Feeds:
Innlegg
Kommentarer

Archive for september, 2011

Min første artikkel på treningsforum.no og den omhandler «mat mot betennelse» som jeg har skrevet om her i bloggen tidligere 🙂 Les den her.
Utrolig hyggelig at den blir tatt så godt i mot av leserne!! 😀

I mårra drar vi til Levanger for å hente en søt liten skapning 😉
Og til dere som skal løfte på syd-norsk og midt-norsk i mårra; Lykke til! Jeg gleder meg selv til ny konkurranse i slutten av oktober, akkurat 4 uker fra nåh!
Så gleder jeg meg selvfølgelig til årets morsomste stevne, nemlig julestevnet. Gløgg, pepperkaker og utstyrsfri løfting. Blir ikke bedre enn det.

Advertisements

Read Full Post »

Kalottkampen 2011

Kalottkampen er en styrkeløftkonkurrase mellom nord-Sverige, Norge og Finland. Russland kan visst nok være med, men de har visst aldri vært med 🙂
I år var vi i Luleå på et flott stevne arrangert av Luleå AK. Dette kunne de. Tror aldri jeg har vært på et så effektivt og bra gjennomført stevne før.
Forskjellen på kalottkampen og vanlige konkurranser er at dette er en lagkamp. Det er om å samle mest mulig poeng. Hvor mye poeng man får blir regnes ut etter noe som heter Wilks formel. Jeg fikk totalt 458 poeng på en totalt på 420 kg.

Vi kom dessverre 1 poeng bak Sverige. Finland litt bak oss. Så kjipt å bli slått med så lite, men derfor er styrkeløft så gøy; marginene er minimale!

Jeg er relativt fornøyd med egen løfting. I markløft perset jeg med 2,5 kg (172,5) og samme i benk (87,5). Men i knebøy fikk jeg bare 160 kg som er 5 kg under pers. Jeg var i så god form at det var skikkelig kjipt at jeg ikke fikk siste løft der, som var tangering av pers. Nervene ødelegger for meg og jeg blir totalt ufokusert. Etter bøyen «våkner» jeg opp og alt går plutselig helt perfekt. Under markløften var jeg ikke det spor nervøs, bare spent. Gleder meg til å løfte 180 i mark.. Håper det ikke er alt for langt unna 😉

Vi fikk ikke filmet, og heller ikke tatt særlig med bilder fra turen. Men vi har et lagbilde. Her sitter jeg midt i med den fine pokalen min som jeg fikk da jeg ble beste dameløfter. *Stolt*

Flott tur med en flott gjeng!!

Read Full Post »

Karotenoider er forstadiet til vitamin A. Forstadiet blir ikke helt riktig, men en del av de karotenoidene vi spiser omdannes til retinol. Ikke alle karotenoidene omdannes til vitamin A, men selv de som ikke blir brukt i kroppen på den måten har sine oppgaver i kroppen. Blant annet lykopn, som finnes mye av i tomater, ligner på A-vitamin men har ikke de egenskapene. Den er allikevel en sterk antioksidant, og vi bør absolutt få i oss disse stoffene 🙂

Jeg lagde en supergod tomatsuppe i går, men masse ferske tomater. Som utgangspunkt brukte jeg denne oppskriften.
I tillegg hadde jeg røde linser i mot slutten av koketiden, pluss litt frisk persille.

Supergodt og utrolig lettvint. Lisene satte virkelig prikken over i’en. Prøv det! 🙂

Read Full Post »

Fine valpen som snart blir vår 🙂

Read Full Post »

Jeg har alltid vært glad i aktiv restitusjon. Å sette seg ned i sofaen for å restituere har aldri vært noe for meg. Jeg blir rastløs og jeg stivner totalt i musklene.
Aktiv restitusjon brukes for å få kroppen til å restituere raskere. Man skal ikke trå til med noe hardtrening i denne prosessen, men rolig trening som sørger for at blodet strømmer gjennom musklene. Mange vektløfere bruker svømming, og det er perfekt. Du sliter deg i liten grad ut  ved rolig svømming, du får varmen fra evt bassenget (forhåpentligvis) til å varme opp musklene og sammen med aktivitet sørger dette for god blodgjennomstrømning til musklene dine. Det fører til raskere restitusjon. Toppidrettsutøver benytter seg mye av aktiv restitusjon.

Jeg mener det er utrolig viktig for psyken også. I begynnelsen da jeg startet med styrkeløft gjorde jeg som programmet sa. 2 trening à 30 min den siste uka før konkurranse. Og meninge er jo at man ikke skal slite seg ut, men samle overskudd til konkurransedagen. Allikevel syntes jeg det var noe feil med at jeg kun hadde de to treningene, og ellers skulle bare sitte i ro.. Men nå som jeg har noen konkurranser på baken (langt i fra mange..men noen) har jeg funnet min restitusjonsprosess. Støttemusklene trener jeg helst 4 ganger uken før stevnet. Dvs planken, ab roll og sånne øvelser. Rotator cuffene får også litt trening, for av erfaring stivner også skuldrene til. Ellers bruker jeg mye tid ute i skog og mark. Det er godt både for kropp og hode. Jeg lar vær å gå harde toppturer uka før stevnet, men fine rusleturer er kjempebra.

For min del handler det mye om å holde kroppen skjerpet til den dagen den skal prestere. Om jeg legger bort all fysisk aktivitet (utenom de to treningene) uka før konkurranse blir alt bare vas. Da har kroppen (og hodet) mer eller mindre sluppet taket i det konkurranseinstinktet som er så viktig for å være skjerpet!

Les denne artikkelen fra Fitnessbloggen som handler om at hviledager kan ødelegge treninga de.

I dag skal jeg ut på tur. Været er perfekt og jeg klarer ikke bare sitte inne å lese. Tar med meg bøkene ut og går opp i skogen 😉 Mannen er på jakt, men det er godt å gå aleneturer også. Skulle gjerne hatt med Toy, men han kommer jo først om to uker.. Hehe.

Men husk mat da! Det er en viktig brikke i restitusjon!

Avslutter med en video fra siste tunge trening før kalottkampen.

Read Full Post »

Små endringer

Tidligere skreiv jeg mye om lavkarbo i bloggen. Sånn litt etter litt har jeg «fadet» det ut. Jeg skal ikke slutte å skrive om det, men jeg kommer ikke lengre til å «fremme» LCHF-kostholdet. Jeg ønsker egentlig ikke å fremme en bestemt type kosthold. For meg blir det en for kjedelig og snever blogg, og i tillegg ønsker jeg ikke å sette meg selv i en bås. Jeg har sagt mange ganger at jeg ikke tror på kun en måte å spise på. Alle må finne sin egen vei, den måten som passer best for seg selv. Selv spiser jeg langt i fra LCHF for tiden. For meg er det viktig å spise mat jeg liker, ikke bare spise mat som inneholder lite karbohydrater. Men det er også viktig for meg å spise mat som fungerer fint i kroppen min, så det er jeg veldig nøye med.

Jeg håper at dere som følger bloggen kanskje vil synes den blir litt mer spennende og ikke så snever. Jeg kommer til å skrive mye om kosthold og trening, men også litt om hund og frilftsliv. Vi får nemlig en skjønn liten Jack Russell om 2 uker! 🙂 Vi gleder oss masse til lille Toy kommer.

Uansett, jeg har så utrolig mye spennende jeg har lyst å skrive om fremover. Både når det kommer til trening og kosthold. So stay tuned! 🙂

En av grunnen til at jeg ikke har så veldig lyst å skrive mye om lavkarbo for tiden kommer av at jeg ikke vil være med på å forvrenge synet mange har på mat. Jeg treffer stadig vekk på folk som er totalt fanatiske for at de ikke kan spise karbo… Man må selvsagt velge veien sin selv, men akkurat nå føler ikke jeg det er rett å fyre opp under den trenden som går for tiden.

Read Full Post »

Jeg liker kampanjen Friskhuset kjører for tiden. Finn din treningsglede. Det er sånne ting treningssentrene bør fokusere på. I lengden er det nettopp treningsgleden som får oss til å fortsette å trene. Om du finner ut at trening er GØY, så klart vil du fortsette med det da. Dersom man setter fokuset på vektnedgang (evt oppgang) vil trening plutselig føles som en plikt. Noe man må gjøre for å bli slank.
Gud så lei jeg er ordet slank. Lavkarboentusiaster bruker dette ordet utrolig mye. Alle vil vel ikke være slank og tynn? For det er faktisk en stor forskjell på å være slank og det å være sunn og fit. Da jeg spiste totalt lavkarbo gikk jeg ned i vekt i ett kjør. Til slutt ble jeg for tynn og jeg var egentlig bare puslete.

Nok om det. Treningsglede er dagens ord! 😀 Jeg elsker trening. Ikke bare styrkeløft, selv om det er den typen trening som gir meg mest glede for tiden (og det har det også gjort i 3 år snart). Men jeg elsker all slags trening. Det er så utrolig gøy å teste ut nye treningsformer. Sist helg var jeg på kinesis- og slyngetreningskurs. Det var supergøy. Jeg skal starte å ha timer på Friskhuset. Anbefaler alle i Bodø å teste disse timene. Det er en litt annen form for saltrening enn aerobic, zumba osv, men gud så gøy 😀 Man blir sliten på en helt annen måte. Dere vet jo hvor viktig det er å få trent muskulaturen også, og særlig støttemuskulaturen. Så dette må dere teste ut.

Ofte kommer treningsgleden når man føler at man mestrer noe. Når man mestrer treninga har man mulighet å utvikle den, legge på mer vekter, løpe raskere, ta 5 pushups mer osv. Kroppen vår liker å bli utfordret. Jeg ser mange som går på trening dag ut og dag inn, men de utfordrer aldri kroppen for de gjør det samme hveeer gang. Jeg er imponert over at de folkene faktisk kommer seg på trening gang på gang, for de fleste gir seg fort dersom de blir liggende på samme nivå hele tiden.
Alle trenger jo ikke å bli verdens sterkeste eller verdens raskeste, men alle har mulighet å utvikle sin treningsform. Finn ditt potensiale! Det er så gøy å se hva kroppen din egentlg kan klare, og da får man enda mer treningsglede! 🙂

Du kan forresten bestille PT timer hos med på Friskhuset! Det vil også bli oppstart med PT grupper i oktober.

Read Full Post »

Older Posts »

%d bloggers like this: