Feeds:
Innlegg
Kommentarer

Archive for desember, 2010

Snart 2011

Jeg vil ønske dere som leser bloggen min et godt nyttår 🙂 Håper dere får en fin feiring i dag, uansett hvordan dere velger å feire.

Det har skjedd mye i 2010 for min del.
Treningsmessig er jeg veldig fornøyd med å ha nådd mitt mål om 400kg totalt i styrkeløftkonkurranse. Jeg har også økt over 20kg i knebøy (med utstyr), så jeg håper jeg kan ta den økningen med meg videre å få 20 nye kilo 😉
Jeg har utviklet meg veldig mye teknikkmessig, og tror det blir enda bedre i året som kommer.

Ellers har jeg fått meg to fine jobber. Hadde jo en fin jobb før også, men nå tjener jeg en god del mer.. Og det er ikke dumt 😛 Jobbene jeg har nå inneholder også mange flere utfordringer enn min tidligere jobb. Plutselig ble jeg kastet rett inn til å lede et styremøte.. Jeg hadde aldri vært på et styremøte før. Haha. Men det gikk overraskende bra.
I tillegg fikk jeg endelig startet på ernæringsutdannelsen. Spennende og morsomt!!
Jeg har også funnet ut mye om hvilken mat kroppen min fungerer mest på. I hele 2010 har jeg spist lavkarbokosthold. Det har jeg egentlig gjort i to år, men året før var jeg ikke like bastant som jeg har vært nå.

Jeg pleier ikke å ha nyttårsforsett, for jeg setter meg mål hele tiden. Men treningsmessig passer det jo med «nye» mål nå som en ny sesong starter.
I løpet av året skal jeg nærme meg 180 i knebøy, skal ha 100 i benk og 170 i markløft. Jeg gelder meg til årets konkurranser, med NM som hovedmål.
Ja takk til et år med tid til masse trening og en del nye perser 😉

Advertisements

Read Full Post »

Kolesterol

Dette med kolesterol er veldig et veldig spennende tema. Ikke minst fordi det er så forskjellig syn på dette med høy kolesterol.
Dere vet jo at jeg er tilhenger av lavkarbo. Og dette er jo i følge statlige anbefalinger «livs»farlig for de fleste. Neida, de er ikke så ille nå som før da. Jeg leser stadig om at det mer og mer blir anbefalt en reduksjon av karbohydratene, og det er fint.

Tilbake til kolesterol. Vi kan grovt sett si at vi har to typer som vi bryr oss om, det gode og det dårlige. Åsså har man jo totalkolesterolet som blir forholdet mellom disse to.
Det gode kolesterolet kalled HDL og det dårlige LDL.
Vi vet at det legges stor vekt på at kolesterolet skal være så lavt som mulig. Men dette er ikke helt riktig. Det gode kolesterolet bør ikke være for lavt.

Referanseverdiene for kolesterol for kvinner er følgende:
HDL: 1,0- 2,7
LDL: 1,2 – 4,3
Total kolesterol: 2,9 – 6,1
Husk at disse verdiene er forskjellige fra kvinne til mann og det varierer også med alder.
Det sies også at HDL (det gode) skal være minst 25% av det totale kolesterolet.

Dette er altså referanseverdier, ikke hva som er ønskelige verdier.
Totalkolesterolet bør være under 5 og LDL bør være under 3. Sies det.

Nå er det forskning som viser at et høyt HDL-kolesterol muligens beskytter mot alzheimer.
Så her ser man jo at det muligens vil være gunstig å ha et så høyt HDL som mulig. Mitt er på 2,2 og det er jeg fornøyd med. Er det foressten mange av dere som har målt kolesterolet deres?

Men hva er bra? Høyt, lavt eller middels kolesterol? I følge leger og legemiddelindustrien skal man sørge for å få det så lavt som mulig. Statiner er medisiner som senker kolesterolet, og det er hyppig brukt i Norge.
Nå blir det for mye å gå helt inn i detalj på hva kolesterol er og oppgavene det har i kroppen. Men en ting vi kan merke oss er at etter alvorlig sykdom (feks hjerteinfarkt) er kolesterolnivåene lave i kroppen. Hvorfor? Fordi kroppen har brukt av det.
Dersom man har høye kolesterolnivåer, vil ikke det si at kroppen faktisk ikke har behov for å bruke det?

Enkelt fortalt skal LDL (som egentlig er transportprotein av kolesterol) frakte kolesterol fra leveren og ut i kroppen. Cellene tar opp det kolesterolet den trenger. I mine øyne høres det jo positivt ut dersom kroppen ikke trenger særlig med kolesterol. Overskuddet av kolesterolet blir fraktet til leveren ved hjelp av HDL, og brytes ned der.

Det blir sagt at for mye kolesterol i blodet kan gi avleiring i blodårene. Det blir også sagt at det kun er oxidert kolesterol som er skummelt.
Jeg skal ikke komme med noe svar her, om det er bra med høyt eller lavt. For det vet ikke jeg. Det jeg vet er at jo mer jeg leser om kroppen fysiologi og kolesterol,  jo mer skjønner jeg den prosessen som skjer. Det virker litt som om dette med at kolesterol er farlig er en liten skrøne som har bygget på seg til noe stort. Men ikke vet jeg.
Jeg leser i alle fall mye om dette emnet, da jeg har lyst å kunne nok om det til at jeg kan gjøre meg opp en mening om hva jeg synes er rett og galt.
Bøker som anbefales er blant annet «Det store kolesterolbedraget» av Malcom Kendrick og diverse bøker av Uffe Ravenskov. Jeg har bestil en del nå, så jeg gleder meg til de ligger i postkassen 😉

Av de «lavkarberene» jeg har snakket med synes de at et «lett forhøyet kolesterol» en super kolesterolverdi. Lett forhøyet vil si fra 5-6 og noe? Kanskje noen husker dette i farta?
En annen ting som skal nevnes er at i stede for å bare teste kolesterolverdiene bør man også få med triglyseridene. De bør ligge under 2, men helst under 1.

Denne artikkelen var litt interessant: Kolesterol

Read Full Post »

Ferie

Bloggen har fått sovet i jula. Vi har feiret jul i Svolvær, så da var det like greit at bloggen tok ferie 🙂
Nå er vi kommet hjem og jeg nyter å ha fri i romjula. Jeg har jobb 1 dag før nyttårsaften, så er det fri til over nyttår. Det blir godt. Jeg regner med det blir mer enn nok å henge fingrene i når jobben starter igjen.

Trening har det også blitt i ferie, selv om gymmet var steng oppe i Svolvær. Jeg fikk trent lillejulaften og da traff jeg på en styrkeløfter. Det er ikke et sted man ikke treffer på styrkeløftere altså 😀 Veldig trivelig.
Ellers ble det «hjemmetrening» i form av chins i takbjelkene, utafall, pushups og sånne ting. Det er ikke dum trening det. I alle fall godt for å holde kroppen i gang.
I går startet jeg med oppkjøring til regionsmesterskapet i Februar. Det er godt å være i gang. Hovedmålet mitt i år er NM og jeg håper å kunne gjøre det bra der (har jo en drøm om 100 i benk).

Jeg har fått tid til en del matlaging også, endelig. Sunne kaker, godteri og middager. Dere skal få oppskrift på verdens beste lasagne i løpet av dagen. Den var supergod og utrolig enkel. Jeg brukte grove lasagneplater, men det går fint an å bruke squash i stede for sånn at det blir 100% lavkarbo.

Dagen i dag ble startet med en syk ørkenrotte, så nå har vi fått medesin til Luna sånn at hun forhåpentligvis blir frisk og fin igjen. Deretter bare det på joggetur i kulda. Det er alt for lenge siden sist så nå var det bare å komme seg ut. Senere blir det trening og lasagnerester fra i går etterpå ;D

Håper dere har ei fin romjul.

Read Full Post »

I dag hadde vi julelunsj på jobb. Da hadde alle laget en ting og tok med. Jeg hadde med hjemmelagd dressing og julemandler med sjokolade.

Mest imponert ble jeg over det en kollega hadde med. Hun hadde svisker med ost inni og bacon på utsiden. Herregud så godt det var!! 🙂 Dette skal jeg absolutt lage.
Det er jo ikke heelt lavkarbo da sviske inneholder en del karbo. Men for det første så blir det «dempet» av fettet i bacon og ost, og for det andre: de er så mektige at man klarer ikke å spise så veeldig mange.

Du trenger:
Bacon
Svisker
Jarlsbergost
Tannpirkere

Prøv å få osten inni sviskene. Surr baconsve rundt og sett det fast med en tannpirker.
Steikes i ovnen til bacon er stekt.

Egentlig er dette genialt, for det er både søtt og salt. Derfor vil jeg påstå at det passer til nesten all slags mat 🙂

Her er en annen vri, med dadler, hentet fra klikk.no

Read Full Post »

Mange av dere som havner inn på bloggen min via søkemotoer søker etter «hjerte». Jeg skriver nok en del om hjerte, og andre organer 😉 Men akkurat hjerte opptar meg litt mer enn mye annet, siden jeg har litt plager knyttet til det selv. Og så er det jo et veldig spennende (og vanskelig) felt.

I familien min er det mange som har hatt hjerteproblemer. Min far fikk hjerteinfarkt i ung alder. Mange sier at dersom nærmeste familie har hjertesykdom skal man selv bli behandlet som om man har det. Akkurat den delen er jeg ikke interessert i. Jeg ser helt klart fordelene med forebyggende arbeid, men å se på seg selv som syk er ikke ett sjakktrekk.
Jeg røyker ikke, drikker ikke, spiser sunt, trener og er i god form. Både jeg og legen min er enige om at jeg gjør det som kan gjøres for å holde kroppen frisk. Men så er det jo ikke alt man rår over heller… Det er i alle fall godt å vite at man gjør sitt for å holde sykdom unna.
Legen min er nok ikke helt enig i at kostholdet mitt er av den sunneste typen, men vi tok nettopp kolesterolprøver og de er fine. Da er det vel ikke så mye å krangle om enda? 😉

I følge leger har jeg en form for takykardi. Det er en form for arytmi og betyr rett og slett rask puls. Før var jeg veldig plaget med dette, samtidig som jeg fikk doble hjerteslag. Jeg trodde pulsen min var uregelmessig, for det kjennes sånn ut når det står på som verst. Men dette avkreftet legen ved å undersøke EKG’en og kjenne på pulsen. Selv pleier jeg å kjenne på pulsen når jeg får disse «anfallene» og ganske riktig er pulsen regelmessig, men den går fooort og plutselig kommer det et ekstra slag.

Etter jeg la om til lavkarbokosthold ble disse plagene så og si borte. I tillegg sluttet jeg med koffein og kunstig søtning. Dette er ting jeg vet virker inn på tilstanden min. Nå tillater jeg meg litt koffein av og til, og det går helt fint. Så lenge som det ikke blir for mye.  Flere kopper kaffe kan jeg bare glemme å drikke.

Det blir sagt at disse takykardiene og dobbeltslagene ikke er farlige. Og i seg selv er de nok ikke det, i alle fall ikke min «type» (det finnes jo mange forskjellige former for arytmier og noen er mer alvorlige enn andre). Allikevel kan takykardi øke sjansen for hjertesvikt, blant annet.
Derfor synes jeg det er viktig å holde denne tilstanden under kontroll. Og det gjør jeg ved å holde meg unna de verste karbohydratkildene, koffein og kunnstig søtning. I tillegg sørger jeg for å ha en godt trent kropp, styrkemessig men også med tanke på kondisjon. Mange tror vi styrkeløftere er råtten når det kommer til løping. Jeg har aldri vært i så god løpeform som jeg er nå. Til og med ikke da jeg spilte fotball og løp hver dag, var jeg i så god form som nå 😉

Både kosthold og trening er viktig for å forebygge sykdommer, også når det kommer til hjerte- og karsykdommer. Faktisk så er aortastenose (trang aortaklaff) en av få hjertesykdommer hvor det anbefales at man er forsiktig med fysisk aktivitet.
Før trodde jeg at disse doble hjerteslagene og alt for rask puls kunne komme av fysisk aktivitet, særlig løping. Men det viste seg å bare være i en begynnerfase. Det gikk fort over og nå får jeg det (nesten) aldri etter trening.

Ellers er det jo andre ting som spiller inn på hjerterytmen. Adrenalin virker inn på puls og hjerteslag. Det kan jeg merke noen ganger når jeg blir skremt/redd eller veldig spent. Jeg fikk faktisk betablokkere en gang for lenge siden, for å forhindre takykardien. Men jeg tok de aldri. Jeg hadde ikke lyst å ta noe som hindrer meg i å få opp pulsen. Hvordan skulle treningen da blitt?? Heldigvis kan mye gjøres ved å legge om til en sunnere livsstil.. Mange ganger er jo medisiner fullstendig nødvendig, men en sunn livsstil ved siden av vil alltid være nødvendig.

Read Full Post »

Førjulstid

Det har vært stille fra min siden en stund nå.
Den nye jobben min har tatt en god del tid, i tillegg har det skjedd mye som har rotet det litt til i hodet mitt. Men nå ser det ut til at det begynner å ordne seg igjen 🙂

På lørdag er det julestevne på Mo. Vi er 6 stk fra Bodø SK som skal stille. Dette blir gøy!! Min samboer skal for første gang konkurrere. Endelig har jeg overtalt han. Haha. Han har hatt ei kjempebra oppkjøring, og tok en lett rep på 170 kg i knebøy her om dagen. Dette er altså uten utstyr. Julsetevnet er utstyrsfritt, med gløgg og pepperkaker. Veldig trivelig.
Min oppkjøring har vært svært bra, men formen har tapt seg de siste to ukene pga alt for mye å tenke på. Jeg skal gjøre mitt beste med det grunnlaget jeg har. Gøy blir det uansett 🙂

Håper dere har ei fin førjulstid. Og for all del; ikke stress!! Jula kommer uansett. Jeg har ikke stressa et sekund, og det har jeg heller ingen intensjoner om å gjøre. Julegavene er handlet, julekonfekten er spist opp og nissene ligger å venter 😉

Read Full Post »

Som er snill med blodsukkeret ditt 🙂

Jeg elsker brente mandler, men har ikke spist det på lenge siden sukker ikke fungerer bra i kroppen min. Derfor var det på tide å prøve å lage med sukrin.
Det ble kjempegodt, og kan virkelig anbefales.

Oppskriften jeg brukte er til «vanlige» brente mandler, men i stede for sukker brukte jeg sukrin og en dæsj palmesukker. Palmesukker brukte jeg fordi jeg hadde litt for mye vann sammen med sukrinet. Men med en gang jeg hadde litt palmesukker i ble blandingen tykk.

Jeg brukte:
Nesten 2 pakker mandler (500g?)
1 dl vann
100-150g sukrin
2-3 ss palmesukker
Litt meierismør

Rist mandlene i ovnen først. Jeg lot de bare ligge i 10 min, men kan sikker ligge lengre.
Bland vann og sukrin i kjele. Varm det opp, gjerne mens du rører.
Ha i mandlene og rør. Ha på palmesukker og rør igjen.
Nøkkelen er røring 😉
Pass på at mandlene ikke blir svidde. Mine ble perfekt brent.

Legg de på et bakepapir og kjøl de ned. Så kan du starte med smakingen.. 😛 Jeg har spist mange selv, men har også pakke inn en del som jeg skal gi i julegave.

Read Full Post »

Older Posts »

%d bloggers like this: