Feeds:
Innlegg
Kommentarer

Archive for august, 2010

Har du lyst på disse bøkene?
Vær med i konkurransen vi har på facebooksiden vår.

Bli medlem selv, inviter vennene dine til siden og skriv at du har invitert.
Da er du med i trekningen 🙂
Første premie er 1 stk kinesisk balansete og 1 stk kinsisk balansete tabletter.

Etter hvert vil premiene bestå av blant annet bøker. Supermatboka og detox er to populære og veldig spennende bøker! 🙂

Read Full Post »

Høst

Endelig er det høst.
Jeg synes det er den fineste årstiden.
Sommeren er rar. Da er alt på vent. Folk er borte på ferie, det er alt for varmt, lite å gjøre på jobb (for min del, vet jo at mange har myye å gjøre om sommeren), ikke noe å se på tv, lite nytt som skjer.. Tida stopper liksom litt opp. I en periode er det godt, men jeg er alltid glad for at høsten endelig kommer.

Fine ting jeg liker med høsten:

  • Bursdagen min
  • Gule, orange og lilla blar  på trærne
  • Den friske og klare luften
  • Lange gåturer på fjellet og i skogen
  • Skolestart
  • Nye sesonger av mine favoritt tv-serier
  • Bøker! Unni Lindell har kommet ut med ny bok om Cato Isaksen. Jippi.
  • Gode treninger.
  • Høststormer
  • Lester og ullpledd
  • Drikke masse god te
  • Å få bruke den fine høst/vinterjakken min
  • Ny musikk (og gammel musikk)
  • Ny pers i benkpress (og forhåpentligvis markløft og knebøy også:P)
  • Filmer. Høst/vinter er jo høysesong for filmer. Jeg gelder meg til neste Harry Potter, i 3D!
  • Tid til matlaging og testing av nye oppskrifter

(fra weheartit.com)

Treningsglede har jeg vel egentlig året rundt. Men jeg skal innrømme at det kan bli litt hardt midt på svarteste vinteren. Da er dørstokkmila så lang som den aldri blir ellers. Men det er da det virkelig gjelder å komme seg på trening. Før kunne jeg merke antydning til vinterdepresjon. Det er helt forsvunnet nå som jeg bruker såpass mye tid på trening. Det er ingen hemmelighet at trening er godt for psyken. Men ellers hjelper det også å ha noe å bruke tiden på. Om man sitter for mye i sofaen å tenker kan man fort finne mørke og triste tanker. Tenk på det neste gang du er litt trist og lei. Kanskje det hjelper å komme seg litt ut å trene?
For min del er alltid treningslysten og gleden størst på høsten. Og en god start på treningshøsten hjelper å holde koken i de mørke vintermånedene 🙂

Read Full Post »

Jeg skriver jo ofte om hvor viktig et stabilt blodsukker er.
Det er mange måter å oppnå dette på. Man MÅ ikke kutte alt av karbohydrater og kun spise egg og bacon, sånn som mange tror.. 😉
Å begrense inntaket av karbohydrater, og særlig de raskeste karbohydratene, kan være en fin måte å gjøre dette på.

Det er ikke alle som er flink å kjenne på kroppen når de har fått høy/lavt blodsukker. Dessuten er det sikkert vanskelig å legge merke til det når man er vant til at det er sånn det skal være. Altså ha svingninger i blodsukkeret.

For å finne ut hvordan kroppen din reagerer på de forskjellige matvarene du spiser, kan du ta en liten testrunde med blodsukkermåleren.
Jeg har pleid å måle det etter mine vanlige måltider, dvs kjøtt, fett og grønnsaker. Det er så og si ingen svingninger.
Her om dagen ville jeg teste ut hvordan havregrøt virker på blodsukkeret mitt.

Først målte jeg ca 20-30 min før mat.
Så målte jeg ca 30 min etter mat.
Siden jeg skulle på jobb fikk jeg ikke målt 2 timer etterpå, men kanskje 1,5 time etter mat.

Første måling før mat: 4,9
Neste måling, etter mat: 5,1
Siste måling ca 2 timer etter; 5,4

Som dere ser var det ikke de store svingningene. Jeg følte ikke noe ubehag, ble ikke slapp osv. Denne frokosten holdt meg mett i rundt 4-5 timer, faktisk 🙂

Jeg målte også blodsukkeret på kvelden da jeg kom fra jobb og trening; 5,0 viste det da. Igjen ser vi hvor stabilt det har holdt seg i løpet av dagen.

Er det noen som kjenner igjen tegnene på et ustabilt blodsukker? Jeg husker den tiden da jeg ikke forstod hvorfor jeg ble slapp etter jeg hadde spist. I følge myndighetene spiste jeg sunt som bare det, men jeg forstod ikke hvorfor jeg ikke da fikk overskudd og ble i god form!
Heldigvis skjønner jeg nå hva som var feil på den tiden; Alt for mye karbohydrater.
Det er ikke noe særlig å gå rundt med ustabilt blodsukker. Det verste, synes jeg, er hvordan humøret blir. Det blir jo verre enn den verste PMS’en man kan ha. Man blir sur og grinete og må HIVE seg over maten når man kommer fra jobb, for man tror man er i ferd med å sprekke. Og så er det jo de som i stede for å hive seg over mat, hover seg over sjokoladen.. :-/

De som er vant til å spise store mengdre karbohydrater og har ustabilt blodsukker har gjerne dårlig insulinfølsomhet i cellene. Det hadde nok jeg før. Derfor har de aller fleste godt av å redusere inntaket av karbohydrater. Og ikke glem trening da. Trening hjelper også på å få et bra blodsukker.

For å komme tilbake til denne havregrøten jeg spiste. Det er ingen vanlig grøt som folk flest spiser. Jeg har nok mye mer fett i den, og det hjelper også på å begrense blodsukkerstigningen.

Havregrøt

  • 40 g ukokte havregryn (lavere GI, mindre karbo enn små)
  • Helmelk
  • Mandler
  • 1-2 egg
  • Kokosa eller meierismør
  • Linfrø
  • Sukrin
  • Kanel

Kok gryn og melk i ca 5-10 min.
Ha i eggehviten og rør godt til den er «kokt/stekt». Ha i linfrø og smør.
Til slutt rører du i eggeplommen(e) og har over kanel og sukrin.

Read Full Post »

Dere husker kanskje at jeg fortalte om Udo’s choice prosjektet jeg var med på gjennom jobb? Vi skulle ta Udo’s i 2 måneder  og så skulle vi gi tilbakemelding på hvordan vi syntes den hadde fungert på/i kroppen.

Der jeg merket størst forskjell var på huden. Jeg gikk fra å ha ganske tørr hud enkelte steder til å ikke trenge fuktighetskrem i det hele tatt. Nå kan dette også ha noe å gjøre med sommeren da. For huden har det litt bedre når det er varmere i luften. Men jeg synes allikevel det er bedre enn tidligere år. Nå har jeg ikke brukt fuktighetskrem på sikkert 2 mnd, i alle fall.
Det er altså ikke uten grunn de kaller Udo’s for «hudoljen».

Ellers har jeg merket at jeg har fått tykkere hår. Nå har jeg aldri hatt tynt hår. Men etter jeg startet med lavkarbokosthold har jeg fått skikkelig tykt hår, og så vokser det utrolig raskt. Til og med frisøren min reagerte på hvore fort det hadde vokst. Jeg må klippe meg heele tiden for at det skal se ok ut 😛 Men nå er det jo sånn når man har kort hår.. Det ser best ut når det er nyklippet.

Når det kommer til ledd og muskler, har jeg dessverre ikke merket stor forbedring. Etter mye tung trening i før sommeren og i løpet av sommeren har leddene mine blitt litt slitne. Jeg har tatt store doser Udo’s og fiskeolje, men ikke før jeg startet med Tart Cherry og nypepulver ble det bedre.
Jeg vet allikevel mange som synes Udo’s er god for leddplager. Og en ting man må huske på er at man må gi det tid. Det kan ta opp til flere måneder før man merker bedring. Og de aller fleste merker ikke bedringen før de slutter med oljen.

Alt i alt anbefaler jeg Udo’s choice videre. Men man skal være obs på at oljen harskner rimelig kjapt. Dette kan man unngå ved å kjøpe de små flaskene. Når oljen er harsk skal man holde seg langt unna den, for da gjør den mer galt enn godt i kroppen.

Når jeg var inne på dette med oljer, har jeg lyst å få med det som stod i siste Soma news angående Alfalinolensyre. ALA finner man i linfrøolje og dermed i Udo’s choice, som i hovedsak består av denne oljen (med flere).

Forskning viser at alfalinolensyre var den eneste omega-3 kilden som kunne forbindes med redusert brystkreftrisiko.
Så lite som 3 gram skal være nok for å redusere risiko for sykdom.

Dere som vil lese mer om denne forskningen kan gå inn på soma.no å betille soma news, eller lese det på nett 🙂

Read Full Post »

Jeg har jo lovet å komme tilbake med et innlegg om kinesisk balansete. Dette er min absolutte favoritt-te. Ikke bare er den utrolig god på smak, men den gjør godt også.

Den består av en kombinasjon av 21 urter som skal virke i synergieffekt. Noen urter jeg kommer på i farta er: fennikel og lakrisrot. Den har også ganske utpreget lakrissmak, noe jeg synes er perfekt. Den inneholder også blomsteressenser.

Mange bruker denne teen for å rense kroppen. Selv kan jeg bruke den i perioder som rensekur. Da drikker jeg flere kopper te om dagen i en ukes tid. Den er vanndrivende så man kan faktisk merke at man blir 1-2 kg lettere når man har brukt den ei stund. Særlig etter man har spist mye salt mat, eller mye karbohydrater, kan den være god.
Andre bruker den for leddproblemer. Jeg har lest om flere som har fått mindre vondt i ledd etter de startet med den.
Den skal også være veldig god for fordøyelsen, virke gunstig på syre/base-balansen, hormonsystemet og immunforsvaret.

Teen finnes også i tablettform for de som ikke skulle like smaken av teen. Og så er de veldig enkle å ha med seg på reise.

Hos SuperNature kan dere lese mer om denne fantastiske teen. Der kan dere også kjøpe den i tillegg på de fleste helsekostbutikker. For dere som reagerer på prisen; den er absolutt verdt pengene!

Men nå kan 4 heldige lesere vinne denne teen. Vi har 2 stk kinesisk balansete og 2 stk tabletter som vi skal dele ut i denne konkurransen.
For å bli med i trekningen må du;
Gå inn på vår facebookside, bli medlem selv og så invitere dine venner. Skriv på siden at du har invitert (og gjerne hvor mange) samtidig som du skriver om du ønsker teen eller tablettene.

De to første vinnerene trekker vi når vi er 500 medlemmer på siden.

Her gjelder det å følge med fremmover, for vi har  fått masse fine og flotte preimer vi skal dele ut til dere!! 🙂

Og jeg vil sende en stor takk til SuperNature som var så snille å hjalp oss med premier til denne konkurransen.

Read Full Post »

I dag ble jeg snikfilmet på trening.

Åsså litt fra knebøyen, 85kg

Og benkpress, 60kg

Løfta 2 x 2 på 160 i markløft, med drakt. Den nye drakten begynner å fungere bedre. Flott 🙂

Read Full Post »

Jeg har allerede begynt å glede meg til neste års NM i styrkeløft. I år fikk jeg ikke være med pga ferieavvikling som ikke gikk min vei.
I fjor var jeg på mitt første NM og fikk 3. plass. Resultatene mine var ikke noe å skryte av, men det kan jo bare bli bedre 😉

Nå har jeg min neste konkurranse 18. september i Kiruna. Gleder meg masse. Jeg har store forventninger til egen prestasjon. Først og fremst er forventingene til det mentale. På NM i fjor var jeg så nervøs at jeg husker fint lite av det som skjedde. Litt nervøs er bra, alt for nervøs er ikke bra. Håper jeg holder nervene i sjakk denne gangen. Satse på å holde seg skjerpet, det er bra.

På trening er jeg helt trygg. Bøyen er super, der har jeg full kontroll. Jeg har vært på dobbel på gammel pers og enda er det ikke blitt tungt. I benken er jeg langt over gammel pers, så det bør love godt. Markløften er alltid et kapittel for seg selv. Jeg kan løfte veldig bra på trening, men på konkurranse blir det ofte tull. Denne gangen vil jeg gjøre det bra også der!

Man skal jo ta ett skritt av gangen. Men mitt overordnede mål for denne gangen (man må jo ha delmål) er å gjøre det BRA på NM til neste år. Jeg har satt meg noen fine mål jeg skal klare å nå til den gang. Bare jeg trener godt nok og får enda bedre grunnlag fra mengdetrening; da klarer jeg det.
Nå merker jeg også at jeg må fokusere enda mer på maten. Jeg regna nettopp sammen ca kaloriinntak i dag. Det ble 1800 kcal. Dette er for lite. Med den mengden ligger jeg i kaloriunderskudd, og det ønsker jeg ikke.
Skjerpings!!! På tide å sette fokuset der det skal være. Jeg har til og med økt karboinntaket litt i form av havregryn. Så langt reagerer kroppen fint på det.

Video fra benktrening for ei stund siden. 2 x 67,5 kg

Read Full Post »

Older Posts »

%d bloggers like this: