Feeds:
Innlegg
Kommentarer

Archive for januar, 2011

Røyking

Røyker du? Jeg har aldri rørt røyk i hele mitt liv. Det lukter fælt. Lukten setter seg i klær, bil og hus (for de som faktisk røyker inne). Ikke minst ødelegger det kroppen din. Når jeg tenker på røyk så ser jeg for meg grå og svarte lunger med en gang. I tillegg får jeg problemer med å puste bare jeg tenker å røyklukt.
Før røkte mine foreldre, helt til pappa fikk hjerteinfarkt. Mange trenger en litt brå «wake up call». Det beste er jo å skjønne faren før det faktisk skjer noe.

Jeg har snart eksamen og i den sammenhengen har jeg lest mye om respirasjonssystemet og diverse lungssykdommer. Den siste uken har jeg hatt influensa og det har gått hardt ut over luftveiene mine. Når jeg sier hardt så mener jeg hardere enn jeg har vært vant til før. Jeg pleier aldri å ha hoste og være tett langt ned i brystet. Det har jeg vært denne gangen, og det har fått meg til å tenke mye på røykere…

Når man røyker kan ciliefunksjonen (flimmerhårene) stoppe opp i flere timer. Flimmerhårene skal sørge for at slim transporteres opp til svelget sånn at vi kan få det opp.  Det som skjer når ciliefunksjonen stopper opp er at slim og fremmedpartikler samler seg i luftrørsgrenene. Dette øker risikoen for luftveisinfeksjoner.
Røykere får hyppigere infeksjon i luftveien enn ikke-røykere.
I tillegg økes slimproduksjonen, noe man kjenner igjen ved «morgenhoste».

Og dere vet hva lang tids røyking ofte gir?
KOLS – kronisk obstruktiv lungesykdom: emfysem og kronisk bronkitt. De fleste som får disse sykdommene har røyking som underliggende årsak. Emfysem kan utløses av genetisk sykdom, men jeg mener å huske at 9 av 10 som får emfysem får det pga røyking.
KOLS setter ned strikkfunksjonen i lungene sånn at man får problemer med å puste ut luften. Det ender opp med at man prøver å presse den helt ut. Ellers gir det kronisk hoste med oppspytt. Og det er ikke reversibelt, men blir ikke frisk av KOLS.

Som jeg nevnte har jeg vært syk ei uke nå, med hoste og tett bryst. Jeg er sjeleglad for at det er på bedringens vei, for om jeg skulle hatt det mye lengre hadde jeg blitt gal. Jeg tør ikke en gang tenke på de som lever med dette (bare mange ganger forverret) i flere år.

Og så er det jo dette med lungekreft.. De fleste som får lungekreft røyker. Dette er en skummel kreftform fordi det ofte er vanskelig å få fjernet svulsten.
Det er jo ikke sagt at man ikke får kreft dersom man slutter å røyke.. Men man reduserer i alle fall risikoen en del, og bare det er jo verdt å slutte for. Det er mye man kan gjøre for å redusere risikoen for en rekke sykdommer. Mange tenker nok ikke over at det man putter i seg faktisk har noe å si for helsa.

Jeg klarer ikke i min villeste fantasi skjønne hvorfor man røyker. Nå er det sikkert mange som skal si at siden jeg aldri har røkt selv så vet jeg ikke hvordan det er.
Nei, jeg vet ikke det.. Og det er jeg utrolig glad for!
Men selv de mest avhengige har faktisk klart å slutte med røyk. Det handler bare om å innse realiteten. Og man måtte ville slutte selv. Mange vil ikke slutte, og da blir det vanskelig. Men mange skjønner heller ikke konsekvensene av det de gjør, og andre lar seg ikke tenkte på konsekvensene..

Read Full Post »

Naprapat eller fysioterapeut?

Er dere klar over at jeg ikke har trent siden lørdag? Og knebøy har jeg ikke trent siden forige torsdag..! Jeg vet ikke om kroppen min husker hvordan den utfører knebøy. Haha.
Det virker som formen er på tur tilbake. Har vært feberfri i snart 3 dager, men hoster fortsatt som en gal og er litt tett i nesa. Hoste og nestetthet setter ingen stopper for trening. Men man skal være forsiktig med trening når man har hatt feber. Som oftest sier kroppen selv i fra når den er klar til trening, men jeg må innrømme at jeg har vært usikker på om jeg skulle trene allerede onsdag. Skjønner jo nå at det var lurt at jeg ikke gjorde det ja. Ble sliten av å gå opp 3 trapper til jobb 😛
Jeg hadde time til naprapat tirsdag som jeg måtte avlyse, men i dag fikk jeg dratt. Bekkenet mitt er rotert og ilipsoasene mine er utrolig stive (som jeg  har nevnt før). Abduktorene mine er i svake og jeg får «innoverknær» på knebøyen.
Dette holder hun på å retter opp i nå. Dessverre ble det jo litt opphold i behandlingen siden jeg ble syk, men nå er vi i gang igjen.

Før da jeg hadde problemer med korsryggen gikk jeg en del til fysioterapeut. I tillegg har jeg gått en del til kiropraktor med nakken. Etter hvert fant jeg ut at jeg ville teste naprapat, for jeg hadde hørt så mye bra om de. Og jeg angrer ikke i det hele tatt!
Først gikk jeg til en på Naprapatlandslaget. Han var flink og fikset både skulder og øresus. Det jeg derimot ikke var så fornøyd med var at han brukte mye tid på akupunktur. For min syntes jeg det gikk bort mye behandlingstid på det.
Så fant jeg nr til en kvinnelig naprapat. Det er ikke så mange av dem, så jeg hadde lyst å gå til henne.  Og må bare si at jeg er veldig fornøyd. Hun er kjempesøt og hyggelig i tillegg til at hun er flink og forklarer hele tiden hva hun finner ut.

Dessverre har jeg ingen god erfaring med fysioterapeuter. Det er helt klar maange flinke der ut (og til dere jeg kjenner; dere er jo flinkest!! ;D) Det er så mange som utdanner seg til fysioterapeut, det er en utdannelse du ikke akkurat trenger å «oppsøke» selv, sånn som med naprapat. Derfor tror jeg ofte man møter naprapater som er spesielt interessert i feltet sitt, mens det ikke er alle fysioterapeuter som er like opptatt av det de gjør.

Dersom du bor i Bodø og har behov for fysikalsk behandling, da kan jeg anbefale 3 stk:

Maria – naprapat på Innovita senter
Jonas – naprapat på Naprapatlandslaget (bruker akupunktur også)
Silja – fysioterapeut på Friskhuset

Silja har jeg ikke gått til selv, men vet hun er flik 😀

Man må nesten prøve både fysio, naprapat og kiropraktor før man finner ut hva og hvem man trives best med. Kiropraktor er bra for mange, men jeg synes det blir for lite behandling. Naprapat både manipulerer og masserer, og det synes jeg utfyller hverandre bra.

Read Full Post »

Enchiladas

Haha.. Tror dere ikke jeg har klart å bli syk? Mannen ble syk torsdags kveld med hoste, feber og alt det der. Siden jeg ikke enda på lørdag hadde kjent antydning til noe surkling i halsen min, trodde jeg at jeg unngikk dette lett!
Men neida.. Sent på lørdagskveld ble jeg tett i halsen og begynte å hoste. Søndag morgen hadde jeg verk i hele kroppen. Skulle tro armer og bein var på tur til å dette av. Derfor har jeg tilbragt dagen i senga, i stede for å trene utstyrsbøy sammen med Inger. Ikke helt etter planen, nei.

Siden mannen var dårlig i går og gikk å la seg tidlig, disket jeg opp med en bedre middag til meg selv. Det er så typisk at jeg alltid velger akkurat denne retten før jeg blir syk. Sist spiste jeg det samme før jeg fikk spysjuka, og har faktisk ikke spist det siden (på 2 år!!).  Nå lagde jeg alt fra bunnen av da, og det gjorde retten så mye bedre og lavkarbovennlig.

Enchiladas
Tortillalefser/pannekaker (se oppskrift under)
Karbonade/kjøttdeig
Ost
2-3 ss tomatpurè
Tacokrydder (hjemmelagd)
Vann
Salat
Kesam/rømme

Tortilla/pannekake
2 egg
Ca halv boks kesam
Fiberhusk
Bakepro
Litt rapsolje eller meierismør
Litt bakepulver

Bland alt sammen til en litt tjukk røre. La den gjerne stå å svelle litt før du steker.
Disse ligner på lavkarbopannekaker, men i stede for å ha sukrin/søtning i har du bare salt.

Steik kjøttdeigen og ha krydderet over. Bland inn tomatpure og vann til passe konsistens. Bland også litt ost i, det gjør det enda bedre.
Fordel kjøttdeigen i pannekakene, rull sammen og topp med litt tomatpurè og ost. Steikes i ovenen på ca 200 grader i 10-15 min.
Serveres med kesam eller rømme og salat.

Til dessert ble det en slags proteinkaffe, eller kaffelatte om du vil.
Vi kjøpte oss nespressomaskin like før jul, og jeg må si jeg er fornøyd med den. Men jeg liker ikke vanlig svart kaffe, så jeg lager det alltid til noe mer 😉

Jeg brukte
Koffeinfri kaffe
20 g proteinpulver
Surkin
Melk
Fløte

Tilbered kaffen sånn som du ønsker. Bland litt melk og vann med proteinpulveret i en shaker. Jeg bruker både sjokolade og vanilje. Synes det blir supergodt.
Hell proteinblandingen over kaffen og tilsett sukrin (om du ønsker den søtere).
Til slutt skummer jeg fløte i melkeskummeren, og heller den over på toppen. Om du har litt kanel over der igjen blir det perfekt!

Read Full Post »

Det er veldig mye fokus på magetrening, for alle vil jo ha flat mage (og gjerne sixpack!)  Før var hovedfokuset sit-ups.
Gud så tragisk!
For det første er sit-ups gørrkjedelig, og for det andre er det heller ikke særlig bra for ryggen og heller ikke spesielt bra magetrening. Dette har Eivind og jeg skrevet om i en artikke; øvelser du ikke bør ha med i ditt treningsprogram.

Jeg trente sit-ups i mange år. Faktisk i mange år før jeg begynte å trene med vekter. Det var liksom det som skulle til for å få flat mage. Nå er det jo dessverre ikke så enkelt.
Man kan ha den råe sixpacken uten at den i det hele tatt vises. For å få den frem må det jo nødvendigvis være lite underhudsfett på magen. Men det er en annen sak 🙂

Sit-ups synes jeg kan være ok, men ikke på den vanlige måten. Dersom man gjør sånn som man lærte i gymtimen på skolen før.. «Løft deg heeelt opp til knærne». Wtf?? Da er det jo ikke lengre magemusklene som gjør jobben, men hofteleddsstrekkerene. Og de trenger de færreste å trene enda mer.
Korssryggsmerter kan stamme fra for stive hofteleddsbøyere. Dersom de blir for stramme trekker de korsryggen så fint med seg og man får smerter.
Dette vet jeg av erfaring! I dag var jeg hos naprapat og hun sa det jeg hadde antatt; rotert bekken og alt for stive iliopsoas muskler. Det fører til at korsryggen min blir stiv og vond.
Det er viktig å huske på å tøye godt på hofteleddbøyerene. Du bruker de mye til hverdags, så de trenger litt oppmerksomhet.

På bildet her kan man se hvor stor disse musklene egentlig er. En del strekkers seg faktisk fra ryggen, frem på magen og fester seg på femur. Ikke rart at man får problemer med korsryggen dersom disse blir for stive og for dominerende i forhold til muskler på bakside og side (gluteus medius og minimus).
Og uansett; dersom det er magemusklene du ønsker å trene har det ingenting for seg å trene hofteleddbøyerene. Magen blir ikke flat av det 😉
Så ut i fra dette kan du lese; dropp sit-ups.

I den grad jeg kjører sit-ups så er det kun utgangsstillingen som er lik. Jeg ligger på rygg med vektskive bak hodet, korsryggen helt plantet i bakken og løfter så vidt med øvre del av mage, holder statisk i noen sekunder og senker ned. Korsryggen slippes aldri opp og jeg løfter kun noen få cm fra bakken. Så vidt så hodet løfter seg.

Om du velger statisk magetrening så synes i alle fall jeg du har gjort noe lurt.
Mine favoritter er:
Planken/superplanken
De fleste vet hva planken går ut på. Det er om å gjøre å holde mage og rygg inntil hverandre. Rumpa skal ikke være for høyt, for da blir det lettere. Superplanken går ut på at du stiller deg på tærne og håndflatene (ikke albuene) og gjør deg så lang du er. Du kan gjerne stå med tærne inntil en vegg sånn at du ikke sklir bakover. Denne øvelsen er utrolig god, for du får samtidig sneket til deg litt trening av støttemuskulaturen i skuldre.
Om du ikke har lyst å ta superplanken, og om du, som meg, haater å stå planken i flere timer; hiv på vektskiver på korsryggen.

Sideplanken:
Den kan fint gjøres i supersett med vanlig planke. Du ruller bare over på siden og sørger for å holde midjen, lårene og skuldrene i linje. Den er tung da, men veldig god for de skrå magemusklene. Selv pleier jeg å holde medisinball eller vektskiver på siden, for å gjøre den enda tyngre.

Ab roller
For tiden min favoritt inne mageøvelser. Den er tung men så utrolig god.
Selv bruker jeg ez-stanga eller hantler med litt løse vektskiver for å utføre øvelsen.
Ta en titt på Eivind sin artikkel om korsryggsmerter for nærmere beskrivelse av hvordan du gjør den.

Det jeg ikke er fan av er typiske øvelser med rotasjon av rygg. Det finnes mange sånne håpløse maskiner på treningssentre rundt i landet. De apparatene skygger i alle fall jeg unna. Synes jeg kjenner smerter i ryggen bare av å se på de. Etter min mening blir det helt feil å fremprovosere rotasjoner, når musklene i hovedsak skal motvirke det..

Read Full Post »

Denne likte jeg 😉

Nå hadde jo aldri jeg orket å leve på de 5 matvarene, selv om egg og valnøtter er favoritt. Jeg trenger jo min daglige dose sjokolade. Veldig viktig 😛
I går lagde jeg den beste sjokoladen til nå.

Ca 3 ss kakaosmør
2 ss kokosolje
4-5 ss råkakao
Litt palmesukker
Litt sukrin
Himalayasalt
3-4 ss kokosmelk (jeg bruker den økologiske fra Santa Maria eller no sånt)

Smelt smør og olje, bland inn sjokolade, sukker og sukrin. Bland godt. Smak til med litt himalayasalt og tilsett til slutt kokosmelken.
Rør rundt og hiv i former.
Jeg digger salt i sjokoladen. Det hindrer at det blir for søtt fra sukker og for bittert fra kakao.

På Panduro har de supre silikonformer for å lage sjokolade i. Betalte 35 kr for de. Egentlig er det til å lage såper, men sjokolade er mye viktigere.

Read Full Post »

Tusen takk for alle fine kommentarene i forige innlegg 🙂 Jeg savner den lille kattepusen min, men er glad for at han slipper å ha det vondt. .

Helgen er jo over før den har startet! Jeg sitter alltid med den følelsen på søndagskveldene.. At jeg ikke har fått gjort at alt jeg hadde planlagt, men egentlig har jeg sikkert gjort mye mer enn det.
Nå er det ekamenslesing som prioriteres, men jeg er så dårlig å konsentrere meg. Når jeg først forsvinner inn i bøkene er det jo helt greit, men den største utfordringen er å komme seg dit. Nå prøver jeg å få kontroll på nervesystemet. Det er vanskelig da, men bitene begynner å falle på plass.

Treninga går kjempefint for tiden. Jeg har hatt så gode perioder i det siste at jeg er superredd for å jinxe det til. I dag løfta jeg 2 superlette repper på 70 i benk. Morsomt.
Nå har jeg en litt ekstra motivasjon for å trene bra (som om jeg ikke har hatt det hele tiden..haha) for jeg har blitt tatt ut på regionslaget for Nord-Norge. Nå er det jo ikke så mange jenter å velge mellom her oppe da, men jeg synes uansett det er kjempegøy! 🙂 Det betyr mer hjelp fra regionstrener og treningssamlinger. Jeg ser absolutt frem til det.


Og dere? På torsdag så jeg sola for første gang på leenge! Det var godt. Jeg har kjent på kroppen at den var rett rundt hjørnet. Det var bare aaakurat så den kom over fjelltoppene. Jeg merker hvor mye det har å si på humøret og ikke minst energien. Heldig som jeg er har jeg alltid mye energi, men merker allikevel at det kan bli litt tungt å få gjort alt jsom skal gjøres  når det er på det mørkeste.
I tillegg til at vi har hatt (synes jeg) en ekstra mørk vinter i år, så har den også vært ekstra kald. Det liker jeg. Mørket klarer jeg meg uten, men kaldt er bra. Endelig en vinter som det pleide å være da jeg var lita ❤
Men et lite tips fra meg: om du føler deg slapp og trøtt på vinteren; Ta D-vitamintilskudd. Gjerne sammen med magnesium. Magnesium er min «sovemedisin».
Det er utrolig mange som har for lave nivå av D-vitamin på vinteren. Det kan du få undersøkt hos legen ved å ta blodprøve (kalsiferol = D3).

 

Read Full Post »

Den fineste

I går måtte vi ta farvel med verdens fineste kattepus.
Lille Marius var over 15 år, og var sliten og trøtt. Det er ikke alltid like lett å gjøre det som er riktig.. Men det var nok godt for han å få slippe når han var blitt så syk og gammel.

Det er så rart at han ikke skal være der lengre. Vi var jo bestevenner i 15 år. Han lå alltid på puta mi og sov om natta. Og i alle fall en gang per natt våknet jeg av at han gikk rundt i senga å trødde og tovet. Så kom han å skulle ha kos på magen 🙂
Den tida da jeg gikk på skola satt han alltid å venta på meg da jeg kom hjem. Så gikk vi hjem i lag. Da fikk meg bil satt han også å venta, så jeg åpna vinduet for å si til han at det var meg.. Og da kom han løpende hjem i lamme meg ❤

 

Read Full Post »

Older Posts »

%d bloggers like this: