Feeds:
Innlegg
Kommentarer

Archive for 3. januar 2012

Tidligere har jeg skrevet om at det mest sannsynlig ikke er karbohydrater fra «sunne» kilder som gjør oss syke. Samme som at det ikke er fett i fra naturlige kilder som er farlig for oss, men fett som er gått gjennom kjemiske prosesser, for eksempel transett.
Jeg tror ikke folk i like stor grad hadde lidd av livsstilssykdommer dersom de spiste mer likt det som myndighetene anbefaler. Nå må ikke dette tolkes som om jeg er enig i alle kostholdsrådene fra myndighetene, for det er jeg ikke. Å velge margarin foran smør kommer aldri til å bli riktig i mine øyne, men ellers kommer de med flere råd som folk faktisk hadde hatt godt av. Det som ofte blir feil med kostholdet til folk, tror jeg, er at man får i seg for mye sukker, transfett og diverse andre unødvendige tilsetningsstoffer fra mat som er raffinert eller kjemisk ødelagt av industrien. I tillegg er det jo lagt veldig opp til at vi skal kose oss med god mat hele tiden. Det er det i grunn ingenting galt med, men de fleste velger usunn mat til «kosemat». Når man da har 4-5 «koseanledninger» i uken blir det fort mye junkfood på oss.
Selv er jeg veldig glad i ren og ekte mat. Min livrett er sei/torsk med ertepurè, aiolipoteter og chorizo. Jeg finner faktisk ikke noe bedre middag enn det, og jeg tyr gjerne til det om jeg skal kose meg. Ellers, dersom jeg vil ha snop, går det som oftest i mørk sjokolade, hjemmelagd sjokolade, fruk & bær, hjemmelagd sjokolademousse osv. Siden jeg begrenser junfooden trenger jeg heller ikke å ha dårlig samvittighet de gangene jeg virkelig har lyst på «dritmat» 🙂 I jula lagde jeg oreokake, nå var det riktig nok uten tilsatt sukker da jeg bare hadde sukrin, men det gjør den langt fra sunn uansett, hehe. Det var ikke noe problem verken for samvittigheten eller kroppsvekta. Jeg er utrolig glad i kaker, så om jeg aldri kan spise det blir jeg bare deprimert. Men om jeg skal spise det 4 ganger i uken blir jeg enda mer deprimet og ganske sikkert syk.
Vi må i stor grad slutte å hele tiden finne grunner til å kose oss med usunn mat. Finn heller ut at hver dag er en grunn til å feire deg selv, med sunn, god og frisk mat! 🙂
Klarer vi å holde oss til usunn kosemat sjeldnere, gjør de to brødskivene man spiser per dag fint lite skade.

Kom over en artikkel på forskning.no som kan være verdt å få med seg. Stress og fedme, det er helt klart en link der. Og mer dere at WHO sier at økt inntak av mat med mye fett, salt og sukker sammen med mindre fysisk aktivitet årsaken til økningen av overvektige i verden i dag. Det er ofte, som Fedon sier, viktig å se ting i en sammenheng. Ikke isolere verken karbohydrater eller fett og gjøre de til syndebukker..

Read Full Post »

