Feeds:
Innlegg
Kommentarer

Archive for januar, 2012

Hva gjør deg lykkelig?

Jeg satt å leste i Bodø NU, om lykke. Blir vi mer ulykkelig jo mer vi leter etter lykken? Jeg vet ikke helt hva jeg synes om det.. Men da jeg leste gjennom hva andre hadde svart, gikk det plutselig opp et lys for meg. Man blir jo faktisk ikke lykkelig av ting. Man kan kjøpe, kjøpe, kjøpe uten å kjenne seg lykkelig i lengden. En ny bil gjør deg glad i noen uker, kanskje? En ny gensger gjør deg glad i en dag? Store hus, dyre biler og all slags teknologiske gadget.. Det er ikke det som gjør oss lykkelige.

Jeg mener at det å være lykkelig er en «state of mind». Og hva som gjør at man når den tilstanden er nok ganske forskjellig fra person til person. Dessuten tror jeg ikke man kan være lykkelig hele tiden. Man kan være glad, ofte, men for min del er det å være lykkelig «høyere» enn å være glad. Jeg har også lært at om livet ikke går på skinner alltid, for det gjør det absolutt ikke, kan man likevell være fornøyd med sånn man har det. Før trodde jeg at jeg måtte «vente» til jeg fikk drømmejobben, før jeg kunne være lykkelig. Men dersom man bare går å venter, på noe som kan hende aldri kommer, kaster man bort masse fin og god tid hvor man heller kan trives å ha det godt.

Akkurat hva som gjør meg lykkelig er ikke så lett å sette fingern på, men jeg tror det er en slags kaskadereaksjon som fører til den «state of mind» for min del. Ting som gjør meg glad vil til slutt gjøre meg lykkelig?

Det er så mange enkle hverdagslige ting som kan være skikkelig magisk og fine. En av mine favoritter er når jeg har ei skikkelig god bok som jeg gleder meg til å lese i.
Man går rundt å gleder seg hele dagen, til man endelig kan slenge seg ned i sofaen eller senga med fine boka. Det er lenge siden jeg har følt det sånn for ei bok, ett år faktisk. Men det kommer med jevne mellomrom. Husker enda den gleden jeg hadde da jeg leste Harry Potter serien for første gang. Sånn vil jeg ha det oftere.
Om man klarer å ta vare på disse «små» tingene, blir nok veien mot lykke kortere..

Jeg er jo også en sånn som gleder meg over trening. Mange jeg kjenner synes treninga er et ork å gjør det ofte for å unngå dårlig samvittighet. Jeg går på trening og virkelig koser meg. Knebøy, markløft ❤ Det er jo så gøy 🙂 For meg er trening en av de små tingene som gjør dagen enda litt lysere. Og jeg har sluttet med det tullet å få dårlig samvittighet dersom jeg ikke rekker ei økt en dag. Dersom man får dårlig samvittighet trener man ikke fordi det er gøy, men fordi man føler man må…

Read Full Post »

Jeg får mange spørsmål om utdannelsen jeg holder på meg. Mange ganger føler jeg at jeg virkelig må forklare i detalj, sånn at folk skal skjønne opplegget. Derfor lager jeg like greit et innlegg på det her, sånn at jeg når ut til flest mulig 🙂 Og så kan dere stille spørsmål under dersom det er ting dere lurer på.

Nettstudie
På Bjørknes Høyskole tilbyr de bachelorgrad i ernæringsfysiologi stedelig (altså på skolen, som vanlig) eller på nettstudie. Jeg går nettstudiet, da jeg ikke hadde mulighet (eller ønsket) å flytte til Oslo.
Nettstudet er lagt opp på en veldig strukturert og lærervennlig måte. Vi har en læringsplattform som kalles qybele. Der legges det ut forelesningsvideoer, masse tekst som er samlet ut i fra pensumbøkene våre, rundt 100 oppgaver per modul, kurs vi må igjennom før vi får gå opp til eksamen, frivillige oppgaver knyttet til pensum, vi har forum hvor studenter kan stille spm, vi har noe som heter fagchat hvor vi stiller spm til faglærer, vi har vår egen kontaktlærer og vi har en chat.

Pensum
Jeg er kjempefornøyd med pensum. Andre synes nok jeg er rar, men jeg ble glad da jeg så hvor vanskelig det var. Før jeg startet opp var jeg litt redd for at det skulle bli for grunt, men vi har et hardt pensum. Biokjemi, patologi, anatomi & fysiologi, grunnleggende ernæring osv. Bøker jeg bruker er blant annet Mat & medisin (som også bruker på studiet klinisk ernæring på UIO), menneskets fysiologi, grunnleggende ernæring, pluss en hel masse jeg ikke husker navnet på. I biokjemien har vi en del engelske bøker, men det går overraskende greit.
I tillegg har vi en del artikler, og de blir lagt ut på plattformen vår; qybele.

Eksamen
Jeg tar eksamen over nett. Den er lagt opp sånn at vi har en multiple choice del med tidsbegrensede oppgaver. Disse er sykt vanskelig.. Spesielt for meg som er litt for dårlig til å ta meg tid til å lese oppgavene. Vet jeg ofte bommer på grunn av at jeg er alt for rask å lese.. Så tolker jeg oppgaven feil. Disse sparer jeg alltid til slutt på eksamen 😛
Så har vi en del uten tidsbegrensing. Disse oppgavene er åpne, og man får brukt alle hjelpemiddel vi har. Nett, bøker og egne notater. Det er ikke lov å bruke andre mennesker på noen som helst måte. Dersom dere tror det er lett å jukse, så tror jeg faktisk ikke det. For oppgavene er såpass åpne at du faktisk ikke kan google det du lurer på, og så finne svaret. Man må kunne fagstoffet, for så å bruke det «praktisk» i teorien. Dessuten tror jeg ikke du får særlig god karakter dersom du skriver av det lærerboka sier. Det er rimelig lett å se om man bruker egne ord.
Vi skal også ha en eksamen som er muntlig. Den kan vi ta over skype, eller vi kan ta den på skolen. Jeg tipper det blir skoleeksamen på meg. Skype har jeg totalt angst for.. Sitte å snakke til en pcskjerm når man har eksamen? Nei takk.

Praksis
Som dere sikker skjønner blir det ikke så mye praksis når man går nettstudie. Men nå har det blitt en obligatorisk del hvor vi skal ha pasientpraksis i 4 dager. Det gleder jeg meg til! 🙂 Jeg ble skikkelig fornøyd da jeg fikk beskjed om dette! Vi trenger jo alle den praksisen vi kan få. Ellers har vi jo en del innleveringsoppgaver. Nå jobber jeg med et blodsukkerkurs som skal være en slags forskningsrapport.
Ellers har jeg selv oppsøkt steder hvor jeg kan få praksis. Derfor endte jeg opp med dette fiskesprellkurset jeg var på nå i uka. Man må være litt pågående, så ordner det seg alltid. Hehe.

Er studiet vanskelig?
Ja. Jeg har enda ikke gått et studie jeg synes er superlett. Selv om jeg kan mye av det vi lærer, så lærer man det på et helt annet nivå enn det jeg kunne fra før. Dessuten kan man være god på en del av faget, men være totalt udugelig på en annen.
Husker bare da jeg gikk pt-studiet og skulle ha treningslære. Pensum var greit, ikke superlett, men ok. Eksamen derimot var veldig bra for meg, for jeg fikk A. Det vil ikke si at jeg acer hele faget, bare eksamen 🙂 Derfor har eksamesspørsmålene litt å si for om man synes studiet er vanskelig eller lett. Jeg har hatt eksamener på ernæring som har vært helt ok, mens noen har vært supervanskelig. Vi hadde en om forskning, og den var utrolig hard for meg. Andre syntes sikkert den var veldig bra.

Hjelp og oppfølging
Kjempebra! Som jeg nevnte har vi kontaktlærer som man kan bruke til alle faglige spørsmål. Ellers har vi fagchatten er som er kjempekjekk. Jeg synes på mange måter det er lettere å spørre lærerne om hjelp på et nettstudie enn et vanlig. Du sender en mail til læreren, og slipper å spørre forran hele klassen. Man føler liksom ikke at noen spm er dumme.

Pris
Da jeg betalte kostet 3 år 150.000 kr. Da betalte jeg hele beløpet samlet. Blir dyrere om man deler det opp. Nå vet jeg ikke hvilke betalingsavtaler de har, men det kan sjekkes på hjemmesiden deres.

Jobbmuligheter
Du blir ikke klinisk ernæringsfysiolog. De arbeider med syke mennesker, det gjør ikke vi som har bachelorgrad. For å bli klinisk må man ta ernæring på UIO. Men sånn som samfunnet utvikler seg i dag, er det helt klart behov for folk med ernæringskompetanse. Forebyggende helsearbeid er også en viktig del av folkehelsa, og jeg er overbevist om at vi kommer til å se flere stillinger til oss med bachelorgrad i ernæring. Blant annet skal jo alle kommuner opprette frisklivssentraler. Her i Bodø er det ei med bachelor i ernæring som arbeider i frisklivssentralen.
Eller vet jeg folk rundt i landet som er tilknyttet legesenter. Man kan fin arbeide med pasienter som trenger livsstilsomlegging. Det som er viktig å huske på er at legen er den som behandler pasienten!
Mange starter også for seg selv. Da må man ha litt is i magen, å tørre å satse, og ikke minst vise at man er god! 🙂

Videre studier
Man er kvalifisert til å søke mastergrad på andre høgskoler og universitet, utenom UIO. Bjørknes har avtale med en skole i Australia hvor man kan gå videre å bli klinisk. Man må likevel har realfag, så de som mangler dette må ta de før de kan søke.
Det finnes mange spennende mastergrader man kan ta med bacherlor i ernæring. Fedme på NTNU, folkehelsevitenskap på UIA, rehabilitering på UIN, samfunnsernæring på høgskolen i Akershus osv.

Anbefaler jeg dette til andre?
Er du overbevist om at du skal arbeide med ernæring? Da er dette et supert studie. Du må være innstilt på mye arbeid med pensum, for det er snakk om repetisjon og pugging! Skal du gå nettstudie må du i alle fall være innstilt på mye arbeid med skolen. Du må være strukturert og vite at du har evnen til å være selvstendig og ikke gi opp dersom du møter motgang.

Read Full Post »

Keep it simple

Veldig mange som starter å trene lager eller får superkompliserte treningsprogram. Da jeg begynte hadde også jeg mange rare øvelser i programmet. Etter hvert som tiden går skjønner man at å kjøre bicepscurl med hantler på benk og med strikk ikke er måten å få store biceps på 😉

Mitt tips til alle som er nybegynnere innen styrketrening, eller til de som har holdt på i mange år, men ikke synes de får den fremgangen de er ute etter; Keep it simple!! Å basere treningsprogrammet sitt på store øvelser er ingen myte. Det er det som funker. Grunnen er helt logisk: Ved å kjøre baseøvelser får du trent flere muskler samtidig. Isolerer du bicepsen din bruker du jo bare den i øvelsen. Kjører du markløft får du faktisk med hele kroppen, også biceps. Derfor skal man alltid bygge programmet rundt de store øvelsene. Får man med varianter av knebøy, markløft og skulderpress er man godt på vei mot en sterkere kropp. Benkpress utelot jeg med vilje her, for i mine øyne er ikke denne absolutt nødvendig dersom du ikke trener styrkeløft, eller trener mot noe annet hvor denne øvelsen er påkrevd (eks politiutdannelse).

Når du har brukt energien og styrken din på disse øvelsene kan du suplere med støtteøvelser. Men også her er det viktig å velge øvsler av god kvalitet. Ikke isoler musklene, det henter du så lite på. Kjør stangroing, nedtrekk/chins, dips, evt bicepscurl med ez-stang, utfall og så videre.

En annen ting er at mange for tiden fokuserer på at knebøy (med stanga på ryggen) er en øvelse man egentlig ikke må kjøre. I mine øyne må man faktisk det. Men jeg er enig i at dette er en øvelse de fleste ikke får til uten å ha fått hjelp fra noen med kompetent kompetanse. Derfor bør dere som seriøst vil få til knebøy, oppsøke en GOD personlig trener, styrkeløfter, vektløfter eller lignende, som kan hjelpe deg med å skjønne hvordan du utfører denne øvelsen på best mulig måte. Min oppfatning er at alle kan mestre den med god teknikk, etter øvelse! Frontbøy er et godt alternativ, men det kommer, etter min mening, aldri til å kunne måle seg med vanlig knebøy.

Read Full Post »

Masse fisk

Nå har jeg vært to dager på Fiskesprellkurs på Gardermoen. Det har vært utrolig spennde, motiverende og ikke minst engasjerende å møte så mange med forskjellig ernæringsbakgrunn. Alt fra kokker og helsefaglærere til kliniske ernæringsfysiologer. Jeg har lært mye om barn og mat, et tema jeg ikke har brukt så mye tid på før. Fiskesprell går ut på å kurse barnehageansatte (og lærere) til å inkludere fiskemåltider mer i barnehage og skoler. Det er utrolig mange barn som aldri spiser fisk.. Mange blir «opplært» til å tro at de ikke liker det, andre synes konsistensen er ekkel mens noen kanskje aldri får smake på det fordi foreldrene ikke liker det. Kurslederen vår i dag sa noe lurt.. Det som alle kostholdseksperter er enige i er at fisk er sunt. Lavkarbo, høykarbo, raw food osv. Det som går igjen er at fisk er sunt. Vi i Norge som har så god tilgang på fisk bør absolutt benytte oss av den! Problemet for mange er kanskje at de ikke vet hvordan de skal tilberede den? Da jeg vokste opp fikk vi fisk etter gammel tradisjon; kokt fisk, kokt potet og kokte grønnsaker. Jeg gikk totalt lei, og trodde aldri jeg skulle bli så glad i fisk som det jeg er nå.
For det første er fisk superenkelt å lage. Det skal godt gjøres å feile. I tillegg er det rask. Vi er veldig opptatt av at maten skal være rask å lage, og det er absolutt fisk. I tillegg består fisk av optimal proteinkvalitet (husk å lese om dette i den ene artikkelen min i neste utgave av TF Magasinet). Og sist men ikke minst så er fisk sunt og veldig godt 🙂 Bare man tør å prøve litt annet enn det gamle vanlige.. Hehe.

I dag hadde vi kurslederkurs (haha, fint ord), hvor vi ble kurset av ei som har holdt masse fiskespresskurs for skoler og barnehager. Vi hadde en teoretisk del og så gikk vi over på den praktiske hvor vi skulle tilberede til sammen 8 fiskeretter. Min gruppe lagde fiskeburgere og «fisk i en fei». Den røde tråden gjennom hele kurset er matglede, enkelt mat og sunnhet.

Vi fikk servert fisk i to dager i strekk (nesten da) så i dag da jeg kom hjem og skulle lage middag ble det ikke fisk. Hehe! Jeg som alltid har lyst på fisk hadde i dag rett og slett lyst på havregrøt til middag.. og da ble det jo det 😉

Read Full Post »

Bloggtips

Jeg har to faste blogger jeg er innom hver dag. Kristine og Kristine. De har så positive og glade blogger som omhandler mye trening, kosthold men også andre trivelige ting. Selvsagt er det mange fine blogger der ute, både innenfor trening, interiør og diverse. Av interiørblogger liker jeg spesielt godt Kayso sin. Nå blogger hun mye om babyen hun skal ha, men det blir faktisk ikke for mye for sånne som meg (les; som ikke har barn).

Nå trenger jeg tips til nye blogger å følge med på. Dere ser på høyresiden hvilke blogger jeg allerede leser. Men kom gjerne med tips til en (eller flere) blogger du synes jeg må få med meg. Gjerne din egen 🙂

Read Full Post »

Ditt og datt

I slutten av januar må dere kjøpe Treningsforum magasinet. Der kommer nemlig to av min artikler på trykk! 🙂 Jeg brukte masse tid på de, og litt ekstra tid på den ene, som er noe jeg har lest veldig mye om og prøvd å sette meg inn i fra et annet ståsted enn mitt eget. Det er et veldig vanskelig, men viktig tema, og jeg gelder meg (og gruer meg litt) til å se artiklene på trykk. Egentlig gleder jeg meg bare mest, men det er litt skummelt også. Dersom du ønsker å abonnere på TF magasinet kan du gå inn her.

Ellers har jeg også jobbet en del med den nye bedriften jeg snakket om tidligere; Frisk & Sunn. Du kan sjekke hjemmesiden her, og facebooksiden her. Siden er foreløpig veldig rettet mot Bodø, natrulig nok, men jeg tar mer enn gjerne i mot henvendelser fra resten av Norge også. Jeg har jo hatt mange kostholdsveiledinger over nett, og det fungerer kjempebra. Så gå gjerne inn på facebooksiden og «like». Vi forsøker å nå ut til så mange som mulig, og vil komme med masse bra både på bloggen og facebook.

I tillegg har jeg fått en slags ernæringsjobb. Jeg skal på kurs i fiskesprell neste uke, på Gardermoen. Det går ut på å holde kurs i barnehager (og skoler tror jeg) for å øke inntaket av fisk. Veldig fint konspet synes jeg, og det arrangeres blant annet i samarbeid med fylkeskommunen. Gleder meg til to dager med fisk og ernæring 🙂 🙂

I dag er det Sunkostjobb. Jobber ikke så mye der, men synes det er så trivelig at jeg blir glad hver gang jeg skal dit 🙂 Men hadde likt å hatt enda flere kunder, så bare kom! Hehe!

Read Full Post »

Restitusjon

Når vi trener bryter vi ned muskulaturen i kroppen vår. For å bygge denne opp igjen trenger vi to viktige ting.

1. Nok og riktig mat
2. Hvile

For å ta det første sist (punkt 1 vil dere få lese om ved en senere anledning, muligens i en artikkel i et blad), så vet alle at kroppen må restituere. Alle vet det, men ikke alle sørger for at man gjør det. Og heller ikke alle vet hvordan man gjør det. Nå tenker du kanskje at det ikke er så vanskelig å hive rævva ned på sofaen, men det er der du tar feil. For restitusjon handler ikke bare om å ligge på sofaen. Helt klart bør vi gjøre også det en gang i blant. Nå er ikke jeg den som er flinkest til dette, men det er så utrolig godt å bare slippe alt og hive seg ned på sofaen.
Likevel trenger ikke restitusjon bety 100% hvile. Poenget med restitusjon er å bygge opp kroppen som man bryter ned ved trening. Det er gjort mye forskninge på dette området, og det som går igjen er at mer blodgjennomstrømning i muskulaturen vil føre til raskere restitusjon. Det betyr at man fint kan bruke rolige aktiviteter i hvileperioder.  Aktivitetene skal ikke være harde og du skal ikke bli slitne av dem, men som oftes vil den rolige «treningen» føre til bedre blodgjennomstrømning i muskulatur, i tillegg til at du får holde den psykiske delen av trening i gang. Man føler seg mer fresh og fit dersom man i alle fall rører seg litt.
Det går også an å bruke shaktimatta til aktiv restitusjon. Den øker også blodgjennomstrømningen og fører til at man slapper helt og holdent av. Perfekt! Ellers er svømming supert. Vektløftere bruker løping i vann som restitusjonstrening.

Vi må også huske på at bedre trente folk har kortere restitusjonstid. De som er nybegynnere og ikke så veldig godt trente trenger lengre tid på å la kroppen bygge seg opp enn det Petter Northug trenger. Derfor skal du ikke kjøre på med trening hver dag når du akkurat er begynt å trene. Samtidig skal man ikke være for redde for å trene heller, man kan trene mer enn 3 ganger i uken selv om man er nybegynner. Husk bare å variere aktiviteten, og ikke minst – få i deg tilstrekkelig mat!

Meg og hotellfrokost! Love it!

Read Full Post »

Older Posts »

%d bloggers like this: