Feeds:
Innlegg
Kommentarer

Archive for desember, 2011

Perfeksjonist

De fleste er perfeksjonist på en og annen ting.  Noen er perfeksjonist når det kommer til alt!
Selv har jeg ikke alltid vært det, og jeg klarer heller ikke helt å se når jeg gikk fra å være «normal» til å bli ekstremt perfeksjonistisk. Kanskje det skjedde da jeg begynte å ta treninga mer seriøst enn bare en fritidssyssel.
Det er fint å være opptatt av å gjøre ting bra, men det er ikke fint å være fanatisk.

Nå har jeg selv fått smake på hvordan det er å dra ting for langt. I hele år har jeg trent knallhardt, ikke hatt noe treningspause selv ikke etter store konkurranser, har dessverre spist alt for lite og stresset en god del for mye. Jobb, jobbsøking, ny jobb, flere jobber, trening hver dag, ingen tid til å spise, skole, eksamen, lesing… Utrolig nok har jeg kommet meg igjennom året uten å bli syk, helt til nå. I slutten av oktober begynte jeg å hoste og den hosten har satt i helt til nå. På toppen av alt har jeg fått noe som kan kjennes ut som bihulebetennelse. Jeg har liksom ikke følt meg topp på noen måneder. I går på trening måtte jeg bare kapitulere. Toppsettene som jeg skulle opp på, som jeg normalt sett klarer uten problemer, ble alt for tunge. Med tårer i øynene sendte jeg melding til treneren min og fortalte at noe måtte være galt.. I dag våkna jeg opp uten energi og uten mulighet til å komme meg ut døre og på jobb. Jeg hadde kledd på meg, ordnet alt og var på tur ut døra, men der sa det stopp. Hoppa tilbake i senga og sov i mange timer. Det trengte kroppen sårt!
Heldigvis tar treneren meg på alvor, og gjør om på treningsprogrammet mitt sånn at jeg  kan fortsette å trene selv om jeg føler meg litt sliten. Det blir lettere trening, færre dager  i uka med trening og mer tid til å hente seg inn igjen.

Det er så kjipt, for nå har jeg fått erfart hva det vil si å ikke gi kroppen nok næring når man kjører et ganske så hardt treningsregime. Det er så klart ikke bare det som har ført til at jeg kjørte meg ut, men det er så utrolig viktig å få i seg NOK mat. Jeg har seriøst levd på 1600 kalorier pluss minus samtidig som treningsmengden har vært enorm. Jeg har jo bare meg selv å takke.. Men nå skal jeg ta dette til meg, være nøye på å spise nok og la kroppen hvile.
De av dere som lider av kronisk stress vet hvor vanskelig det er å skal sitte i ro en kveld, uten å gjøre noe. Det er faktisk flere år siden jeg har gjort det. Enten er jeg på trening, jobb, ute med hund eller holder på med skolearbeid. Å slappe av er faktisk noe enkelte (jeg) må lære seg. Nå har jeg kjøpt ei bok om mindfulness. Gleder meg til å få sett i den, for jeg tror jeg har mye å lære der.
Men så er det dette med å ta i bruk det man i teorien kan. Jeg har rimelig god selvsinnsikt og vet at jeg har kjørt kroppen litt for hardt til tider. Men det er her perfeksjonisten kommer inn. Man føler seg svak og dårlig om man ikke takler den treningsmengden man har på programmet, man føler seg dårligere enn andre for de klarer å trene mer enn deg.. Det er liksom å få bukt på disse tankene som er den største utfordringen. Man må lære seg at man er bra nok, selv om man ikke er best i alt. For min del er det ganske vanskelig, for jeg kan ikke se noen grunn for at jeg ikke skal klare å få A og B på alle mine eksamener, samtidig som jeg gjør er super innsats på jobb i tillegg til at jeg samler inn nye perser på stevner. Nei, jeg må nok bruke litt tid på å lære meg å stresse ned.. Slappe av og faktisk bare være.

Advertisements

Read Full Post »

Jul og markløft!

God jul til alle der ute 🙂
Jeg har blogget fint lite i jula. Jeg har egentlig gjort fint lite generelt i jula. Har vært godt å senke skuldrene og bare slippe alt som hele tiden surrer rundt i hodet.
Fikk fine julegaver og hadde en kjempefin julekveld sammen med familien. Ellers har jeg og kjæresten bare sløvet, spilt Zelda og sett film. Akkurat sånn jula skal være. Så har jeg sneket inn litt skolearbeid. Selv om det er julefri så kommer likevel eksamen ganske garantert i februar. Ser jo at studiet nærmer seg slutten (har 3 semester igjen) så da er det bare å stå på site biten.

Forige helg var vi på julestevne hos Rana KK på Gruben. Jeg var skikkelig vingepetra og bestemte meg i siste liten for at jeg skulle dra på stevnet. Egentlig var kroppen sykt sliten etter masse jobb og enda mer jobb som ventet uka før jul, men stevnet ble fint. Ble småperser i mark og bøy. Julestevnet er alltid uten utstyr på Mo, så dette er helt andre tall enn fra de vanlige stevnene jeg er på, hvor vi bruker utstyrk. I knebøy løftet jeg 112,5 kg, i benkpress ble det med 70kg sånn som i fjor. Har trøblet mye med skuldra så jeg er egentlig fornøyd med at 70kg gikk så fint. Og i mark fikk jeg 147,5 på siste løft. Letteste løftet jeg har gjort på lenge, og angrer på at jeg ikke gikk høyere. Gleder meg til  å få 150 på papiret 😉 Men det er greit å spare på kruttet. Når vi løfter maks uten utstyr tapper vi veldig med krefter, og vi konkurrerer jo med utstyr. Derfor er det sjeldent interessant å vite hva vi makser uten. Men det er jo godt å se at man mestrer tyngre vekter litt etter litt. All treninga gir faktisk resultater.

Her er i alle fall film fra alle løftene min på julestevnet 🙂

Ha ei fin romjul 🙂

Read Full Post »

Lavkarbo for barn

Jeg blir litt frustrert når jeg leser om foreldre som vil ha lavkarbo for barna sinde på SFO.. Les her om du ikke har fått det med deg. Så kan du lese om at barn ikke skal drikke baconfett her..
Det er så utrolig mye som er feil med disse to artiklene, at jeg vet nesten ikke hvor jeg skal starte.

1. Barn skal ikke spise lavkarbo! Dette er noe jeg er totalt bestemt på at mine fremtidige barn ikke skal. Barn skal ha karbohydrater, de skal ha fett og de skal ha proteiner. En ting er for deres vekst og utvikling, men en annen ting er at man ikke skal «kjøre» barna sine på dietter. Barn skal ha et variert og sunt kosthold. De skal ha mat som gir dem næringsstoffer. Trenger vi å kalle det for lavkarbo? Nei, det trenger vi ikke. For jeg er nesten sikker på det disse foreldrene mener er; kan vi ikke gi barna et sunt kosthold uten sukker? For det er helt fornuftig. Dropp sukker, tilsatt og skjult, og pøs på meg sunne matvarer. Om barn spiser brød med leverpostei på betyr ikke det verdens undergang. Barn tåler generelt karbohydrater bedre enn voksne, da de har en forbrenning og et energinivå som ofte er mye høyere enn hos voksne. Jeg ville aldri tatt brød fra barna mine, dersom de tålte det. Og dere vet at jeg ikke er noen forkjemper for brød, for jeg mener at vi ikke MÅ ha det, men i dette tilfellet som gjelder barn, synes jeg faktisk brød er helt ok.

2. Det er helt riktig at barn ikke skal drikke baconfett. Men skal voksne det? Hvem gjør egentlig det da?? Kan noen fortelle meg hvem som drikker baconfett? Jeg har i alle fall adri hørt om det før, og her ser vi igjen hvordan motstandere av lavkarbo feiltolker konseptet, gang på gang.
Det er synd å se at lavkarbokosthold er så til de grader misforstått. Jeg trodde det var begynt å bli kjent nå at lavkarbo vil si mindre karbohydrater, men ikke MER bacon og fløte. Det er snakk om et kosthold som er så naturlig som mulig. Bacon er ikke naturlig med sine e-stoffer i en laaang liste.
Egentlig tror jeg at jeg har lyst å gå helt og holdent bort fra begrepet «lavkarbo». For lavkarbo er så negativt ladet nå som et kan bli, og jeg ser ikke at det ordet noen gang får tilbake sin sunne klang. For et lavkarbokosthold gjort rett, er mye sunnere enn det vi blir servert av helsemyndighetene…

Read Full Post »

Hold fokuset!

Jaja, her hadde jeg skrevet et langt innlegg før PC’n min fant ut at han skulle slå seg av og wordpress hadde ikke autolagra 😛 Fine greier. Men her får dere uansett det viktigste budskapet med innlegget 😉


Kjemper du for å nå målene dine? Bryr du deg om de negative rundt deg, som ofte gir negativitet i uttrykk for sjalusi?

Mitt tips til deg, for å best mulig nå målene dine i trenigssammenheng; ikke tenk deg i hjel på gymmet. Når du er på trening skal fokuset være rettet mot det du gjør. Den største feilen man gjør er å tenke når man skal løfte tungt, tenke på hvor slitsomt det blir å løpe i 30 minutt, tenke på hvor kaldt det er når du kommer ut og skal gå til bilen. Slutt å tenk! Bare gjør det. Kom deg over dørstokken, for vi vet alle at det er den mila som er lengst 😉 Og når du er på trening er det kun en ting du har i tankene dine; målet ditt! Enten du skal løfte 150kg i knebøy eller du vil ha sixpack innen sommeren, hold fokuset konstant.

 

Read Full Post »

Smørkrisen

Men i alle dager.. Folk er jo gått helt fra vett og forstand når det kommer til smør! 😛 Jeg har faktisk ikke brydd med særlig om at det ikke går an å få tak i smør. Om jeg virkelig MÅ ha det lager jeg det selv (fløte er veien å gå). Men nå har jeg jo enda etter jeg kjøpte en pakke for 2 uker siden. Måte på hvor mye jeg skal bruke da. Jeg skjønner jo at folk flest sikkert skal bruke det i julebaksten da, men i verste fall kan man fint bruke kokosolje. Dersom man ikke lager selv, så klart.

Ser jo rundt på nett at andre land tror vi nettopp har oppdaget Atkinsdietten. Hehe, det er jo passe kult at resten av verden tror Norge er så treig.
Jaja, det er jo fint at folk bruker smør i stede for oljer til steking da, men wazzap ?? Det er jo ikke meningen å spise smør som erstatning for brød 😉  Men skjønner jo frustrasjonen for de av dere som skal bake. Julekaker smaker helt klart best med EKTE smør. Jeg skal bake litt til jul, ikke så mye for da spiser jeg bare så mye også. Men jeg er helt bestemt på at jeg skal lage oreokake til julaften. Smakte det for første gang på lørdag og falt pladask. Gleder meg til å bake den selv. Bytter nok ut sukker med sukrin, ja 🙂 Dere skal få se resultate når den tid kommer.

 

Read Full Post »

Mine iHerbtips, del 1

Dere vet jo at jeg er iHerb-junkie! Her kommer en liten update på mine favorittprodukter fra nettopp iherb.com. For de av dere som enda ikke har handlet her: det er utrolig enkelt og ikke noe lureri. Dersom du bestiller frakt med DHL har du varene innen 3 dager, toppen. Noen ganger velger jeg den billigste frakten, men da er det i så fall ting jeg ikke trenger med en gang.
Første gang du handler der kan du gjerne bruke min rabattkode; VOL924. Da får du 5 dollar avslag på din første bestilling der. Etterpå får du din egen kode som du kan dele ut til venner og bekjente.

Jeg handler både mat, kosttilskudd og hudpleieprodukter der. Enkelte ganger handler jeg også kjøkkenstæsj. Har kjøpt steikepanna mi der og er veldig fornøyd.

Jason aloe vera shampo. Denne har jeg snakket masse om før, og det er min favorittshampo. Ikke testet på dyr og inneholder ikke parabener, men inneholder benzoater så om du er veldig ømfintlig er den neppe det lureste valget ditt. Som et alternativ bruker jeg Giovanni med tea tree olje. Den er supergod og ikke minst lukter den skikkelig
lekkert.

Kiss my face tannkrem er fin. Noen hakk bedre enn den kjipe colgaten man får i dagligvaren her 😉 Og så er den ikke testet på dyr! Du får den både med og uten fluor. Jeg pleier å variere.

Spry tyggis er jeg avhengig av i perioder. Den er så god den med kanelsmak. Tidligere kunne den også kjøpes på Sunkost, men det ble gjort noen endringer sånn at den ble tatt ut av sortementet. Det var snakk om at den skulle komme tilbake, så kanskje?

Supermat.. Det er jo ganske så dyrt i Norge. Derfor kan det være greit og kunne handle dette fra utlandet en gang i blant.
Tart cherry er veldig fin dersom du er ute etter en sterk antioksidant som også smaker godt. Det er gjort mye forskning på antioksidanter i tablettform, og stort sett viser det seg at det sannsynligvis har liten virkning. Skal man få i seg antioksidatner må man ta det i naturlig form, sammen med alle de andre stoffene som garantert virker i lag.

Best of greens, eller Purely Greens Max som den heter i Norge. Det er min nye favoritt hos Pure Planet. Inneholder det meste du kan tenke deg til. Urter, gress, alger osv. Den smaker jo ikke så veldig godt da, så den pleier jeg å blande med Purely Fruit eller Bio Fruit som den heter på iHerb. Den inneholder pulver av alle slags bær og frukt og den smaker friskt og godt.

Go lean frokostblanding! Jeg elsker frokostblandinger, men dessverre er ikke disse særlig sunne. Denne har bra næringsinnhold og smaker kjempegodt. Du får den i flere forskjellige smaker, så du må teste litt for å finne din favoritt.

Natures Way kokosolje er fine greier. Den er av god kvalitet. I følge Superdamen skal man bare velge kokosoljer som er extra virgin (helt enig) og som er marmorert. Det er både cocosa og denne fra natures way. Det er bare det at prisen på denne er noen hakk rimeligere..

Sjokolade, Green & Black 85% , så klart. Min absolutte sjokoladefavoritt. Dere kan si hva dere vil, men jeg finner ikke en sjokolade som er bedre enn denne. Super intens smak, ikke for bitter men samtidig ikke for søtt. Perfekt å lage konfekt eller kakao på.

Read Full Post »

Magetrening er populært da. Alle vil ha flat mage, og alle trener den. På nett og i blader ser vi stadig vekk måter man skal få flat mage på. Gjerne i løpet av 2 uker. Mage er en av mine favoritter å trene. Jeg får raskt resultater, både med tanke på muskelmasse og styrke, i tillegg til at mage- og korsryggmuskler er veldig viktig for meg i styrkeløfttreninga. Meeen, det er jo også veldig mye litteratur med varierende kvalitet. Som med alt annet er det vanskelig å vite hva man skal ta for god fisk og hva man helst bør kaste på havet. Her er i alle fall min liste med myter og sannheter om magetrening.

1. Du må trene mage max 2 ganger i uken.
Tull! Magen er ikke noe mer ømfintlig enn andre muskler på kroppen din. Du kan fint trene mage flere ganger i uken, dersom du legger opp til et fornuftig program (husk variasjon!) og at du benytter deg av et veldig fint prinsipp: progresjon. Det er ingen vits i å starte med magetrening 7 dager i uka dersom du er nybegynner innen trening. Da kan 2-3 ganger være nok. Men for de som har trent lenge og trenger å utfordre kroppen sin er det ingenting i veien for å trene mage opp til 5-7 dager i uken. Selv trener jeg mage fra mandag til fredag, men dette varier med tanke på hvor i treningssyklusen jeg er. Nå er jeg på mengdetrening, og da er det helt ok med så mye magetrening. I en oppkjøringsperiode har jeg magetrening ca annen hver dag. Det man må huske på når man trener så mye mage er å få inn like mye trening på motsatt side – dvs korsrygg.  Man må forsøke å oppnå en viss balanse på magemuskler vs ryggmuskler. Og så må man kalle en spade for en spade. Er du nybegynner er det ingen vits at du kjører på som en toppidrettsutøver, men har du et godt treningsgrunnlag er det ikke noe i veien for at du øker mengde med magetrening.

2. Situps gir deg flat mage!
Denne er det vel veldig få som tror på enda? De fleste har fått med seg at for å få flat mage må man få bort underhudsfettet. For å få sixpack må man ha magemuskler, og da må man jo trene mage også, men matinntak er nøkkelen her. Særlig de skrå magemusklene er litt spesielle her. Dersom man har en del fett på magen, samt ganske store sidemagemuskler, kan det se ut som om man har bilringer. Been there done that! 😉 Men for min del bryr jeg meg ikke så hardt om det. For meg er det viktig å ha en sterk kjernemuskulatur, og det betyr også de skrå magemusklene. Og riktig nok fokuserer jeg ikke på å få sixpack atm. Når jeg er ferdig med styrkeløft, kanskje..

3. Jo flere repetisjoner jo bedre.
For det første; det er dritkjedelig å kjøre 1000 repetisjoner! Hvem gidder det? Og for det andre; man bør ikke la antall repetisjoner gå foran tyngde. Enten du trener mage med situps på gulv eller du brukker abroll, magemaskin osv, så er trikset å gjøre det tyngre etter hvert som du blir sterkere. Når du trener knebøy så legger du jo på mere vekter når du blir sterkere, du øker sjeldent repetisjonene til 100 stk per sett. For å bli sterkere må man legge på mer vekter. Samme gjelder meg magetrening. Jeg kjører fra 8 til 30 reps per sett. Antall reps varierer med hvilken øvelse jeg kjører. På vanlig situps eller situpsmaskin kan jeg kjøre høye tall, på ab roll holder jeg meg fra 6 til 12.

4. Du trenger ikke å trene mage direkte dersom du trener øvelser som knebøy og markløft.
Ah! Det er så feil, og kommer ofte ut av munnen på late folk. Du får riktig nok trent mage ved å aktivere den under disse løftene. Når du løfter vil du jo nødvendigvis bruke mage og korsrygg for å bygge opp buktrykk, og dett er jo alfa omega for å løfte bra. Dersom man ikke bruker magen i knebøy kan man bare glemme å bli sterk. Når du bruker løftebelte hjelper du til med å bygge buktrykket. Dette klarer du også uten belte, dersom du trener deg til det. Derfor bør man ikke bruke løftebelte før man er på skikkelig tunge vekter.
Men knebøy og markløft i seg selv er ikke tilstrekkelig for å trene magemusklene skikkelig. Sett av tid på treninga til å trene mage og korsrygg skikkelig. Det skal ikke være kosetrening du gjør som en slags uttøyingssekvens. Ofte er magetreninga mi det hardeste jeg har på ei økt. Jeg kjører den alltid til sist, det går fint, men jeg slår ikke av «hardcoremoduset» før jeg er ferdig med absolutt siste reps!


5. Situps er den ulitmate øvelsen.
Det er ingenting i veien med situps dersom du gjør den riktig. Dessverre ser jeg stadig vekk folk som gjør den feil, på mange måter. Noen rykker og napper, når man egentlig skal ha en jevn bevegelse, andre går opp til der magen ikke lengre gjør jobben men hofteleddsbøyerne har tatt over. Etter min mening har vi ikke stort behov for å trene iliopsoasmusklene i en mageøvelse. Veldig få har behov for å trene disse da man gjerne er mye sterkere her enn på baksiden, dvs korsryggen. For sterke og stive hofteleddsbøyere kan fort føre til smerter i korsrygg.
Statiske øvelser har vist seg å være veldig effektive for magemuskler. Planken, sideplanken, sideplanken med hev, ab roll osv. Dette er øvelser jeg benytter meg av på hver økt – nøkkelen er å variere. I tillegg kjører jeg tunge crunches i maskin. Øvelser jeg holder meg unna er øvelser som er unaturlig for muskulaturen. Jeg vet at de fleste gym har en så rotasjonsmaskin hvor du siter med en pute på siden og roterer til andre siden. Denne er no good, spør du meg. For det første er dette en totalt unaturlig bevegelse for erector spinae, som i utgangspunktet er til for å hindre slike bevegelser, og for det andre kjører så og si alle denne øvelsen feil. Nøkking og rykking, som jeg snakket om på situps, det skjer her også det. Skal man kjøre rotasjonsøvelser kan man fint gjøre det liggende på gulvet med vektskive på magen, eller kjøre omvendt woodchop i kinesisveggen eller lignende. Kjør rotasjonsøvelsene så naturlig som mulig, og husk på å rotere så tidlig som mulig. Ikke rotere når du allerede har gjort halve bevegelsen.

Fokuser på en sterk kjernemuskulatur. Det gjør ting så mye enklere både på trening og i hverdagen. Dette oppnår du vet å IKKE skippe magetrening. Få det til å bli en fast rutine, på lik linje som at du trener benkpress og biceps (for det gjør du nok helt sikkert, eller? 😉 Bruk varierende øvelser og sørg for at du trener det du faktisk har tenkt til å trene. Velg flest mulige statiske øvelser, og husk å få med øvelser som aktiverer bekkenet. Viktig.

Read Full Post »

Older Posts »

%d bloggers like this: