Feeds:
Innlegg
Kommentarer

Archive for juni, 2010

Mer mat!

Jeg synes dette innlegget i Fitnessbloggen er veldig bra. Sunnhetsbegrepet er virkelig misforstått.
Mange tror at det er kalorimengden som bestemmer hvor sunt noe er. Hjelpes! Det er virkelig ikke rart folk tror det. Blant annet blader som ifrom er med på å bygge opp under den påstanden. Jeg husker for noen år siden, da jeg fortsatt leste det dritbladet, hadde de gjort en test av knekkebrød. En av knekkebrødtypene kom dårlig ut fordi det inneholdt masse kalorier pr skive.
Nå var denne skiven mye større og tykkere enn de vanlige knekkebrødene. Det vil si at du ikke trenger spise like maneg som av de andre, for å bli mett.

Hva er sunn mat? Det er skremmende å se at folk spiser så utrolig lite. Og i tillegg trener de gjerne flere ganger om dagen. Mindre mat er sjeldent sunnere. Det er viktig å få dekt næringsbehovet kroppen har. Man skal faktisk få i seg vitaminer & mineraler fra maten man spiser. Mange tror at dette kan man fint få i seg gjennom kosttilskudd. Men det er jo nettopp bare et tilskudd.
Jeg har nevnt dette med egg mange ganger før. Hva skjer med at alle skal kun spise hviten?? Når man skal ned i vekt og holder på i en kort periode (f.eks fitnessjentene) er det noe annet. Men hvor mange av disse jentene lever på sånn mat til vanlig?
Om vi ser på kostholdet til Kristine Weber så synes jeg hun har et flott balanser kosthold. Det fine med kostholdet hennes er at hun tillater seg å skeie ut. Om man ikke skeier ut i hytt og gevær kan man faktisk fortsatt være i form 🙂

Kan man egentlig kalle noe for sunn mat? Man kan jo kalle mat for usunt, hvorfor ikke sunt også? I mine øyne er sunn mat den maten som gir kroppen din næring. Ikke tomme kalorier sånn som loff, boller osv. Den maten som sørger for at næringsbehovet ditt er dekt, uten at du må fylle magen stappfull for å bli mett – er sunn mat for meg.
Men jeg er også enig i at for mye av en type mat, selv sunn mat, ikke trenger å være bra.
Det blir sagt at man lettere utvikler allergi for det man spiser mye av. Enkelte tror det er derfor vi har en del intolleranse mot melk, og allergi mot melkeprotein. Selv har jeg hørt om folk som har spist masse jordbær, og plustelig blir de allergiske. Det er kanskej noe i det?
Variasjon er en fin ting 🙂

Trening er jo bra, dvs at mer trening er enda bedre?
Få vil vel påstå at det er sunt å være toppidrettsutøver? Sunnhet står sjeldent høyt på listen deres. Der er det prestasjon som er i fokus.
«En dag uten trening er en dag uten mening» er det mange som går rundt og sier. Jeg kan jo si meg enig til en viss grad. Selv synes jeg ofte de treningsfri dagene mine er superkjedelige! Men jeg vet også hvor viktig hvile er. Det viktigste er at man kjenner kroppen sin såpass godt at man kan lytte til hva den prøver å fortelle deg.
Trening kan være så mye, det trenger ikke (og bør ikke) være hardkjør hver dag. En og annen gang setter jeg pris på en rolig gåtur på fjellet, i stede for tunge vekter på nakken 😉

Jeg synes det er flott at så mange er blitt helsebevisste. Og enda flottere er det at flere jenter har fått øynene opp for at muskuløse kropper (også på jenter) er lekkert. Den trenden liker jeg absolutt.
Som det står i innlegget på Fitnessbloggen er «dessverre sunnhetsbegrepet kraftig misforstått». Om vi trekker det for langt mot andre siden blir det ikke sunt det heller.
Det som vil være viktig for de fleste er å finne en balanse, men det er helt greit at det tar tid å finne den. Jeg håper bare flere skjønner at de må lete etter den 🙂

Grunnen til jeg kom på dette innelgget var nemlig manglende energi på trening i dag. Det har jeg ikke hatt på lenge!! Den siste tiden har jeg hatt alt for mye energi på trening, sånn at jeg helst vil trene mer når jeg må dra hjem. I dag ville jeg nesten hjem før tiden :S
Jeg vet det kommer av alt for lite mat. 1 boks kesam i løpet av 8 timer på jobb er litt for lite, ja. Og av en eller annen grunn har jeg ikke hatt matlyst. I dag var første gang på sikkert en uke hvor jeg hadde sultfølelse.
Spis mer mat!

Advertisements

Read Full Post »

Sol!

Vi har sol! 😀 Det er faktisk varmt også.
Jeg har brukt alt for mye penger på klær & sko, men når alt er for stort så må man vel fornye?
Nye Shox var i alle fall viktg…? :S JA! 😀

Read Full Post »

Lite bloggtid

Det skjer så mye for tiden at jeg rett og slett ikke har særlig med tid til å oppdatere bloggen.
Oppdateringer vil det selvsagt komme, men kanskje ikke like mye som før. Tiden strekker rett og slett ikke til 🙂 Det går i jobb store deler av dagen, så er det trening etter det. Jeg bruker også en del tid på å lage program til mine flotte klienter 🙂 Den lille tiden som er til overs da brukes på ørkenrotter, kjæreste, bøker og litt Big Bang Theory.

Matlaging blir det fint lite av nå for tiden. Jeg lever stort sett på kesam. Ikke at jeg klager! Kesam er nom nom, særlig sammen med mandler, sukrin og cocosa ❤ Det går et par bokser om dagen nå. Haha. Lettvindt mat på jobb og enda lettere etter trening.

Jeg har en del spennende blogginnlegg på lur, jeg har bare ikke fått tid til å skrive dem enda. Om du har noen ønsker om hva du vil lese om i bloggen er det bare å komme med forespørsel. Om jeg føler jeg kan nok om temaet skriver jeg gjerne om det.

Håper dere har en fin sommer 🙂 Her i Bodø ser det ut til at vi eendelig får litt sol! ❤

Read Full Post »

Denne oppskriften kan fint brukes på lavkarbo. Det er bare å mikse & trikse litt på ingridiensene for å tilpasse den enda bedre. Siden jeg ikke skal ned i vekt kjører jeg på med litt mer karbo 🙂

  • Mandelmel
  • Kokosmel
  • 2 egg
  • Rapsolje
  • Meierismør
  • Sukrin
  • Halv banan
  • Mørk sjokolade (jeg bruker 85%)
  • Fiberhusk
  • Litt bakepulver
  • Vann/melk
  • Halv boks kesam
  • Proteinpulver (kan sløyfes)

Bland alt tørre i en bolle. Ha smeltet meierismør, rapolje, kesam og egg i. Bland godt. Spe på med vann (eller melk) til passe konsistens. Tilsett deretter most banan og sjokolde hakket i biter.
Fordel i muffinsformer og steik på 225 grader i ca 15 min.
Sukrinmelis er fint å ha til glassur, men det var jeg fri for. Egentlig smaker det like godt uten, siden de er såpass saftige 🙂

Da var det bare å gjøre seg klar til nok en lang arbeidsuke. Helgene går jo alt for fort.. Synes ikke jeg har fått gjort noe av det jeg skulle gjøre denne helgen :S Jaja, 3 uker igjen til ferie 😀
Og i morgen starter jeg på nytt treningsprogram. I like!

Read Full Post »

Jeg fikk noen prøver på en ny sportsdrikk som kalles Intermezzo.
Denne er visstnok den eneste energidrikken laget i Norge.


Ingridiensene er: Vann (86%), karbohydrater (5,2), druesukker (4,8), kullsyre, fruktose (2,0), glukose (1,4), kalium, kalsium, natrium, magnesium, natriumbenzoat, kalsiumsorbat, johannesbrødkjernemel, Vitaminer A, C, B6, B12 og betakaroten.
Ikke den verste innholdsfortegnelsen jeg har sett. Mineralene hjelper deg å regulere væskebalansen etter ei hard treningsøkt.
For min del er det et stort pluss at den ikke inneholder koffein. Pga av uregelmessig hjerterytme kan ikke jeg drikke koffein, så alle andre typiske energidrikker har jeg alltid holdt meg unna.

Næringsverdi: pr 100ml, Kcal 35,1, protein 0,1, karbohydrater 8,4, fett 0,1, fiber 0,1

Smak: Den er overraskende god på smak. Det første jeg tenkte på var solo med en litt «rusbrusettersmak». Åsså er den litt mer syrlig enn solo.
Den er absolutt lett å få ned på trening eller etter trening. For min del er ikke mat noe som er særlig sentralt hos meg når jeg trener. Men f. eks på konkurranse eller harde & lange treningsøkter trenger man gjerne litt tilføring av energi, og da er det viktig at det smaker ok. Sånn at man i det minste får det ned.
Denne kunne jeg godt hatt med på konkurranse, men kullsyren kan ødelegge litt om den setter seg fast i halsen. Det er superekkelt. Derfor har jeg alltid valgt karbodrikker uten kullsyre. De kan være lettere å få ned, men smaker gjerne mindre godt.

Utseende: Flasken er skikkelig retro; brun og orange. Men jeg synes den ligner mer på en ølflaske. Jeg hadde gjerne sett at utseende var litt freshere og litt mer rettet mot idrett, ikke mot øl 😉
Farger som slår an i slike sammenghenger er ofte sterke og klare farger. Det har litt med følelsen man får når man drikker sportsdrikk fra ei «ølflaske» kontra en sporty flaske. man vil jo føle seg sporty, vil man ikke?

Alt i alt var jeg positivt overrasket. Jeg pleier ikke å synes sånne energidrikker smaker særlig godt, men her har de altså truffet bra på smak. Men mangler litt på utseende.
Jeg tror kanskje flere ville prøvd den om fargen på flasken var litt mer innbydende.
Frisk smak, mindre friskt design. Mener å ha hørt noe om at designet skal endres? Og der er jo i så fall bra 🙂
Jeg kan anbefale denne for de av dere som trenger litt ekstra næring under eller etter hard trening.

Om dere lurer på hvor man får kjøpt denne er jeg ikke helt sikker. Jeg har ikke sett den i butikker/kiosker her i Bodø. Men muligens er den lettere å få tak i sørpå.

Hjemmesiden til produktet finner du her

Read Full Post »

I dag fikk jeg nye knebind i posten, fra kappi! 😀 Det passer flott siden jeg starter med oppkjøringsprogram på mandag.
Nå har jeg fått vite at jeg skal være med på konkurranse 18. september i Sverige. Jeg gleeeeder meg. Og jeg SKAL klare målene mine! Her blir det knallhard trening og masse mat! Men jeg vil allikevel prøve å holde meg under 60kg, noe som jeg tror blir å gå rimelig greit.

Mengdeprogrammet jeg har trent nå i 12 uker har virkelig gjort ting med kroppen min. Jeg er blitt sterkere i alle øvelser, særlig bøy og benk. I markløft har det tydeligvis skjedd en del også. Sist økt hadde jeg 130kg x 4. Det er 2,2 x egen kroppsvekt. Og det var ikke tungt en gang.
Jeg har gått litt ned i fettprosent og blitt mye mer markert. Nå takler jeg å løfte flere reps på tunge vekter, noe jeg ikke klarte like bra før. Da var det 1 eller 2 før det sa stopp, men nå har jeg mye mer å gi på også tyngre vekter. Herlig!

Tilbake til knebindene. De er rosa! På tide med litt femi knebind, ja 🙂


Åsså grip. Det må jeg ha for å ikke bli kasta ut fra der jeg trener. De er ikke så glad for magnesiumen jeg har brukt.. Selv om jeg faktisk er av de få som VASKER opp etter seg. Ja, jeg tørker faktisk opp etter meg. Mens andre bare lar det ligge sånn at jeg får kjeft for at det ser grisete ut. Flott gjort av dere!
Nok en grunn til at vi trenger lokaler! Vil ha, må ha.

I dag har jeg skikkelig sløvedag. Har vært i byen å handlet inn litt mat & stuff til ørkenrottene. Jeg hadde også store planer om å shoppe litt sårt trengte klær til meg. Alle er blitt for store. Men hva gjør man når man A) hater å handle & prøve klær, B) Synes alle klærne ser helt forferdelige ut????
Shopper på nett? Jada! Først iHerb, så eBay.. Haha.

God helg!


Read Full Post »

Å ha et mål med treningen sin er like viktig for en mosjonist som for en toppidrettsutøver.
De som ikke har noe mål med treningen sin er ofte de som faller bort etter ei uke eller to.

Om man trener bare for gøy, så er det jo ikke noe som er bedre enn det 🙂 Men alle kommer til et punkt hvor motivasjonen forsvinner. Om ikke for godt så i alle fall for en periode. Jeg har stort sett treningsmotivasjon over det som er normalt, men også jeg har tider der det kan være litt ekstra tungt å komme seg på trening.

Målet du setter deg trenger ikke være at du skal bli verdensmester. Det er det dessverre ikke alle som kan, og heller ikke alle som vil bli.
Men du bør sette deg høye mål, dog ikke urealistiske. En fin ting kan være å sette seg delmål, sånn at du har noen å se frem til på turen mot toppen.

Delmålene kan også hjelpe deg med å finne ut hvor realistisk hovedmåle ditt er, eller om du kanskje har vært alt for forsiktig og bør sette deg høyere mål.

Når det kommer til styrketrening (og styrkeløft) er det veldig målbart, og det skal fint la seg gjøre å sette seg mål.

Jeg ser alt for mange på gymmet som løfter de samme  vektene dag etter dag. Kanskje er dette greit for dem? Kanskje synes de det er flott å bare komme seg på trening for å føle seg bedre.
Men de som faktisk vil noen vei med treninga si, og ikke kommer videre, de bør sette seg mål.

For noen kan det være å klare å løpe 15 min sammenhengende.
For andre kan det være et ønske om å løfte 100kg i benkpress.
Men for enkelte kan det å komme seg på trening være et mål i seg selv. Jeg vet at det kan være en utfordring for mange å komme seg på trening i en travel hverdag.

Mange synes det er greit å lage seg en liste med målene sånn at man kan krysse av fortløpende. Det gir fin motivasjon å se at du kommer nærmere og nærmere til hovedmålet. 
Inspirasjonsvegg er heller ikke dumt. Finn bilder og tekst og lim de opp på en plakat som du henger på soverommet, kjøleskapet eller andre steder du føler behov for det 🙂

Selv har jeg mine mål godt lagret i hodet. For hver treningsøkt har jeg et mål om å prestere best mulig ut i fra hva programmet sier jeg skal løfte. Teknikk er selvsagt noe av det viktigste. Bedre løfteteknikk – mer kg på stanga!
Jeg har 4 nye mål jeg skal oppnå neste konkurranse, men jeg har også satt meg langsiktige mål – ikke for nøyaktige, men i alle fall en skisse av hva jeg ønsker å oppnå etter hvert 🙂 Man må også la veien forme seg litt etter hvert.

Read Full Post »

Older Posts »

%d bloggers like this: