Feeds:
Innlegg
Kommentarer

Archive for mai, 2011

1. Gress. Grønt gress. Lukta, måten det kjennes ut, måten det ser ut ❤

2. Å høre 8 små ørkenrotter lage hus, bite doruller, spise, stelle hverandre og rive dopapir 🙂

3. Å tenke på den fineste lille Mariusen som jeg fikk være sammen med i nesten 16 år. Bedre katt en det fnnes ikke. Ei nabokatt er 95% lik han. Han gjør meg også glad, med det blå søte tørklet han har på seg.

4. Fredags ettermiddag etter jobb og trening. Ei hel helg foran meg uten nå jeg MÅ gjøre. Bare se film, lese bøker og være med min bedre halvdel.

5. Nye treningsklær. Jeg sverger til treningsklær. Om det hadde tatt seg ut villle jeg gått i de på jobb også 😛 De er behagelige og gode å ha på. Trange jeans og andre «finere» klær er lite behagelig.. Men det ser jo litt fint ut en gang i blant.. hehe.

6. Bøker. Gamle eller nye. Følelsen jeg fikk første gang jeg leste Twilight. Jeg ble fenget fra første sekund og den var på en måte litt magisk. Nå er dessverre den følelsen litt ødelagt pga filmene, men jeg får av og til litt flashback fra det. Det er en fin følelse. Håper jeg finner ei sånn bok igjen snart.

7. Fine farger. Interiør liker jeg best hvitt, men klær (og mat) må ha farger. Blir alt for kjedelig med sort og hvitt. Jeg føler meg mye mer fresh med farger og det smitter av på humøret.

8. Magi, drager, trollmenn og sverd. Harry Potter. Fine verden.

9. Kjoler. Helst røde eller sorte med hvite prikker på. Alle 60- og 70-tallskjoler. Det skulle vært flere anledninger til å gå med sånt. Kanskje man bare må skape de anledningene selv?

10. Lukter som minner meg om noe fint. Sånn som det lukter i skogen en tidlig sommer morgen, sånn som det lukter ute på julaften, eller etter alle rakettene er skutt opp på nyttårsaften og alt er stille.


Det er de små tingene i hverdagen som er viktig. Alt kan ikke være en fest, men mye kan være fint og koselig. Jeg synes i alle fall det er viktig å ha magiske ting rundt seg 🙂

Read Full Post »

Selv er jeg ikke særlig glad i rødt kjøtt, og det har jeg aldri vært. Magen liker det ikke og mange ganger føler jeg at jeg får vondt i hodet når jeg har spist det. Biff har jeg ikke spist på godt over 2 år. Det eneste kjøttet jeg av og til bruker er kjøttdeig eller karbonadedeig. Bruker det som oftest til pizza og taco. Svin regnes jo også under rødt kjøtt, og jeg spiser heller ikke dette. Koteletter spiser jeg kanskje 1 gang i året, og svinefilet spiser jeg aldri. Jeg synes ikke det smaker noe godt i det hele tatt.
Hvitt kjøtt er jeg mer glad i. Jeg skulle gjerne spist kylling dagen lang, for det er så godt! Dessverre har jeg ikke apetitt på kylling når jeg vet hvordan de blir behandlet. Vi har vel alle hørt (og sett?) skrekkhistoriene om hvordan de fores, fraktes osv. Det er i alle fall noe jeg ikke har lyst å støtte opp om. Allikevel har jeg svake øyeblikk hvor jeg «glemmer» dette og spiser kylling. Jeg ønsker meg økologisk kyllingfilet.

Hva spiser jeg da, lurer dere sikkert på.. 🙂 For min del går det mest i fisk, egg og meieripodukter. Laks er favoritt, men spiser mer sei og torsk. De er så mye rener, og siden de ikke er så fete blir jeg ikke like fort lei som jeg blir av laks.

Jeg tror mange «misforstår» dette med lavkarbo. Det vil ikke si at man skal kutte ut karbohydrater for så å fylle på med kjøtt/fisk. Folk flest får i seg nok proteiner, derfor vil man ikke vinne noe på å øke inntaket med kjøtt til fordel for karbohydrater. Det man bør gjøre er å øke inntaket av fett, og det kan med fordel komme fra andre kilder enn kjøtt.
Avocado, alle typer nøtter, frø, gode oljer, kokosolje, meierismør og fete melkeprodukter for de som tåler og vil spise det.
Å øke proteininntaket vil for de aller fleste ikke ha noe gunstig effekt. For de som trener mye kan det være lurt å innta mer proteiner enn de som ikke trener noe særlig.

For min del er det ikke proteinkildene i maten som frister. Det som frister aller mest på middagstallerken min er alle friske grønnsakene. Kjøtt er jo dødt og grått, mens grønnsaker er friske, levende og full av fine farger. Får ikke dere også mer lyst å spise noe som ser friskt ut, enn noe som ser grått ut? Farger gjør oss glade, bruk mer farger i maten! 🙂
Nå får man også tak i så mye gode økologiske grønnsaker og frukt, så da trenger vi ikke å bekymre oss for sprøytemidlene.
Raw food er veldig populært nå (og i følge trendene i USA er det sånn trenden kommer til å fortsette fremover) og jeg tror en av grunnene til at dette frister såpass mange, er måten maten ser ut. Frisk, fargerik og god 🙂

Read Full Post »

Lavkarbopizza

Superenkelt og supergodt! 🙂

Denne pizzaen er så godt som fri for karbo. Jeg bruker tomatpurè og mais, som jo gir litt karbo. Men det er så lite at man ikke trenger å tenke på det en gang.
Bunnen blir laget på samme måte som lappene jeg pleier å lage. Jeg har gjort litt endringer ut i fra den oppskriften. I stede for mandelmel bruker jeg bakepro, fiberhusk og kokosmel. Jeg har gått litt lei mandelmel, så bruker det ikke så mye for tiden.
Osten droppet jeg i dag, siden jeg uansett skulle ha ost oppå pizzaen.

Uansett. Bland alle ingridiensene sammen. Hell røra på stekeplate (husk bakepapir) og steik i ca 10 min på 200 grader (jeg bruker varmluft).
I mens kan du fikse ferdig det du vil ha på pizzaen. I dag hadde jeg karbonadedeig, vårløk, hvitløk og mais. Tomatpurè som saus og topper med ost. Serveres med salat/grønnsaker 🙂

Ellers går dagene i trening, eksamenslesing, jobb og Mad Men. Det passer ikke helt å bli hekta på ny serie akkurat nå 😛 Får bare håpe eksamenspensumet går inn det også. Haha.

Read Full Post »

Jeg likte dette innlegget til Krisitne veldig godt.
Det er jo ingen hemmelighet at jeg er for et kosthold med lite karbohydrater og mye fett. Men det vil allikevel ikke si at jeg mener dette er det riktige for alle. Ut i fra de jeg har kostholdsveiledet har jeg fått se hvor forskjellig folk egentlig er. Noen har sykdommer som gjør at bestemte kostholdsfilosofier ikke er optimal for dem, mens andre rett og slett ikke får til (eller kanskje de ikke vil?) spise på bestemte måter.
Jeg er ikke sånn at jeg «tvinger» alle mine kunder til å legge om til lavkarbo. For min del er det veldig viktig å se hvilket kosthold personen har pr dags dato, og gjøre endringer ut i fra det. Og dersom kundene selv har noen ønsker om måter å endre kostholdet på, synes jeg det er veldig fint at vi kan bli enig om noe i lag.

Mange har ganske dårlig kosthold (nå refererer jeg ikke til kundene mine, men til folk generelt) og da er det viktig å fokusere på å få bort den unødvendige maten fra kostholdet. Da tenker jeg på det som i stor grad kun gir tomme kalorier. Men tomme kalorier mener jeg mat man legger på seg av men som ikke gir noe næringsstoffer som kroppen kan benytte seg av. Det er dette jeg håper folk vil få bort i fra det dagligdagse kostholdet. Og det kan gjøres på flere måter, alt etter hvor «ute man er å kjører». En som spiser potetgull hver dag vil nok oppnå bedre helse ved å kutte det ut. En som spiser brød til alle måltidene vil garantert få bedre mage om han begrenser seg, etc.

Men jeg er opptatt av at omlegging av kosthold kan gjøres på flere måter. Og i tillegg er jeg opptatt av at det skal avspeile personen. Det er ikke noe kult å spise på en måte som gjør at du ikke føler deg som deg selv. Sånn hadde jeg det da jeg spiste etter typisk lavkaloriprinsipp. Det fungerer nok for noen, men ikke for meg.
Jeg liker heller ikke å si at jeg spiser lavkarbo. Jeg gjør jo det, helt klart – med litt mer karbo enn de hardeste lavkarboentusiastene. Men det er surt å få kommentarer som at «du spiser jo ikke mais for det er jo så mye karbohydrater i det», og dersom jeg tar meg en is detter folk av stolen.  Så tullete da. Det får være godt nok at jeg er sunn 90% av tiden 😉

Dessuten er jeg totalt interessert i forskjellige kostholdsfilosofier, og særlig supermat & rawfood. Det er så fin mat da! Derfor låser jeg meg ikke inn i en bestemt bås, selv om jeg jo absolutt har min tro på hva som er riktig (for de fleste) og hva som er galt.
Men et tips jeg har lyst å dele med folk: Spis den maten kroppen din fungerer godt på! Det er din bensin, og det er kroppen din som avgjør hvilken type bensin den vil ha. Jeg tror folk gjør lurt i å lytte mer til kroppen sin..
Og til slutt, bare fordi jeg elsker røde dyr! Fine bilder

Read Full Post »

NM nærmer seg farlig raskt. Jeg gleder meg, men pleier alltid å føle at jeg skulle hatt bare eiii uke ekstra med trening 😛
Nå er det 2 år siden jeg var med på mitt første NM. I fjor fikk jeg dessverre ikke vært med pga jobb. Men nå er alt ordnet for i år!

Jeg har ingen aneles om hvordan former en. I tillegg er det vanskelig å si hvordan den blir på selve dagen. Det kan gå opp og ned.
Om jeg tar med meg noen perser hjem, er jeg veldig fornøyd 🙂 Har mest lyst å øke i benk, siden det har gått så alt for sakte.

Litt fra de to siste ukene med oppkjøring

Etter NM har jeg lyst å prøve 1RM i markløft. Jeg tro jeg har 150 inne nå 🙂 Men har aldri prøvd over 142,5. Har tatt to på 140 så tror nok jeg er nok så nær 150.
Og snart 80 i benk. Det går sakte, men sikkert fremover.

Jeg gleder meg også til å få lønning, sånn at jeg kan kjøpe litt av alle de fiiine treningsklærne og joggeskoene som har kommet! Rosa joggesko!

Read Full Post »

Uten mel (gluten) og sukker.

Sjokoladekake er min favoritt! Det er så mye bedre enn bløtkaker. Å lage kake uten mel og sukker er ikke noe  problem når man har sukrin!
Nå  har jeg ikke nøyaktig oppskrift på denne, så du må ta målene med en klype salt 😉

3 egg
150 dl mandelmel (eller malte mandler, evt andre nøtter)
50g bakepro (kan byttes ut med feks kokosmel eller annet lignende mel. Kanskje amaranth?)
Litt fiberhusk, for å binde
Sukrin, i ønsket mengde – alt etter hvor søtt du vil ha det
Vaniljepulver
100g meierismør
1,5 ts bakepulver

Pisk egg, sukrin og smør i lag til det blir ei jevn røre. Bland mandelmel og bakepro litt etter litt. Ha deretter i bakepulver, fiberhusk og vaniljepulver og rør godt.
Stekes på rundt 180 grader i 30-45 minutter. Varierer fra ovn til ovn.

Til topping brukte jeg raw sjokolade. Det går også fint an å smelte vanlig mørk sjokolade, men da blir den ikke helt sukkerfri 🙂 It’s up to you.


Kake med masse sjokolade! Helt perfekt 🙂 Egner seg til diabetikere og ellers de som vil holde seg unna sukker og mel. Her får man ingen nevneverdig blodsukkerstigning.
God helg!!

Read Full Post »

Trening i varmen

Her i Bodø har vi fiint sommervær nå. Håper jo det blir litt varmere i sommer, men i dag er det faktisk 18 grader. Og i Bodø, hvor det alltid blåser, er det ganske godt 🙂
Hvordan blir det med trening i varmen da, dere? Går dere inn på treningssenteret eller trener dere ute?
Mange har nok tendens til å skippe treninga når det er fint vær, og på en måte kan jeg skjønne det men på en annen måte ikke.

Selv går jeg jo inn for å trene. Det er så vanskelig å ta tung knebøy ute i skogen 😛 Men sånn ellers tar jeg gjerne kardiotreninga mi ute. Favoritten min er Hunstadtoppen her i Bodø. Der er det fint egnet til intervalltrening. Det er kort og bratt opp, helt perfekt for oss som vil overføre kardioen i noen grad til knebøy. Selv bruker jeg å ta bakkeintervaller, men nå i begynnelsen har jeg bare gått opp. Intervallene kommer som oftest sånn ca midt på sommeren. Må jo varme litt opp først.

Ellers er det jo mange andre fine treningsformer å finne på ute. Rollerblades, sykling, jogging, fotball, basket, orientering, diverse leker (sisten, boksen går, politi og røver), hoppe strikk osv. Man blir aldri for gammel til de gode gamle lekene vi gjorde da vi var små!!

Hva med å omrokkere litt på treningsdagene. Dersom det er fint vær tar du treningen ute, og om det blir regn og surt går du inn på gymmet?? 🙂 Lurt, ja.

Read Full Post »

Older Posts »

%d bloggers like this: