Feeds:
Innlegg
Kommentarer

Archive for oktober, 2011

Søvnproblemer og stress

Nå er det lenge siden jeg har skrevet noe innlegg i bloggen, og det kommer av at all tid jeg har til overs går til eksamenslesing. Nå har jeg derimot fått god kontroll på pensu, så da kan jeg ta meg tid til å skrible litt her igjen 🙂
Sist skrev jeg om kostholdsdebatten, og siden den tid  har jeg gått rundt å tenkt på dette Fedon sa om kosthold og hjertesykdom. For han mener at kosthold har i liten grad noen innvirkning på hjertesykdom. Det har jeg lest tidligere i blant annet boken om «Det store kolesterolbedraget».
Det står det om det som i størst grad er farlig når det kommer til hjerteinfarkt. Dette er jo ting de fleste er klar over ikke er bra, men vi tenker kanskje ikke over at det kan ha direkte sammenheng med sykdom?

Fedon (og Malcom Kendrick) ramser begge opp disse to faremonemntene
* Stress
* Lite søvn
Ellers er det jo viktig å ta en titt på triglyserider og homocystein.
Vanligvis bruker man homocysteinverdier som mål på for lav folatstatus, men den brukes nå mer og mer i sammenheng med hjerte- og karsydommer siden den da blir forhøyet. Når det gjelder triglyserider så blir de forhøyet av å spise mye karbohydrater – og da særlig av fruktsukker sies det. Selv spiser jeg jo ganske mye frukt, men ikke så mye karbohydrater i fra korn. Derfor var det litt gøy å se mine tryglyseridverdier som knapt nok var eksisterende. Det viser vel godt (i mitt tilfelle) at relativt høyt fettinntak ikke øker disse?

Stress er ikke noe å spøke med. Det kan være roten til mye vond. Dersom man lider av kronisk stress vil det i stor grad gå ut over det mentale. Selv har jeg vært kronisk stresset over lang tid, og det tar på både kropp og sjel. Stressmestring er noe jeg må arbeide med hver dag, og endringene kommer så sakte at man nesten gir opp men så ser man helt plutselig en liiiten bedreing. Og da ønsker man jo i alle fall å fortsette på samme vei.
Lite søvn henger ofte sammen med dette stressfenomenet. Lite søvn kan gi stress, stress kan gi lite søvn. Fellesnevneren her er kortisol. Det er den store syndebukken. I små mengder er dette et hormon vi har stor nytte av, og det er tross alt livsviktig. I store mengde tar det livet av oss – satt på spissen.
Jeg synes i alle fall det er viktig(ere) at vi setter mer fokus på søvnproblemer og stress (samt angst og depresjoner) når det kommer til hjerteproblemer. Jeg sier ikke vi skal glemme kosthold, for etter min mening er det viktig uansett. Når det er snakk om hjerte- og karsydkommer synes jeg det er for mye fokus på at fettet er livsfarlig. Det fører til at mange faktisk blir livredde for å spise fett, og det er ikke bra å være fettfattig. Har man hjerteproblemer, ligger i faresonen eller har det i familien, så er det jo ok å skippe å spise kun mettet fett. Men fett handler jo ikke bare om mettet fett, det handler jo også om fisk, nøtter, avocado og gode oljer 🙂 Få øynene opp for alt det gode du kan spise når du faktisk kutter ut 2-3 brødskiver om dagen. Selv var jeg grådig lei av all brødskivespisinga før jeg kuttet det ut. Etter min mening er det kjedelig mat, men man kan jo selvsagt spice det litt opp med diverse.. 😛

Nå hadde jeg faktisk tenkt å la være å nevne kolesterol, men i en hjertesammenheng går jo ikke det an. Grunnen til at man blir anbefalt å ikke spise mettet fett (eller i liten grad) er fordi det øker kolesterolverdiene. Dette er det delte meninger om, og det ser ut til at folk reagere på forskjellig måte også her. Det vi vet er i alle fall at jo mer kolesterol vi spiser (feks fra egg) så produserer kroppen mindre. I tillegg må jeg få dratt frem dette med at vi er totalt avhengige av kolesterol, så det bør egentlig ikke være noe mål å ha så lave verdier som mulig. Da må man i så fall sørge for å ha lave av det «dårlige», men mange har jo også lave av det gode. Da går vinninga litt opp i spinninga, spør du meg. Hvorfor er det så mye kolesterol i eggeplommen? Fordi alle cellene i kroppen trenger kolesterol for å bygge seg opp. Etter sykdom, feks hjerteinfarkt, er kolesterolverdiene veldig lave.. Fordi kroppen bruker det i krisesituasjoner. Hva skjer da når «alle» går på statiner og får lavere kolesterol?
Kolesterol er, i likhet med kortisol, livsnødvendig. Kanskje vi ikke trenger for mye av det heller? Men vi må heller ikke få for lite…

Jeg mener allikevel at maten man spiser påvirker hele kroppen, og dersom en ting ikke fungerer i kroppen påvirker det resten. Derfor mener jeg kostholdet er så viktig uansett. Og da er det viktigste å spise ren og naturlig mat, med minst mulig tilsetningsstoffer og mest mulig næring 🙂

Read Full Post »

Dersom du gikk glipp av debatten kan du se den på NRK sine nettsider. Det anbefales virkelig for dere som er interessert i kosthold, og som kanskje har vært litt forvirret mtp dette lavkarbostyret som har vært i media den siste tiden.

Det første som slo meg når jeg så på denne dietten er at enkelte kanskje har litt problemer med å se flere sider av en sak, så jeg syntes egentlig det ble litt vell mye arrogante holdninger til tider. I tillegg er det utrolig viktig at man tar for seg saken, ikke enkeltpersoner. Det ble litt kniving mellom enkelte, og det blir litt dumt etter min mening.

Fedon var den som virket mest reflektert og opplyst. Han er lur, for han går ikke inn for EN bestemt måte alle skal spise på. Jeg liker at han sier man skal se på helheten i kostholdet, ikke kun snevre det ned til karbohydrater. Etter min mening er ikke karbohydrater farlig, det har jeg snakket om før. Det som er farlig er all den søppelmaten som blir konsumert i verden. Fast food, suppeposer, gryteretter, kaker med transfett, godteri til hverdag osv osv. Dette er jo noe alle er enige om. Hvorfor er det da så vanskelig å få gjort noe med det? Ofte sitter problemet i hodet og mangel på viljestyrke. (Viljestyrke er faktisk noe man må trene seg opp til).

Fedon snakket også om statens råd for ernæring hvor de anbefaler 5-6 brødskiver per dag. Jeg er helt enig med han i at det er alt for mye! Hvorfor skal man egentlig spise så mye brød? For å få i seg fiber? Ja, garantert. Men da vil jeg heller satse på andre kilder til fiber – for eksempel grønnsaker som jo alle er enige i at vi bør spise mer av.
I tillegg kan man fint bruke div. kli- og kimprodukter for å høyne fiberinntaket. Jeg er helt for et høyt fiberinntak i kosten, jeg tror bare ikke brødskiver er rette veien å gå. Da vil jeg mye heller anbefale havregryn.
Når det kommer til de høye salgstallene på bacon, smør og fløte så tror jeg det kommer av at mange misforstår lavkarboprinsippet. Man skal helt riktig erstatte en del karbohydrater med fett (ikke proteiner sånn som en del også tror) og da må man finne nye kilder til fett. For mange blir det som en slags åpenbaring; «jeg har lov å spise fett nå» og da tyr de til dette som har vært «ulovlig» tidligere. Bacon har jo hatt et skikkelig dårlig rykte på seg, og nå kan de plutselig spise det. Men hvem er det som anbefaler så mye bacon da? Jeg har ikke sett verken Hexeberg eller Fedon anbefale det i noe større mengder, men det jeg derimot har sett er at folk på div. lavkarboforum og lignende inntar er «ekspertrolle» og forteller folk hva de skal spise. For min del er bacon og andre prosessert kjøttprodukter ikke særlig høyt på lista over matvarer jeg anbefaler. For det første er det reint kjøtt som er det beste å spise, og for det andre har ikke jeg lyst å få i meg mer nitritt enn nødvendig.

Så var det dette med idrett og lavkbaro da. Det er så undøvendig å tråkke på de utøverene som faktisk velger å kjøre en lavkarboprofil ved å si at «nivået i norsk fotball må være lavt». Det er jo ikke det det handler om. Kenn Hallstensen fortalt at det er viktig å se forskjellen mellom konkurranse og trening. Jeg er totalt enig. Selv kan jeg klare meg uten karbo på trening (når jeg sier uten så mener jeg lite, ikke null) uten at jeg blir slapp eller ikke klarer å gjennomføre øktene. Jeg har mer energi på øktene mine nå når jeg ikke spiser x antall gram karbo enn det jeg hadde da jeg spiste vanlig norsk kosthold med masse brødskiver.. Før konkurranse og ved økt treningsmengde legger jeg alltid inn ekstra karbohydrater i kostholdet. Det som er så flott er at kroppen er flink til å si i fra når den vil ha mer. Før og etter konkurranse holder jeg et rimelig høyt inntak av karbo (og energi generelt) for å fremme restitusjonen. Dette fungerer fint for meg, men jeg kan jo ikke si at det fungerer likt for andre styrkeløftere. Det handler om hva kroppen din tåler, vil ha og er vant til.
En annen ting vi skal være litt obs på er at når man snakker om lavkarbo, så handler det ikke om NULL karbohydrater. For mange er lavkarbo et kosthold med rikelig med karbo, bare mindere enn de 300 grammene som myndigetene anbefaler per dag. Dersom man skipper de 6 brødskivene per dag spiser man plutselig lvkarbo hele gjengen.

Jeg skal si meg helt enig med Fedon. Lavkarbo er et misforstått begrep. Egentlig er det et kosthold rikt på gode oljer (olivenolje, kokos osv), avocado, nøtter, meieriprodukter, grønnsaker, frukt (etter min mening) og rent kjøtt. Det er egentlig det rene kostholdet alle vil følge, men som mange kanskje ikke orker siden det innebærer å lage en del mat fra grunnen av…?

I tillegg er det veldig viktig å sette fokuset på det som faktisk gir hjerteproblemer: røyking, stress og lite søvn! (Fedon).

Read Full Post »

Uten sukker
Du trenger:
Kaffe
Lettmelk
Stevia med  vaniljesmak
Yacon sirup
Melkeskummer

Bland 2-3 dråper stevia i kaffen. Ha i 1-2 ss yaconsirup, hell over den skummede melken.
Ha gjerne kanel og palmesukker på toppen 🙂

Read Full Post »

Nemlig EOS.
Den får du tak i på apotek (jeg kjøpte den på Boots i Sentrumsgården) og muligens enkelte helsekostbutikker og andre butikker type Cubsus. Vet Cubus har noe av EOS i alle fall.
I tillegg til at den er dyrevennlig er den også parabenfri, noe som er viktig for meg. Jeg tror ikke parabener er bra i det hele tatt, selv om enkelte prater om gode og dårlige. Dessuten er det jo i stor grad ikke vits å bruke det når det finnes så mange gode og naturlige konserveringsmidler.

Barberskummet finnes i flere varianter. Jeg har denne:

Det lukter kjempegodt og kan like greit brukes tørt som vått. Tror jeg betalte 79 kr for det 🙂

Read Full Post »

Denne bør alle lese. Veldig fin gjennomgang av hvorfor vitamin D er så viktig som det er. Bare hopp over den vanskelige delen om biokjemien dersom du ikke synes det er hysterisk morsomt 😉

Read Full Post »

Ernæring for dyr, del 2

Tidligere har jeg skrevet et innlegg om ernæring for dyr. Det finner du her. Der skriver jeg om hvor viktig det er at dyrene får den maten som vil være naturlig for de å spise. Ørkenrottene mine får mat de ville funnet i naturen, men dessverre får de litt for lite proteiner. Egentlig skal de ha sirisser, makk osv, men det er ikke alltid så lett å få de til å spise det. Derfor har jeg heller prøvd å gi de egg og yoghurt. Det vil de ikke ha. Rått kjøtt prøvde jeg å gi til Petra da hun gikk gravid. Tror hun smakte litt på det, men ikke noe mer.
Så egentlig tror jeg de får i seg litt for lite proteiner. Allikevel har de for det meste vært friske og fine. Det er jo tross alt litt proteiner i det de spiser. Sånn som de spiser nå er i hovedsak råvegansk kost. De er jo ikke veganere, men som sagt er det ikke så lett å få de til å spise kjøtt..

Nå har vi jo fått oss en liten hund også, Toy. Så ble jeg plutselig obs på dette med hundemat, takket være en medstudent – Jeanette. Hun har skrevet en del om råforing, som jeg synes er veldig spennende. Så klart er dette ekstra gøy for oss som studerer ernæring, men det er lurt for alle der ute med dyr og sette seg litt inn i hva du egentlig forer meg. Her er en fin link til mer info om råforing.
Jeg har jo alltid vært klar over at dyremat ikke er helt topp, men fikk litt sjokk da jeg leste en artikkel om hva som gjemmer seg i den typen mat. Biprodukter visste jeg jo at det var, sånt som ikke er bra nok til å bli menneskemat, men at det er kjøtt fra syke dyr i ante jeg ikke. Jeg ante heller ikke at det har blitt brukt hunder og katter i dyremat…

Jeg forer Toy med litt våtmat. Han er blitt glad i Hill sitt våtfor i tillegg til tørrfor. Etter hva jeg har lest så er ikke tørrfor så bra å gi hunden, men nå har jeg en del stående som han skal få da. Jeg blander det med litt kokte og moste grønnsaker. I begynnelsen syntes han grønnsakene var rare, men nå liker han de bedre. I dag fant jeg et merke som heter Naturediet. Ut i fra hva som står på pakken er dette gode greier. Vi vet jo alle at produsentene kan lyve 😛 Alliekvel syntes jeg det ser bedre ut enn mange andre. Det lukter faktisk godt i tillegg til at det ser bra ut. Det har en frisk og fin farge, ikke sånn brunuggen som vanlig hundefor har. Hill sitt våtfor har også denne fine fargen, men det lukter ikke like godt.

Dersom man setter seg litt inn i dette og finner ut hvor mye mat hunden din skal ha per dag, hvor mye de trenger av vitaminer, mineraler, omega 3, andre oljer osv, så skal det ikke være noe problem å kunne lage maten selv. Hunder og andre dyr trenger jo også mest mulig naturlig mat, akkurat som mennesker.
Vær heller forsiktig med ting som ikke er naturlig for dyret ditt. Ørkenrotter skal feks ikke ha kirsebær. De kan dø av bare lukten. Defor bør alle som har dyr sette seg inn i hva som er bra og hva som er dårlig for dyret å spise.

Jeg skal i alle fall teste denne Naturdiet en stund fremmover, for å se om den gjør godt for hunden 🙂

Read Full Post »

Lavkarbo eller ikke..

Enkelte lurer på hvorfor jeg velger å ikke skrive særlig om lavkarbo lengre. Jeg har ikke endret mening fra det jeg tidligere har skrevet, jeg spiser fortsatt ikke brød (men spiser ris og havregryn de dagene kroppen trenger det, i tillegg til en del frukt), jeg mener ikke sukker og ferdigmat er bra. Men som jeg har forklart tidligere er det mange som drar dette med lavkarbo alt for langt. Mange har mistolket mine innlegg til at man ALDRI må spise karbohydrater, og det mener jeg ikke. Det er så feil å bli redd et næringsstoff.
Men, hovedgrunnen til at jeg ikke ønsker å holde fokus på lavkarbo lengre kommer av at jeg ikke vil dette skal være en slankeblogg. Lavkarbo er i hovedsak satt opp mot slanking. Jeg har alltid prøvd å koble lavkarbo opp mot god helse og hele tiden holdt fokus på naturlig mat. Jeg synes egentlig det er finere å kalle det for steinaldermat enn lavkarbo..
For min del er jeg mer opptatt av at maten jeg spiser skal forbedre mine prestasjoner innen styrkeløft. Det er også viktig at maten fungerer som benisn sånn at jeg kommer meg gjennom dagen uten å få skikkelig blodsukkerfall. Derfor vil jeg heller sette fokuset på at mat er bensin, man skal ha nok mat og man skal jo helst ha riktig mat.

Mange av dere som skriver om mat i bloggene deres har sikkert opplevd det samme som meg. Flere ganger har jeg fått mail fra unge jenter med spiseforstyrrelse. Jeg setter pris på alle mailer og kommentarer jeg får fra dere lesere, men jeg føler meg veldig hjelpesløs når jeg får disse mailene fra de jentene som så opplagt sliter med spiseforstyrrelse. De trenger hjelp fra helsepersonell, og det er ikke noe jeg kan hjelpe de med. Disse sykdommene er så alvorlige at det blir helt feil av meg å veilede de over nett. I tillegg synes jeg det blir feil å oppmuntre til at alle må spise lavkarbo, når det er så mange som sliter med spiseforstyrrelser og ikke klarer å få i seg nok mat i utgangspunktet. Siden lavkarbostilen har fått for mye oppmerksomhet når det kommer til å gå ned i vekt ønsker ikke jeg å fremme det lengre. Hva jeg gjør privat får være en annen sak 🙂

Read Full Post »

Older Posts »

%d bloggers like this: