Feeds:
Innlegg
Kommentarer

Archive for 30. april 2010

Tomat

Det går ikke en dag uten at jeg spiser tomat. Enten i form av selve tomaten, eller tomatpurè, tomatsuppe, hermetisk tomat osv. En god tomatsaus som har kokt seg skikkelig inn er jo bare nydelig 🙂

Egentlig er vel tomat en frukt, men de fleste kaller den grønnsak. Og den brukes jo i hovedsak som grønnsak.
Da vi var i Italia ble det mye tomat i alle varianter. Der var det vel fint lite retter uten tomat. Tror E fikk en calzone som faktisk var uten tomatsaus. Det må være det eneste vi fant uten tomat. Men den var visst skuffende. Hva er vel pizza og calzone uten tomatsaus?? Selv spiste jeg utrolig mye lasagne. Herregud så godt det var da. De kan virkelig mat i Italia. Jeg har veldig lyst å dra tilbake til Roma, men E mener vi bør dra til Paris eller London.. Ja, kanskje det kan være greit å dra til et annet land før vi drar tilbake til Italia.

Uansett, det var tomat jeg hadde planer å skrive om..Ikke Roma 😀 Det får jeg ta i et annet innlegg.

Man finner mange forskjellige tomatsorter: bifftomat, plommetomat, cherry, tigertomat, grønn og gul tomat osv. Min favoritt er den søttomaten, er det noen som husker hva den heter? Så er jo bifftomaten kjempegod. Den smaker mye.

Næringsinnholdet i 100g tomat: 18g kalorier, 2,5g karbohydrater, 0,2 g fett og 0,7 proteiner.
Den er rik på C og A vitamin, og så inneholder den jo mye lykopener som er en sterk antioksidant. Det sies at den skal være godt for synet, huden og skal kunne forebygge kreft.

Min favorittoppskrift med tomat må være lasagne, her får du oppskrift på tomatsausen jeg bruker:

  • 2 tomater
  • 1 boks hermetiske tomater
  • En god dæsj fersk basilikum
  • Masse hvitløk
  • Himalayasalt eller havsalt
  • Vann
  • Litt tomatpurè
  • Meierismør
  • Rapsolje

Jeg starter med å frese hvitløken og basilikum i smøret. Så tilsetter jeg eventuelt kjøtt (kjøttdeig eller hva du ønsker å bruke). Så bruker jeg stavmikser på bokstomatene sånn at det blir saus. Deretter har jeg de sammen med løken og basilikumen. Etterpå sper jeg ut med litt vann, og om det blir for tykt bruker jeg tomatpurè for å få bedre konsistens. Tomatene skjærer jeg i ganske store biter og har sammen med resten. Så smaker jeg til med salt og har olje og mer basilikum i på slutten.
Sausen blir best om den får koke en stund. Den får jo godgjort seg i ovnen og, så da kan man ikke unngå at det blir supergodt!

Nå er det endelig helg. Jeg skal en tur på trening snart, etterpå skal resten av kvelden brukes i sofaen med god samvittighet.

Ønsker dere en fin 1. mai helg 🙂


Read Full Post »

