Feeds:
Innlegg
Kommentarer

Archive for 4. januar 2012

Restitusjon

Når vi trener bryter vi ned muskulaturen i kroppen vår. For å bygge denne opp igjen trenger vi to viktige ting.

1. Nok og riktig mat
2. Hvile

For å ta det første sist (punkt 1 vil dere få lese om ved en senere anledning, muligens i en artikkel i et blad), så vet alle at kroppen må restituere. Alle vet det, men ikke alle sørger for at man gjør det. Og heller ikke alle vet hvordan man gjør det. Nå tenker du kanskje at det ikke er så vanskelig å hive rævva ned på sofaen, men det er der du tar feil. For restitusjon handler ikke bare om å ligge på sofaen. Helt klart bør vi gjøre også det en gang i blant. Nå er ikke jeg den som er flinkest til dette, men det er så utrolig godt å bare slippe alt og hive seg ned på sofaen.
Likevel trenger ikke restitusjon bety 100% hvile. Poenget med restitusjon er å bygge opp kroppen som man bryter ned ved trening. Det er gjort mye forskninge på dette området, og det som går igjen er at mer blodgjennomstrømning i muskulaturen vil føre til raskere restitusjon. Det betyr at man fint kan bruke rolige aktiviteter i hvileperioder.  Aktivitetene skal ikke være harde og du skal ikke bli slitne av dem, men som oftes vil den rolige «treningen» føre til bedre blodgjennomstrømning i muskulatur, i tillegg til at du får holde den psykiske delen av trening i gang. Man føler seg mer fresh og fit dersom man i alle fall rører seg litt.
Det går også an å bruke shaktimatta til aktiv restitusjon. Den øker også blodgjennomstrømningen og fører til at man slapper helt og holdent av. Perfekt! Ellers er svømming supert. Vektløftere bruker løping i vann som restitusjonstrening.

Vi må også huske på at bedre trente folk har kortere restitusjonstid. De som er nybegynnere og ikke så veldig godt trente trenger lengre tid på å la kroppen bygge seg opp enn det Petter Northug trenger. Derfor skal du ikke kjøre på med trening hver dag når du akkurat er begynt å trene. Samtidig skal man ikke være for redde for å trene heller, man kan trene mer enn 3 ganger i uken selv om man er nybegynner. Husk bare å variere aktiviteten, og ikke minst – få i deg tilstrekkelig mat!

Meg og hotellfrokost! Love it!

Reklamer

Read Full Post »

%d bloggere like this: