Feeds:
Innlegg
Kommentarer

Archive for februar, 2012

Stress og trening

Hei 🙂

Innom for å tipse dere om min siste artikkel, forebygg stress med trening. Jobber nå med et par nye. En om karbohydrater og hvor farlig det er 😉 Og en om damer og styrketrening.

Treninga går så fint om dagen! 🙂 Det er så godt å kjenne at formen kommer krypende tilbake. Frontpress og benkpress er virkelig å bedringens vei! Det kan bare bli bedre 😉

Read Full Post »

Boller?

Jeg lagde jo boller i går, men så glemte jeg å legge ut oppskrift! 😛 Først lagde jeg noen uten mel, gjær og sukker. Nå var jeg fri for kokosmel, derfor ble det kun brukt mandelmel og bakepro. Må si at jeg ikke er så glad i den nye typen mandelmel. Det er så mørkt at bollene så ut som noe helt annet enn boller. Men så smakte de godt da, utenom en litt overdreven marsipansmak. Hehe.
Jeg lagde også boller med mel (jytte og spelt) og gjær, men uten sukker. De ble så gode. Selv spiste jeg bare en halv, for jeg blir superdårlig i magen av for mye mel, selv om det er spelt.

Litt sunnere boller

Smeltet smør
3 dl lettmelk
1 pakke tørrgjær
Kardemomme
Kanel
Vaniljepulver
Sukrin
Jyttemel
Speltmel
Bakepro

Smelt smøret og bland i melka. Ha i gjæra og rør den ut. Tilsett sukrin, kanel, vanilje og kardemomme før du blander inn melene. Jeg  brukte litt mer jytte enn spelt, men det der bestemmer du selv. Jeg tar som oftest ikke mål, så har ikke nøyaktig noe å komme med, men alle vet hvordan en bolledeig skal være. Du skal kunne rulle den uten at det klistrer seg 🙂 Jeg hevet den i ca 1 time, bakte ut bollene og etterhevet i 40 minutter. Stekes midt i ovnen på 225 grader i ca 15 minutter.

Har bare et dårlig bilde av bollene, men det får gå

Må jo også få inn et bilde av min lille kompis. Han vokser og blir bare finere og finere for hver dag. Nå er han 7 mnd, kjekking 🙂

Og en siste ting; er det noen av dere som pleier å laga makroner? Jeg vil ha rosa, hvite og blå makroner i bryllupet og lurer på om jeg skal lage selv eller kjøpe.. Kan de fryses ned, og er de himla vanskelige å få til å se fine ut?

Read Full Post »

This and that

På tide med et livstegn her, eller? 🙂
Jeg har mange gode ideer om innlegg, men det har liksom bare blitt med tanken. Mye av tiden de siste dagene har gått med til å skrive artikler. Har to artikler ute i Treningsforum magasinet nå. «Strong is the new skinny» og «velg riktig proteinkilde for optimal muskelvekst». Nå har jeg jobbet mye med en artikkel om D-vitaminer og en om trening og stress. Ble veldig fornøyd med begge.  Sier i fra når de kommer i blad/nett.
Så skal jeg starte opp med en artikkel til LWMagazine. Den skal handle om trening, derfor spør jeg dere; er det noe spesielt innenfor trening dere ønsker å lese om? Hva som helst?

Ellers er vi nå i full gang med bryllupsplanlegging. Kjolen er fikset, og skal nå syes opp sånn at den passer lille meg. Den er så fin! Hadde det ikke vært for damen i butikken ville jeg aldri prøvd den, for det er en sånn kjole som jeg ikke syntes ser veldig fin ut når den henger der, men med en gang man får den på blir den superfin. Nå trenger jeg bare bolero, sko, veske og noen smykker.
Bryllupet skal jo være i Lofoten, så noe av planlegginga blir litt vanskeligere enn det hadde trengt å være, men det ser ut til å ordne seg fint. Nå har jeg alt klart for meg i hodet, og da er det bare om å få det ut sånn at det blir riktig. Fargene? Hvit og lyserosa. Det vil også bli lagt inn litt blått/turkis, sånn for mannen sin skyld 😉

Midt oppi alt har jeg også fått meg ny jobb. Jippi! En spennende jobb, som jeg gleder meg til å starte i. Skal ikke begynne før 12. mars så har god tid å forberede meg.
Trening, ja. Det blir tid til det også, men jeg er ikke i gang med noe nytt program enda. Uansett blir det mengdetrening en god stund. Målet har jo vært NM, men ser jo at jeg har eksamen dagen før så det er mulig det blir litt for mye akkurat da. Selvsagt er det NM som må vike, men det går jo helt greit om det er tilfellet. Jeg hadde mange stevner i fjor, og føle at jeg ikke trenger så mange i år. Jeg var på RM forige helg. For min del var det kun treningsstevne uten noen formtopp eller oppkjøring. Hadde trent minimalt med drakter siden oktober i fjor. Det ble 165 – 87,5 – 162,5 som er 415 sammenlagt. 12,5 kg under min pers, og 10 kg under i mark. Tangering i benk og 2,5 under pers i bøy. Veldig fornøyd med bøyen, for den var så fin. Benken er jeg ikke fornøyd med, da jeg har løftet 2 fiiine rep på 90kg på trening. Gikk på 90 på siste løft og bomma totalt på banen. Men ingen unnskyldning! Man skal ikke bomme på banen hele tiden!
Marken er virkelig sorgens kapittel. Kan ikke huske å ha vært i så dårlig markform før, men nå har jeg trent minimalt med mark siden før jul, så det er nok grunnen. Gleder meg til å løfte 180 om ikke alt for lenge. hehe.

I dag har jeg planer om å lage fastelavensboller. Sukkerfri, gjærfri og kanskje melfri. Sånn som i fjor 🙂 Deler oppskrift med dere, så klart!

Read Full Post »

Hvorfor gjør du ikke det?
Liker det ikke, sier du… Eller tar det for lang tid å lage?
Nei, den kjøper jeg ikke!

Man kan variere i det uendelige når det kommer til fisk og sjømat. Vi trenger faktisk ikke å gjøre sånn som vi gjorde i «gamledager». Kokt fisk, kokt potet, kokte grønnsaker og smeltet smør. Selv om det også er godt, en gang i blant. Og visste du at fisk ikke trenger verken lang koketid eller steketid. Varmebehandler du for lenge og/eller for hardt ødelegges proteinene og fisken blir seig.. Ikke godt!
Hva med å lage fiskepinner? I stede for å kjøpe de du finner i dagligvaren lager du de selv. Og i stede for hvetemel til panering bruker du sesamskall og litt mandelmel. Eller kanskje du har andre gode ideer? Kokos går også an å bruke. Sunt og godt.


Du kan lage en salat.  Bland alle dine favorittgrønnsaker (og noen av dine favorittfrukter også, alt går! Jeg er veldig glad i eple eller mango, og noen gang banan), ha i litt olje (oliven eller linfrø), ha over valnøtter, pinjekjerner eller andre kjerner/nøtter og til slutt har du stekt eller kokt fisk over. Jeg er spesielt glad i salmaen, så det går ofte i laks her ja. Ørret er også en vinner, men vi må ikke glemme hvit fisk som både er supergodt og supersunt. Til dressing kan du bruke matyoghurt med litt sitron, urter og salt, eller kanskje hjemmelagd guacemole?

Fiskesuppe er godt! Og så utrolig enkelt. Man må faktisk ikke lage fiskekraften selv for å få ei god suppe. Finn alle grønnsaker du liker, skjær de opp og tilsett de i ei gryte sammen med smør. Bruk meil, fløte, matfløte, creme fraiche eller hva du måtte ønske til å danne suppa. Ha i en god buljong, uten glutamat, og kok det til det tykner. Dersom du bruker fete meieriprodukter trenger du kanskje ikke å ha noe tykningsmiddel i, men du kan fint bruke kokt potet eller potetmel og lignende. Jeg bruker av og til litt johannesbrødkjernemel, men ofte trenger jeg ikke noe. Fisken tilsetter du til slutt, og lar den trekke seg ferdig i den varme suppe. Eller du kan gjøre som Hellstrøm, ha rå fisk på fatet og hell varm suppe over. Fisken skal ikke koke i suppa. Reker og scampi er også godt å ha i, men ha de i når suppa er litt avkjølt. Ellers skrumper de inn 🙂

Og til deg som ikke liker fisk.. Er det konsistensen, smaken eller hva er det? Jeg tror mange er opptatt av at fisk er «æsj» og så lærer de dette videre til barna sine, som også ender opp med å synes at fisk er ekkelt. Visste du at fisk inneholder protein av veldig høy kvalitet? Skal du bygge muskler bør du spise fisk. Og du trenger ikke å spise tunfisk. Sei, torsk, laks, kveite, ørret, steinbit, rødspette.. You name it 🙂

Read Full Post »

Hvorfor er det såpass lite fokus på maten som blir servert på sykehus og sykehjem rundt om i landet? Jeg jobbet på sykehjem en kort periode for noen år siden, og ble ganske sjokkert da jeg så hva de fikk servert der. Her var maten i hjelkokt, og smakte sikkert ingen ting. En annen ting er at det virkelig så motbydelig ut. Det så ut som hunde- eller kattemat, og det gir jeg ikke en gang til hunden min!

Alle vet at eldre ofte får dårligere matlyst. Da er det jo viktig at vi legger til rette for at maten skal være mest mulig inbydende. Det bør være næringsrikt, fargerikt og god kvalitet. I tillegg er det utrolig viktig at den smaker godt! Når man i utgangspunktet ikke har lyst på mat, vil ikke saken bli noe bedre når man får servert gørr. Farger gjør oss glade, og mat med farger ser mer innbydende ut enn mat som er brun og grå.

Jeg er også veldig for at eldre skal spise sunt. Vi det at et sunt kosthold kan gi mange helsefordeler. Men det er også viktig at de får «kosemat». Først sunn og god mat, så noe «godt» til kaffen. Den kosen er nok viktigere enn man tror.

I et av verdens rikeste land kan det da virkelig ikke være penger som hindrer bedre mat på sykehus og sykehjem? Jeg vil tro at det absolutt er rom for å legge inn flere stillinger rundt om i landet, hvor den ansatte skal fokusere på mat og ernæring. Det kan være ernæringsfysiolog (det BØR være ernæringsfysiolog, for de er utdannet på akkurat dette og vil nok kunne gjøre best jobb i dette tilfellet), det kan være sykepleier med kompetanse innen ernæring, kokker eller andre med relevant kompetanse. Vi betaler tross alt skatt, og bør kunne forlange at standarden holder mål.

Jeg tror det var på St. Olavs hospitalet de gjorde en stor utredning rundt ernæring hos pasientene. Det ble sagt at ernæring er viktig i behandling av sykdom, noe som bør være helt opplagt, men noe det ikke blir tatt høyde for på sykehus. Det er jo litt rart at en pasient som er hjertesyk skal få kostholdsråd han/hun skal følge hjemme, men på sykehuset er det «ett fett». . .
Det ble også gjort oppmerksom på at måltidsfrekvensene var for dårlige på sykehus. Frokost, noen få timer mellom frokost og lunsj før det var tidlig middag og kvelds noen få timer etter det. Det vil si at pasientene går mange timer fra kvelds til de får frokost igjen..

Jeg håper vi får se en endring i disse rutinene. Inn med personell som har ernæringsbakgrunn (dvs LAGE flere stillinger for ernæringsfysiologer, både kliniske og ikke kliniske), få et matbudsjett som holder mål, gi eldre og syke den maten de fortjener! Men for at dette skal skje må flere engasjere seg. Både pårørende, ansatte og de som selv er berørt bør engasjere seg i dette, for at vi til slutt skal kunne få en endring. Ernæringstilstanden i kroppen er utrolig viktig for behandling av mange sykdommer, både fysisk og psykisk. Visste du at depresjoner kan oppstå av mangel på diverse næringsstoffer?

Er det noen av dere lesere som selv har erfart hvordan maten er på sykehus og sykehjem? God eller dårlig? For jeg tror nok at det varierer litt fra sted til sted.. Andre steder er det kanskje topp??

Her kan du lese meningene til Hellstrøm.

Read Full Post »

%d bloggers like this: