Feeds:
Innlegg
Kommentarer

Archive for mai, 2012

Hvite uker

Har du fått med deg kampanjem som Helsedirektoratet kjører nå? Hvite uker heter den, og er ikke så dum. Det de ønsker med denne kampanjen er at hver enkelt skal kunne få bedre oversikt over sitt alkoholinntak. Dette med alkohol er så rart.. Vi vet at det er et skadelig stoff, og vi vet også nå at det ikke kun er skadelig for de som er alkoholikere. Det er også skadelig ved sjeldnere, men høye, inntak. Av bivirkninger kan det nevnes de man ser ved langtidssbruk: skrumplever, kreft, hjerte- og karsykdommer, men også korttidsvirkninger som kan være dårligere hukommelse, skade av luktesenteret i hjernen og diverse negative virkninger på hormoner.
Å si at alkohol ikke er bra er på en måte en stor «fy,fy». Hvorfor? Fordi det er det siste vi har igjen av rusmidler som vi har «lov» å bruke uten å bli sett ned på.

Selv drikker jeg så og si aldri alkohol, men er heller ikke avholds. Jeg har bare ikke et ønske om å drikke for å bli full, og ellers er det fint lite av alkoholen jeg faktisk synes er godt. Vin er veldig populært! Og mange velger vin fordi det er sunt.. Men er det sunt? Tvilsomt! Det forskning har vist til nå, er at vin sannsynligvis er sunt i mindre mengder, men da særlig for eldre. De vet ikke hva det er i vinen som gir en sunn virkning, men det har vært sett en sammenheng mellom vininntak og forebygging mtp hjerte- og karsydkommer.
Dette er det mange som spiller på.. Men som oftest drikker disse langt over det som blir sett på som sunnhet. Da går jo vinninga opp i spinninga.

De som ser litt lengre, ser at denne kampanjen til helsedirektoratet er en holdningsendring. Jeg tror faktisk vi kommer til å få en holdningsendring til alkohol, etter hvert.. Det har skjedd med røyking. Nå blir jeg faktisk sjokkert når jeg ser folk røyker. Gjennom få år har røyking gått fra «kult» til «harry». Vil det skje med alkohol også?

Les mer om Hvite Uker her 🙂

Advertisements

Read Full Post »

Fiint vær i Bodø i dag 🙂 De to siste årene har 17. mai vært ganske guffen. I dag er det kjempefint. Hadde så klart vært litt varmere dersom det ikke blåste. Men hva er vel Bodø uten vind??

Jeg startet dagen med å lage sjokolademousse. Superenkelt og supergodt! 🙂 Uten tilsatt sukker.

Enkel sjokolademousse

* 250 g sjokolade
* Liten dæsj smør
* 3 dl løte
* 2 eggehviter
* 2 eggeplommer

Pisk eggehvitene stive med litt salt. Pisk eggeplommene til eggedosis med litt sukrin.
Pisk fløten til krem. Smelt sjokoladen sammen med smør.
Bland eggedosisen med fløten. Ha i sjokoladen (som du avkjøler litt) og vend inn eggehviten til slutt.
Sett i kjøleskap en times tid. Spis!

Read Full Post »

Mager cottage cheese

Jeg ser at folk jubler for at det har kommet en ny type cottage cheese på markedet.. MAGER cottage cheese.
Dere som jubler over dette, har dere tatt en titt på næringsinnholdet i vanlig cottage cheese og mager? For det som faktisk skiller de i fra hverandre er i hovedsak fettinnholdet, men det er minimalt!
I orginal cc finner du 4,3 gram fett. I den magre 2,1 gram fett. Det blir altså en differanse på 2,1 gram fett per hundre gram. I tillegg skiller det 17 (!!) kalorier. Den orginale har 96 kcal, mens den magre har 79.
Er det noen som ser en vesentlig forskjell her?
Ikke jeg! I mine øyne er dette en bom fra Tine sin side. Det er enda et produkt som skal få folk til å spise MER mengde, men mindre kalorier. Det er så utrolig ulogisk da kroppen vår faktisk blir mett av å få oppfyllt næringsbehovet.. Ikke av å spise masse kalorifri mat.

Når jeg nå er i gang med dette, har jeg også lyst å få med mager kesam. Er det faktisk noen som synes dette er godt? Det smaker kun surt! Og nei, det hjelper ikke å ha fun light i, for da smaker det bare kvalmende søtt.

Når produkter som i utgangspunktet er magre, blir enda magrere, ser ikke jeg helt meningen med det. I stede for mager CC hadde det faktisk vært behov for en LAKTOSEFRI cottage cheese. Jeg håper Tine ser behovet for det, fremfor mager cottage cheese.
Jeg trodde faktisk ikke det gikk an å gjøre den mer mager..

Ja, en ting til.. Den magre koster visst en del mer enn den orginale?

Les mer om den nye cottage cheesen ved å trykke på bildet.

Read Full Post »

Alle er forfengelig på sine egne måter. Selv om jeg driver med en idrett hvor man ikke setter spesielt fokus på det estetiske, så har jo også jeg forfengelige sider. Og det er lov 🙂
Jeg synes en flat og sterk make er flott! Den trenger ikke å være «ripped» men jeg liker at den er sterk, og at den ser sterk ut.
Nå er det visst ikke så lenge til sommeren, og da kan det være verdt å legge inn litt ekstra fokus på de områdene du ønsker å forbedre. Vil du ha bedre rumpe? Tren knebøy til du ser mannen med ljåen. Vil du ha sterk mage? Da trener du mage! Jeg går på cxWorx noen dager i uken. Det er så bra og jeg kjenner det gir resultatler. Jeg blir aldri så sliten når jeg trener mage alene. Spesielt for oss styrkeløftere er coremuskulatur viktig dersom vi skal klare å øke i øvelsene. Alle vet at kjernemuskulaturen jobber under både knebøy, benkpress og markløft. Egentlig jobber de under alle styrkeøvelser, til og med de man kjører isolert på en muskelgruppe. Grunnen er jo at du naturlig må ta i med magen for å ta i, og da bruker du «beltet» rundt magen.
Men selv om man bruker det mye i andre øvelser er det ikke nok å trene magen inndirekte. Vi må også trene den direkte, og utfodre den fra gang til gang.

Heldigvis synes jeg magetrening er supergøy! Det er noe med statisk trening altså. Husk at magetrening ikke skal være kosetrening du foretar deg på slutten av økta. Skal du bli sterk må du faktisk legge like mye arbeid i magetreninga som du gjør i resten.
Les mer om magetrening her og her.

Kjør på!!

Read Full Post »

Corebar

Denne uka trener jeg alternativt. I går skulle jeg egentlig på body combat, men endte opp med CXWork. I dag ble det Corebar.
Hadde aldri trodde en sånn time skulle være så gøy. For de som ikke har hørt om dette før så er det kondis og styrketrening med en stang med bøy på (?). Øvelsene var fine. Styrkedelen var litt for lett, mens kondisdelen var bra. Regner med det blir bedre når jeg kommer mer inn i det. Må prøve dette flere ganger 🙂 Etter et stevne er det utrolig godt å la kroppen trene alternativt.
I morgen blir det body balance. Og på fredag skal jeg endelig teste ut body combat. Kampsport! Liker!! 🙂

Konklusjonen: Corebar anbefales. Om du liker kondisøkter med lett koordinasjonsarbeid er dette noe for deg.

Read Full Post »

Nykål! Jeg har akkurat oppdaga den. Vanlig kål har jeg jo brukt før, men aldri nykål. Trodde ikke det var godt.. Men det er enda bedre enn vanlig kål.
Bruk det i wok, sammen med LINSER. Supergodt 🙂

I tillegg er kålen rik på C- og B-vitamin. Mer finner du ut om du leser her.

Read Full Post »

Stevnelykke

I går gjennomførte jeg mitt, til nå, beste stevne! Det kjennes så utrolig godt ut.
Jeg perset i alle øvelsene, ikke med veldig mange kg, 2,5 i hver øvelse som da blir 7,5 til sammen. Men gud så lite man bryr seg om hvor MYE man perser i, bare man løfter bedre enn det man har gjort tidligere.
Jeg endte opp med 170 kg i knebøy, 90 kg i benkpress og 175 kg i markløft, som blir 435 kg totalt!

Man sliter og svetter seg gjennom den ene treningen etter den andre, gjennomfører stevner man helst ville vært foruten og føler at man har null fremgang. Så kommer det plutselig et stevne hvor du føler at ting ENDELIG er på rett vei igjen. Da er alt slitet glemt (for nå) og man kjenner kun gleden. Ekstra gøy var det at jeg ble beste løfter på hele stevnet, poengmessig. 478,23 poeng er pers det også. Flere kg på stanga trenger ikke å bety flere poeng, for det avgjøres av kroppsvekta. Jeg veide inn på 61,1 derfor fikk jeg greit med poeng.

Nå er det pause i ca en uke, fra styrkeløft. Regner med å trene litt alternativt. Svømming, løping, tur med hunden osv. Dersom jeg har totalt treningfri så lenge klarer jeg ikke å sove om natten.. Alt for mye enerig som ligger å lurer, så den må ut. Hehe.

Vi fikk ikke filmet i går, og tror heller ikke det ble så mange bilder. Dere får nøye dere med en film fra ei tung benkøkt i mars 😉

Read Full Post »

Older Posts »

%d bloggers like this: