Feeds:
Innlegg
Kommentarer

Archive for november, 2011

Det er ikke alle som synes løping er så hysterisk morsomt. Selv liker jeg det godt, men jeg løper bare i perioder. Nå har jeg en antiløpeperiode fordi jeg har så mye styrketrening. Likevel trenger jeg av og til litt kardiotrening for å få pulsen skikkelig opp og svette enda litt mer 🙂
Jeg kjører kinesistimer på gymmet hvor jeg trener. Det er sirkeltreing med diverse styrkeøvelser. 4 øvelser i kinesisveggen og resten på gulv, step osv. Det er en utrolig morsom time, og er i utgangspunktet ganske hard. Selv trener jeg ikke med når jeg kjører timene, men jeg pleier å ta meg noen runder etter treningen min.

Jeg velger ut 4-5 øvelser som kan kjøres i høyt tempo og gi meg høy puls. Som oftest blir det noe sånn som: wallball, kettlebellsswing, omvendt flyes (har sykt behov for mer masse på bakside skuldre), magerotasjon og utfall på step eller corebrett. På timene mine kjører vi 50 sek jobb og 20 sek pause. Når jeg kjører disse øvelsene selv som er kardioøkt kjører jeg 40-60 sek jobb og rett over på neste øvelse. Så tar jeg pause når alle øvelsene er kjørt, og kjører 4-5 runder. Knallgod kardio etter styrkeøkta. Og det beste av alt; det er rågøy OG det går fort 🙂 Dette kan også kjøres som en styrkeøkt, noe ala crossfit, så du trenger ikke kun å ta det etter evt styrkeøkt du har hatt. Øvelsene kan du velge etter humør og hvilke musklegrupper du i hovedsak er ute etter å treffe.
Siden det går så superraskt har man i alle fall ingen unnskyldning for å ikke trene! Få med deg venner og/eller familie å kjør det som sirkeltrening. Man blir mer motivert og vil presse seg hardere dersom man er flere i lag om treninga.

Read Full Post »

Søndagstur

I dag er det skikkelig blåsbortdag i Bodø. Vi har enda ikke fått snø, men det er andre dag med frost så snøen er sikkert rett rundt hjørnet. Gleder meg 🙂 Toy (hunden) har ikke opplevd snø enda, men har liker det lille vi har hatt av frost. Synes han er så flink som tilpasser seg Bodøværet så fort. For det er ingen spøk. De av dere som bor i Bodø eller har vært her, vet at det «alltid» blåser her. Vi som bor her er vant til det og merker nesten ikke vinden før det er vindstille en sjelden dag.

Jeg må bare beklage over at bloggen er til dels livløs for tiden, men det skal endre seg.. Lover 🙂 Nå er jeg jo litt arbeidsledig og da skulle jeg jo i grunn hatt god tid å blogge, men her er det tvert i mot. Jeg har mye skole da, prøver å jobbe godt med det for eksamene er vanskelige! Ellers jobber jeg med et par artikler som bli publisert i et blad! Jippi! Mine første artikler i BLAD! Det blir så spennende, men merker også jeg får litt nerver når jeg tenker på det. Å være perfeksjonist er ikke alltid like enkelt.. Men nå skriver jeg om noe jeg kan godt og da pleier det å gå bra 🙂
Og så tar jo hunden en del tid. Han er så god og vi er så glad i han! Alle de advarslene vi fikk om at Jack Russell var så vanskelige hunder.. Jaja. Vi er sånne som alltid gjør vår research, så vi hadde møtte ganske mange JRT før vi fikk vår. Men jeg må bare si at alle fordommene dere der ute har om disse herlige hundene stemmer fint lite. Nå kan det så klart være at vi har vært kjempeheldig med Toy (eller så er vi bare superflinke med dyr 😉 hehe), men han er super. En hund skal jo være sta, han skal teste oss og ha sine trassperioder. Sånn er det med alle raser. Man må bare være klar over at det tar arbeid og at man faktisk må ha tid til å trene hunden.
Nå er jo vi ganske aktive og er ute med han flere ganger om dagen, han får leke med hunder, lete etter pølser, løse oppgaver osv, så det er sjeldent han rekker å kjede seg. Det er viktig da!

Ellers leker jeg litt med tankten på å endre bloggen. I hovedsak er det navnet på bloggen jeg vil endre. Denne prosessen kan ta lang tid, for jeg må komme opp med et navn jeg er fornøyd med og som jeg kan bruke videre. Jeg vil helst ha et norsk navn.. Om du er veldig kreativ kan du gjerne gi meg noen ideer! ;D

Resten av søndagen blir det videre skriving på artiklene i tillegg til studering. Og litt sofakos da, før jeg hiver meg rundt å skriver litt jobbsøknader. Jeg er nå snart å finne på Sunkost igjen, rett og slett fordi jeg synes det er gøy! Og når jeg har tid til det passer det perfekt å ta litt vakter der 🙂

Read Full Post »

Kalsium

Jeg fikk spørsmål fra en leser om jeg kunne skrive om kalsium, så her kommer et lite infoinnlegg.

Kalsium betegnes som et mineral. Mineral er stoffer kroppen er totalt avhengig av, men i små mengder.

Funksjon
Kalsiumkonsentrasjoen er nøye regulert i kroppen vår. Den ligger innenfor 2,2 og 2,6 mmol/L. Dersom det avviker med mer enn 10% fra gjennomsnittet i befolkningen mistenker man A) sykdom eller B) feil ved blodprøvetaking. Blant annet langvarig stase kan gi feile verdier på blodprøven.
I kroppen har kalsium i hovedsak to funskjoner. Den mest kjente er funksjonen i forhold til skjelett og tenner. Ellers har kalsium viktige oppgaver mtp signaloverføring.
For at vi skal kunne ta opp kalsium i tarmen er vi avhengig av vitamin D. Dersom man tar kalsiumtilskudd vil det derfor være optimalt å ta vitamin D i tillegg, ellers kan man egentlig droppe kalsiumen. Du kan selvsagt få i deg vitamin D fra mat, men det er ikke alle som synes det er like enkelt.
En annen ting man bør være obs på, er at kalsium «spiser opp» magnesium i kroppen vår. Tar man for mye kalsium og får i seg for lite magnesium vil man kunne få for lite av stoffet i kroppen. For lite magnesium vil vi ikke ha, for da kan det gå ut over musklene våre. Og den viktiste muskelen vår er nemlig hjertet!
Tilstrekkelig inntak av kalsium skal kunne forebygge osteoporose.

Kostilder
Melk og andre meieriprodukter
Sesamfrø
Fisk
Broccoli og kål (grønne grønnsaker)

Behov
I Norge har vi sjeldten mange på kalsium, og det kommer nok av at vi har såpass høyt forbruk av meieriprodukter.
Pr dag anbefales det at man får i seg 800mg kalsium for voksne og 900 for unge. Dette klarer de fleste å dekke ved et normalt variert kosthold.

Osteoporose
I Norge og resten av skandinavia er det relativt høy forekomst av osteoporose, til tross for at vi har høyt inntak av kalsium. Likevel anbefales vi å inntak tilstrekkelig med kalsium for å unngå osteoporose? Det finnes nok andre viktigere grunner til at benskjørhet oppstår. Risikofaktore kan være røyking, lite fysisk aktivitet og mangel på vitamin D. Kalsium er nok allikevel viktig i denne prosessen, men sannsynligvis er andre ting mer viktig.

Hvem trenger tilskudd?
De fleste klarer å dekke behovet ved vanlig norsk kosthold. Likevel er det noen utsatte grupper som har behov for ekstra tilskudd.
* De med lavt energiinntak – Feks de som lider av sykdommer, eldre osv
* De som har osteoporose i familien
* De som har osteoporose

Dersom man velger å drikke ekstra lettmelk eller spise synnøve gulost vil man få både kalsium og vitamin D 🙂

Read Full Post »

Mange av dere har nok fått med dere Pulsprogrammet om hudpleieprodukter. Har du lyst å se det kan du klikke her.
Det er noen år siden jeg kvittet meg med det meste som inneholder parabener. Er det farlig eller ikke? Det er hormonforstyrrende, i følge dyreforsøk, og da er det ganske sannsynlig at det er det også på mennesker. Men så sier produsenten, mattilsynet og EU at det brukes såpass små mengder i produktene, og da er de helt trygge. Dette blir mye det samme som sies om diverse tilsetningsstoffer i mat – de kan være kreftfremkallende og gentoksiske, men i den doseringen de brukes i mat er de trygge.

Hva er parabener?
Parabener brukes som konserveringmiddel. Mange av de som selger slike produkter har prøvd å overtale meg til at noen parabener er ufarlig, for dette er de gode parabenene. Andre har sagt at hudpleieproduktene må ha parabener, for ellers blir de ødelagt i løpet av kort tid.
Men dette er jo ikke sant. Hudpleieprodukter, som mat, må ha konserveringsmiddel, men det finnes alternativer man kan bruke. Mange hudpleiepodusenter bruker ikke parabener, og jeg er over the top fornøyd med produktene deres. Det viser seg jo at det helt fint går an, men kanskje man må legge mer arbeid i produksjonen? Jeg vet ikke.. Jeg vet bare at selv velger jeg (i hovedsak) produkter uten parabener. Det viktigste for meg er at produktene ikke er testet på dyr, så må jeg velge blir det de som ikke er dyretestet.

Det er så vanskelig å finne produkter uten parabener?
Nei, det er jo ikke det. Her gjelder det bare å bli litt mer bevisst. Før var jeg sikker på at det jeg kjøpte på apotek var fritt for parabener, men det er bare en brøkdel av produktene deres som er det. Nå ser jeg der i mot at trenden snur. De har begynt å få inn mange flere parabenfri produkter. Blant annet har Boots apotek Eos-produker. Jeg elsker barberkremen deres.
Ellers er helsekost en fin plass å finne parabenfri produkter. Sunkost i Bodø er spesielt opptatt av dette, og vi pleide å unngå å ta inn produkter med parabener. Jeg bruker selv mye av Jason-serien. Shampo, balsam, håndsåpe, ansiktskrem +++ Elsker den serien. Den inneholder alltid benzoater, så om man har veldig ømfintlig hud kan man reagerer ved kløe og svie.

Ellerrs har vi jo godeste iHerb. Jeg har enda tilgode å finne produkter der med parabener der. Men så er det jo en stor jungel å lete gjennom, så mange blir nok litt oppgitt der. Det som er så fint er at iHerb har skrevet i produktinfoen om det er parabenfritt og om det er testet på dyr eller ikke.
Et par av mine favorittprodukter:
Dessert essense bodylotion med cocos.
Jason aloe vera shampo.

Og denne herlige ansiktskremen
Bruk litt tid og let rundt på iHerb, så finner du din favoritt du også 🙂 Det er ikke vanskelig å finne produkter uten parabener, det krever bare litt av din oppmerksomhet. Til slutt lærer du hvilke produkter du bør holde deg unna, dersom du også vil unngå å få i deg for mye av disse stoffene.

Jeg tenker i den banen at minst mulige unødvendige stoffer i maten min eller i kremen min = good!
Ja til naturlig mat.
Ja til naturlig hudpleie.

Read Full Post »

Veldig enkle å lage, og dersom du ikke har det jeg brukte i oppskrifta er det enkelt å bytte melene ut med andre typer glutenfrie  mel.

2 egg
Halv boks skyr naturell
Litt olivenolje
Peanøttmel
Bakepro
Mandelmel
Fiberhusk
Kardemomme
2-3 /ss sukrin
Kanel
Ingefær
1 ss bakepulver

Bland egg og skyr til ei fin røre. Ha deretter i sukrin (jeg brukte melisen) og krydrene.
Ha i melene, jeg brukte mest av bakepro, kanskje rundt 300g og spedde på med mandelmel og litt peanøttmel. Brukte ca 3 ts med fiberhusk.
Dersom røra blir for tykk bruker du bare mer mel, men den skal være ganske seig sånn at du får litt høye boller.

Ha de utover på bakepapir, sett de i ovnen på varmluft 200 grader i ca 10 minutter. Dersom de blir store må du nok steike de litt lengre.

Jeg lagde noen til skolebrød og resten til vanlige boller 🙂

på skolebrødene her har jeg så klart bruk sukrinmelis 🙂

Read Full Post »

En liten veiledning i kosttilskuddsjungelen.

Som kostholdsveileder og ernæringsstudent er jeg mest opptatt av at man skal få alt kroppen trenger gjennom et sunt og variert kosthold.  Som de fleste sikkert har fått med dere er det mye krangling om hva som er sunt og variert kosthold. For å gjøre det enkelt vil jeg; ren og minst mulig bearbeidet mat. Hva er det? Spør du kanskje da… Frukt, bær, grønt, nøtter, kjøtt, fisk, fjærfe, egg, oljer,  meieriprodukter (dersom du tåler det) og så har jeg lyst å tilføye harvregyn da jeg er stor fan av det. Der får du både fiber og gode næringsstoffer samtidg som det smaker godt og holder blodsukkeret ditt stabilt (ut i fra mine egne blodsukkerforsøk).

Helsemyndighetene sier at man aldri har behov for kosttilskudd dersom man følger Nordic nutrition recommendations, men hvor mange følger disse rådene til punkt og prikke? Jeg som er i overkant interessert i kosthold og ernæring klarer ikke å følge de rådene. Men i grunn skal man klare å følge de ok, dersom man er flinke å planlegge. Det er der jeg er dårlig.. Bruke litt av tida til å planlegge middager, kanskje lage middag kvelden før for så å varme opp neste dag? Det er i alle fall en god tanke.

Nå er det vel 2-3 kosttilskudd myndigheten anbefaler og det er:
1. Folat for alle gravide fram til 3. måned. Det anbefales at alle damer i fertil alder prøver å få i seg nok folat, evt bruke tilskudd, for å hindre nevralrørsdeffekt på fosteret.
2. Omega 3/tran da ikke alle er så flinke med å få i seg nok fisk, og siden omega 3 er en essensiell fettsyre for oss – dvs vi ikke kan lage den selv i kroppen og trenger å få den tilført via maten. For å være ekstra pirkete er det ALA som er essensiell og den får vi ikke fra fisk men fra planteriket. EPA & DHA som man får fra fisk er allikevel svært viktige.
Tran anbefales ofte til barn for å sørge for inntak av vitamin A og vitamin D.
3. Vitamin D til utsatte grupper. Dvs eldre, mørkhudete, overvektige og kanskje hele norges befolkning i mørketida?

Dette er gode anbefalinger. Jeg liker at vitamin D er kommer inn i varmen, for det er viktig at vi får fokus på solskinnsvitaminet som man får så alt for lite av. Det er ganske gode holdepunkt for å si at vitamin D kan beskytte mot enkelte kreftformer, blant annet kolon.
Vår beste kilde til vitamin D er sola, og om vinteren får vi for lite sol til å få i oss tilstrekkelig med vitaminet. Gjennom kosthold får vi det meste gjennom berikede matvarer som ekstra lettmelk, enkelte guloster og margarin.

Hva er fordelene med kosttilskudd?
– Dersom man har sykdom i tarmkanalen som hindrer optimal opptak av næringsstoffer kan kosttilskudd være en ide. Man vil kunne få i seg større doser enn det man kun får fra mat.
Skulle man ha mangel på ett eller flere næringsstoffer får man konsentrert av akkurat det næringsstoffet man trenger.
– Sikrer tilstrekkelig inntak til de som ikke får i seg nok næring, feks ved sykdom som anoreksia.
– En del ting får man for lite av gjennom vanlig kosthold, og kan i perioder trenge i tilskuddsform som feks probiotika i perioder hvor man går på penicillin osv.

Hva er ulempene med kosttilskudd?
– Mange har et helt feil syn på kosttilskudd og tror det er ufarlig siden det jo er helt naturlig..
– Organskader ved overinntak av enkelte stoffer – feks jern. Og overskudd av fettløselige vitaminer.
– For mye av et spesielt næringsstoff som du i utgangspunktet ikke har mangel på.
– Får du det du betaler for? Det er strenge forskrifter for hvordan kosttilskudd skal lages, merkes og selges, men pga såpass store mengder kosttilskudd i omløp klarer man ikke å fange opp alle som er mindre bra. Derfor må man være kritisk til hva man velger å putte i kroppen. Velg kjente merker som følger forskriftene, så er du kanskje litt sikrere.

Konklusjon
De færreste av oss trenger vel egentlig kosttilskudd, med unntak. Omega 3 og vitamin D synes jeg er fornuftig  å bruke for de aller fleste. I perioder av livet kan det allikevel bli behov for å ta ekstra tilskudd, men da er det lurt å gjøre dette sammen med ernæringsfysiolog som kan kartlegge kostholdet ditt for å analysere om du får i deg for mye, eller for lite, av enkelte stoffer.
Kosttilskudd er faktisk ikke ufarlig, derfor skal man ikke bruke det ukritisk.
Det er jo også mye mer spennende å spise mat, enn å ta piller? Derfor tror jeg supermatbølgen er så godt mottatt av folk. Man blander pulveret i mat, smoothie eller lignende og får allikevel den spiseopplevelsen, ikke bare pilleopplevelse 🙂

I tiden fremover vil jeg ta for meg enkelte næringsstoffer jeg skal skrive mer utfyllende om. Hva slags oppgaver de har i kroppen og hvor du kan finne de.
Har du noen spesielle du ønsker å lære mer om? Kom med tips!

Read Full Post »

Bor du i Bodø…

.. Og er utdannet innenfor ernæring, helse  eller andre lignende fag?
Jeg leter etter deg som ønsker å bygge bedrift innenfor helse og ernæring, gjerne PT-virksomhet, massasje, fysioterapi evt alternativ behandling.

Nysgjerrig? Ta kontakt med meg på mail: beate.rosvoll@gmail.com

Read Full Post »

Older Posts »

%d bloggers like this: