ikke takler det i det hele tatt. Blant annet funker Ezekielbrød fint for min mage. Det er laget på spelt, bønnespirer osv og så er det minimalt med gjær i de. De er ganske dyre, 58kr pr stk på helsekost. Av og til i helgene pleier jeg å spise litt av dette brødet.

Men for å svare på spørsmålet. Jeg spiser masse godt i løpet av dagen, og når jeg kutter ut brød (pluss pasta, ris osv) kan jeg «bruke» kalorien på annen mat som gir mer næring til kroppen.

En typisk matdag for meg kan være:

Frokost: Smoothie laget av jordbær/bringebær, eple&mangojuice + vann, kokosolje eller kokosvann, purely greens, hamp protein og gjerne en eggeplomme. Når jeg ikke lager smoothie kan frokosten bestå av grønnsaker (ofte avocado og tomat), egg, skinke/bacon/røkt laks osv. Og gjerne en dæsj majones eller kesam.

Lunsj: Salat med alt godt jeg har lyst på eller fiskekaker/grillskiver/koteletter/karbonader

Middag: Består alltid av en ren proteinkilde, altså rent kjøtt. I det siste har det gått mye i fisk. Så har jeg de grønnsakene jeg har lyst på ved siden av. Mange fine farger 🙂 Pleier også å lage dressing av kesam eller rømme. Noen ganger lager jeg oljedressing.

Kvelds: Kan ofte være smoothie. Eller litt mørk sjokolade og en neve nøtter, eller rester fra middagen. Så blir det litt knasking på nøtter og sånt mellom måltidene om jeg plutselig skulle bli sulten. En ting jeg synes er veldig godt er pærer sammen med kesam og litt sukrin og vaniljepulver. Det er nam det!

Her er lapper jeg bruker å lage for å ha pålegg på. De består i hovedsak av egg, cottege cheese og mandelmel.

På treningsdager pleier jeg å spise i alle fall et ekstra måltide. Det kommer ofte mellom middag og kvelds, og består av litt havregryn, egg, banan osv. Etter trening sørger jeg for å få i meg godt med proteiner og litt karbo. Den tiden jeg spiste mye mer karbo enn jeg gjør nå måtte jeg ha en del flere måltider for å takle treningen like godt. Nå har jeg mer varig energi, og trenger ikke å være redd for å gå tom under trening 😀

Mange kunne ikke tenkt seg til et liv uten brød, og det er litt synd. For jeg tror mange kunne fått det bedre uten. Det er jo mange som sliter med dårlig mage og fordøyelse, og jeg er sikker på at mye av det kunne vært bedre om man faktisk hadde prøvd å ofre noe i kostholdet. Hva med å bytte ut brød med knekkebrød, rugsprø osv? Min mage har det i alle fall bedre med den typen brødmat enn vanlig brød.

Synes dere kostholdet mitt ser kjedelig ut uten brød? Jeg synes i alle fall ikke det. De kaloriene jeg vanligvis ville brukt på brød kan jeg bruke på så mye annet godt! 🙂 Er det noen som har lagt merke til om de blir trøtte etter et måltide? Før når jeg hadde spist brød til frokost eller lunsj, ble jeg uutrolig trøtt. Faktisk sånn at jeg nesten følte meg beruset. Heldigvis har jeg funnet ut hva som gjorde det. Er ikke noe særlig å gå rundt på jobb i svime. Hehe.

Read Full Post »

