Feeds:
Innlegg
Kommentarer

Archive for november, 2010

Jeg synes innslaget på NRK i dag om megareksi egentlig var ganske på trynet. Det er supert at det blir satt fokus på doping, for det er absolutt ikke å forakte. Men jeg føler at dette med doping hele tiden blir dratt inn på feil grunnlag.
Jeg leste en gang en liste over «symptomer» på doping. En av «symptomene» var at man var veldig opptatt av trening og var hele tiden fokusert på å blir større og sterkere.
Selv passet jeg perfekt til nesten alle punktene på denne listen, og jeg har aldri vært i nærheten av doping og har heller ingen som helst interesse av å være det.

I dette innlsaget på NRK klarer de, som vanlig, å dra inn proteintilskudd sammen med doping og ønsker om å bli stor. Hvorfor skjønner man ikke (man = diverse ernærings- og treningseksperter) at kosttilskudd og bruken av anabole steroider ikke trenger å ha noen som helst sammengheng. Proteinpulerv og karbohydratpuler er næring, det er mat i en annen form enn det vi er vant til  å spise det i.
Om man trenger det er en annen ting. Den vanlige mannen i gata har neppe det store behovet for proteinpulver. Men for de som trener mye, vil opp i vekt, trenger mer næring enn vanligvis; da kan det faktisk ha noe for seg.
Det som er bra med proteinpulver er at det er i flytende form, og at kroppen suger det raskt til seg rett etter trening.
Men igjen; de fleste ikke ha det. Selv bruker jeg det sjeldent. En og annen gang før trening, og av og til når jeg baker. Jeg er så glad i vanlig mat at jeg prioriterer alltid det.

Som jeg har sagt så mange ganger før, så er det viktig å sette fokuset på antidoping. Men jeg synes det bør få lov å ønske å bli større og sterkere uten at man skal bli sett på som «bolere». Jeg skjemmes ikke over å si at jeg skal bli større og jeg skal bli mye sterkere. Dagene mine blir lagt opp etter treningen og jeg vet mange synes jeg trener alt for mye, og mange kan ikke skjønne engasjementet. Det bryr jeg meg lite om 🙂
Jeg har det gøy hver eneste dag, og nyter at kroppen min blir større og sterkere.

Jeg gleder meg til den dagen mine armer er i nærheten av hennes :

Read Full Post »

Jern

Jern er viktig for dannelsen av hemoglobin. Hemoglobin er et protein i de røde blodcellene som frakter oksygen rundt i kroppen. Jern skal binde oksygenet til hemoglobinet.
I kroppen finner vi mest jern i blodet og musklene, og en del i leveren, milten og beinmargen.

Anemi er lav blodprosent (for lite HB i blodet) og oppstår som oftest etter en lang tids underskudd på jern i kosten.
For damer kan jernmangel oppstå pga blødning ved menstruasjon. Om man da har et kosthold som inneholder lite jern kan det oppstå anemi over tid.
Mange sykdommer kan gi anemi. Blødning i tarmen kan være en av grunnene siden man mister en del blod da som man gjerne ikke er klar over. Det er ikke all  blødning i tarmen som vil vises i avføringen. Sykdommer som crohns og ulcerøs kolitt kan gi blødninger i tarmen og føre til anemi.
Ellers kan anemi komme av at opptaket i tarmen er for dårlig. Det kan man oppleve ved både crohns og ulcerøs kolitt, men også ved diverse matvareallergier og intoleranser (feks cøliaki).

Jern fra dyreriket (hem-jern) er det kroppen vår lettest tar opp. Vegeterianerer kan lettere få jernmangel siden de ikke får i seg hem-jern. Da er det særlig viktig at de får i seg C-vitmainer sammen med jernkilden deres, sånn at opptaket av jern økes.
Eller kan det være en ide å ta chlorella og spirulina, som inneholder en god del jern som visst nok skal være lettopptakelig for kroppen.

Mange tror at de lider av anemi dersom de er slappe. Da jeg jobbet på helsekosten kom det ofte folk innom og skulle ha jerntilskudd til barna sine, for de var så slappe. Men de hadde ikke fått påvist at jernlagrene var lave.
Det er viktig å huske på at kroppen ikke bør ha for lite jern, men den skal heller ikke ha for mye. Gi aldri barne ditt (eller deg selv) jerntilskudd dersom det ikke er påvist at du har for lav HB. For mye jern i kroppen fører til at vi «ruster». Menn har høyere HB enn damer, og det har vært spekulert i om dette er grunnen til at menns levealder er lavere..

Selv har jeg litt lav HB. Den ligger akkurat innenfor referanseområdet (11,7-15,3) så jeg trenger ikke å ta noe jerntilskudd. Jeg sørger for å spise en del leverpostei og så drikker jeg litt appelsinjuice ved siden av. Evt tar C-vitamintilskudd. Da skal opptaket bli bedre.
Vi som trener mye (og i tillegg menstruerer) kan ofte få lavere HB. Min har vel egentlig vært lav en god stund. I fjor var jeg hos legen å tok test. Da lå den akkurat over 11. Nå ligger den jo ok, men vil ikke ha den noe lavere.
Jeg pleier å sjekke med jevne mellomrom når jeg er på jobb. Man skal også huske på at den kan variere fra gang til gang. Alt etter om man har mensen, er dehydrert osv.
Dersom du føler deg mye slapp og trøtt kan det være lurt å få sjekket dette, for det er slitsomt å gå rundt med lav HB.

 

Read Full Post »

Harry Potter

Har dere sett den nye Harry Potter filmen, the Deathly Hallows?
Jeg elsker den! 🙂
Nå har Harry Potter vært en del av livet mitt i så mange år. Jeg husker første gang jeg leste den første boken.. Engelsklæreren vår ville noen av oss i klassen skulle lese den, men jeg nekta. Syntes virkelig ikke det så noe kult ut. Til slutt gav jeg etter for presset og ble frelst.
Bøkene har bare blitt bedre og bedre, det samme gjelder filmene. De første filmene er så som så, men fra nr 3 og til nå er det skikkelig bra. Jeg liker nr 2 også, for Lockhart er så herlig dum 😀
Jeg liker de fleste skuespillerene. Gary Oldman (Sirius) og Alan Rickman (Snape) er to av mine favorittskuespillere og passer perfekt i rollene sine! Sirius kommer tilbake i siste film.

Om du ikke har sett filmen enda må du virkelig få gjort det snart.

Dette bildet lo jeg godt av:


Haha! Herlig 🙂

Read Full Post »

Hei :P

Her er det ikke mye oppdatering for tiden 😉 Grunnen er rett og slett at jeg har så mye annet å gjøre, at jeg prioriterer ikke å blogge de 30 minuttene «fritid» jeg har på kvelden.
Jeg har fått meg enda en jobb, så nå har jeg 2 jobber og 90% stilling. Så langt trives jeg godt i den nye jobben også. I perioder blir det mye å gjøre, med lange dager. Men heldigvis er det kommet nytt gym rett i nærheten. Så i verste fall kan jeg ta meg en liten time på trening de dagene det skulle bli overtid.
I tillegg til en del jobbing går det en del tid til studiene. Jeg venter spent på eksamensresultatet. Nå er jeg litt i tvil om noen av de svarene jeg produserte.. Jeg har til og med spurt legene på jobb om det kaaanskje kunne være rett… Men tiden får vise 😛
Det er i alle fall godt å vite at jeg har valgt rett når det kommer til studiet. Det er absolutt dette jeg vil jobbe med.

Kveldene går i hovedsak med til trening. Jeg har vært inne i en super periode. Nå som det blir nye vektklasser i styrkeløft (over nyttår) ser jeg ingen grunn til å veie under 60kg, så jeg har gått opp til rundt 60+. Det liker kroppen! Den har gitt med to fine perser, 112,5 kg i raw bøy og 100kg i benkskjorte 🙂 🙂
Treninga mi fører jeg i treningsbloggen min, for de som har lyst å følge med.

Frem mot jul skal jeg prøve å komme med litt juleoppskrifter 🙂 Har startet å lage litt konfekt, men jeg har visst spist den opp også…. haha.. Må lage en ny porsjon nærmere jul.

Read Full Post »

Trene enda mer! 🙂
Jeg får ikke nok. Denne uken har jeg trent 6 av 7 dager. Og enda er jeg ikke lei. Jeg tok til og med en miniløpeøkt på lørdag. Det var lenge siden, men kondisen holder enda. Godt å svette litt igjen. Har ikke svetta skikkelig på trening på lenge nå.
Jeg er av de som IKKE synes det er flaut å svette på trening. Her om dagen overhørte jeg ei jente som sa «ja, så fin jeg føler meg nå som jeg svetter». Haha. Hva er greia med dette? Hvorfor skal det være ekkelt? Kan skjønne det ikke passer helt inn dersom man er på jobb, ute å spiser osv, men trening? Jeg blir misfornøyd om jeg ikke svetter 😛

Det er så fint å se at så mange jenter (og gutter) har fått øynene opp for styrkeløft. Endelig har min samboer også skjønt at det er dette som er greia 🙂
Jeg anbefaler alle til å i alle fall teste det ut. Dra til nærmeste styrkeløftklubb å tren sammen med dem. Dere kommer til å bli like bitt som det vi andre er!

Her kan dere lese mer om styrkeløft. Over nyttår kommer det nye vektklasser også. Det passer meg fint. Tidligere løftet jeg i 67,5kgs klassen. Så gikk jeg ned til 60. Nå havner jeg i 63kgs som er ny klasse.
Det kunne ikke passet meg bedre, for jeg ville hatt litt trøbbel med å holde meg i 60. Men å holde med under 63kg skal ikke være noe stress 😛

Read Full Post »

Har dere prøvd det?
Jeg har hatt lyst til å prøve det lenge, men det ble aldri sånn at jeg prioriterte det når jeg bestilte på iHerb. Her i butikkene er det alt for dyr.
For et par uker siden fikk jeg palmesukker fra navita naturales. I forige innlegg fortalte jeg om gojibærene deres som jeg ikke liker. Men siden jeg har vært fornøyd med alt annet de har, fant jeg ut at det ikke skadet å teste ut palmesukkeret.

Palmesukker lages fra kokonøttpalmens blomster. Det finnes mange forskjellige typer av dette sukkeret, blant annet i sukkerbitform.
Det har en lavere GI enn vanlig sukker, samtidig som det inneholder vitaminer og mineraler. GIen ligger på rundt 35, men dette kommer an på hvilken type sukker det er. Det samme gjelder agave. GIen der varierer også fra merke til merke.

Du kan bruke palmesukker som vanlig sukker og jeg vil tro det passer godt for barn. Det ser nemlig ut som rårørsukker.
Om du ikke ønsker å betille fra iHerb kan du bestille fra supernature eller sjekke Sunkost. I Bodø har i alle fall Sunkost palmesukker fra Speciality farm foods.

Jeg bruker vanligvis sukrin som sukker, men har brukt palmesukkeret litt når jeg har baket diverse. Nå holder jeg på å tester ut noen cookies og da passet det fint å blande sukrin med palmesukker 🙂

Read Full Post »

Gojibær har blitt veldig populært den siste tiden. Dessverre er det ikke alle bærene som er like gode.
Jeg har prøvd litt av hvert for å kunne avgjøre hvilket merke jeg synes er best.
For min del er det uten tvil Creative Nature som er nummer 1. Jeg har smakt diverse andre merker fra iHerb, kinsarvik og soyou. Fysj! De fra iHerb var faktisk verst. Tørre og smakte som bark. Ikke noe særlig.
Bærene fra Creative Nature er myke (og litt seige) og de smaker søtt med en anelse bitter ettersmak. Akkurat sånn gojibær skal smake 🙂

Jeg pleier å kjøpe på Sunkost eller Life (Sunkost er noen kr dyrere enn Life), men du kan også bestille fra england på linken jeg la ut over. Du kan også bestille fra supernature sin nettbutikk. Om du er en av de som ikke synes gojibær er godt, kan det faktisk være du har smakt de harde, tørre og smaksløse bærene. Gå innom en Life eller Sunkostbutikk å spør om du får smake. Det får du nok 😉

Selv kommer jeg nok ikke til å prøve noe andre merker mer. Jeg tror jeg har funnet de beste.

Read Full Post »

Older Posts »

%d bloggers like this: