Feeds:
Innlegg
Kommentarer

Archive for juni, 2012

Jeg kom over denne artikkelen på VG/vektklubben. Kort fortalt handler den om at overvekt kan skade barnet. Vi vet jo også at overvekt kan hindre mange i å bli gravid. Hvor utbredt denne kunnskapen om dette er, vet jeg ikke. Jeg har innbilt meg at «alle» vet det, men det kan godt hende at «den vanlige mannen i gata» ikke vet det. Og da er det greit å sette fokus på det.
Lengre ned i artikkelen står det at man ikke får tilstrekkelig hjelp til kostholdsomlegging. Utdrag fra artikkel:

«- Kvinner får ikke mye hjelp til å gå ned i vekt. Rundt om i landet må jordmødre og leger virke som ernæringsfysiologer, noe de ikke er utdannet til, sier von Krogh til VG.»

Dessverre stemmer nok det 100%. Leger og jordmødre har sitt fagfelt og er god på det. Naturlig nok har leger en del kunnskap om ernæring, men kun de færreste har nok kunnskap. Vi kan heller ikke forvente at de skal sitte inne med like mye kunnskap om dette som en ernæringsfysiolog gjør. Derfor er det så utrolig viktig at leger, helsesøstre, jordmødre, sykepleiere, fysioterapeuter, kiropraktore, naprapater osv faktisk gjør seg kjent i det området de arbeider. Finn en god ernæringsfysiolog å henvise pasientene til. Det er en skikkelig ernæringsfysiologboom nå! Både kliniske og ikke-kliniske ernærinsfysiologer. Hvorfor ikke gjøre seg kjent med det og bruke disse ressursene! Da jeg jobbet i helsekost fikk jeg stadig kunder innom som hadde blitt anbefalt av kiropraktor/fysioterapeut til å kjøpe diverse kosttilskudd. Enkelte ganger traff de rett på, mens mange ganger var rådene de hadde fått ganske far off!

Jeg synes det er greit om man kan se sine egen begrensninger. En fysioterapeut kan jo selvsagt ha god kunnskap på ernæring, men de fleste har best kunnskap innenfor fysioterapifaget. Da kan det være en utrolig god idè å henvise pasientene videre til noen som faktisk har brukt år på å utdanne seg innen ernæringsfeltet. Bare i Bodø er det flere ernæringsfysiologer som jeg er helt sikker på tar på seg slike oppdrag. Og om ett år er jeg en av de! 🙂

Jeg håper virkelig helsemyndighetene innser viktigheten av å ha kompetent ernæringspersonell i arbeid på både sykehus, helsestasjoner og ikke minst sykehjem. En tendens jeg har sett den siste tiden er at sykepleiere får disse ernæringsoppgavene, men som oftest har ikke sykepleieren mer enn noen få studiepoeng videreutdanning innen ernæringsfag. Slik som jeg ser det er det veldig viktig å få mer spesialiserte mennesker til å arbeide mer ernæring i helsesektoren. Spesielt innenfor forebyggende arbeid. Livsstilssykdommer! Det er så mange som har behov for hjelp innen dette feltet, at frisklivssentralene rundt i kommunen rett og slett ikke har kapasitet til å ta unna alt.

For meg ser det ut til at ernæringsfysiologer, også ikke-kliniske, vil få en større rolle i helsenorge i tiden fremover. Og jeg skal i alle fall være en pådriver for at det skal skje. Så jeg håper dere andre er med meg! 🙂

Og en siste ting; til de som sliter med overvekt og ikke får hjelp fra sykehus/kommune. Det er utrolig mange private som tilbyr kostholdsveiledning. Både kliniske og ikke-kliniske ernæringsfysiologer. Gjør litt research! Nå er det dessverre sånn at ikke-kliniske er momspliktige, men se litt rundt. Det trenger ikke å kost skjorta.

Advertisements

Read Full Post »

Videreutdanning i diabetes

Jeg er så glad! 🙂
Søkte på et studie her på UIN som heter diabetesbehandling og diabetesomsorg. Egentlig skal man ha bachelorgrad pluss ett års arbeidspraksis for å komme inn. Jeg har jo arbeidspraksisen, men er jo ikke ferdig med ernæringsbacheloren før om ett år.
Så først fikk jeg altså avslag på søknaden.. Men jeg var ganske bestemt på at jeg skulle inn, for det er ikke sikkert studiet går til neste år. Derfor ringte jeg og ba om en ny vurdering. En time senere fikk jeg tilbud om studieplass 🙂 Jippi! Det er jo i utgangspunktet veldig fornuftig, for så lenge som de har plass og jeg så godt som er kvalifisert bør man jo få plass.
Og det gjorde jeg altså!! Dette er så kult, for diabetes er noe av det mest spennende jeg vet. Vet det kommer til å bli tøft med ekstra studiepoeng nå, sammen med jobb. Men vil man får man det alltid til. Ett år til med litt maraton jobb/studie. Helt ok.

Så til dere ernærningsnerd, sånn som meg, søøøk på studiet til neste år da! Les mer om det her.

Read Full Post »

Innlegget om «strong is the new skinny» bla ganske populært på søkestatistikken.. Jeg håper bare at jeg kan være med på å skru kroppsbildet fra overfokus på kropp over til sunn og sterk kropp.
Jeg skal ialle fall gjøre mitt beste for å spre budskapet.

Så, har DU lyst til å trene med meg?  For å bli sterkere? Vil du finne treningsgleden? Fokusre på en funksjonell og sunn kropp? Vil dug jøre endring på kostholdet ditt? Jeg jobber som personlig trener på Friskhuset i Bodø og tar nå imot nye kunder Ta kontakt på mail dersom du har lyst å vite mer: beate.rosvoll@gmail.com

Ikke nøl med å ta kontakt! 🙂

 

Read Full Post »

Strong is the new skinny!

Jeg og to supertøffe jenter ble intervjuet i avisa her om dagen. Saken skulle handle om at kroppsidealet har endret seg; «strong is the new skinny».
Veldig spennende at lokalavisa tar opp et slikt tema, og artikkelen ble kjempefin med positivt fokus. Veldig bra AN! 🙂

Men, jeg har lyst å ta dette begrept «strong is the new skinny». Pinglo har skrevet om dette tidligere, og hun tar det ganske på kornet! Man kan egentlig gå ut i fra at dette «slagordet» skal bety at kroppsfokuset er endret i den grad at vi ikke lengre fokuserer på å være tynne, men sterke. Som Pinglo så fint sier i sitt innlegg i bloggen sin, ser det dessverre ut til at dette ikke er tilfellet. Mer muskler og en sterk kropp er SUPERT! Veldig bra å ha fokus på det, men så ser vi jo at selv om man skal være sterk og ha muskler, så skal man også være tynn… Frykten for kroppsfett har fortsatt overtaket på mange unge jenter der ute. Og veldig mange skjuler sine spiseforstyrrelser i det at de trener «fitness». Utrolig synd!! For dette er noe som sprer seg blant både unge og eldre jenter. Så lenge som fokuset ligger på det å se bra ut naken, vil ikke ting endre seg. Sunn jenteidrett er et veldig fint tiltak. De prøver faktisk å få jenter til å skjønne at kroppen må ha mat etter harde treningsøkter. De prøver også å rette bilde i mot en sterk og funksjonell kropp, noe som er mye viktigere enn å gå rundt å lete etter nye blodårer på magen……

Hva med å fjerne fokuset fra «å se bra ut naken» til «å ha en sterk og funksjonell kropp»?? For hvor OFTE går du egentlig naken?
Og jeg skal si dere en ting; å prestere i en idrett smaker MYE bedre enn å være tynn!! Just try it!

Og til dere som måtte ha interesse å lese mer om «strong is the new skinny» – jeg har fått publisert en artikkel om dette  i et tidligere nummer av treningsforum magasinet. Det kom vel ut i januar/februar i år.

Read Full Post »

Studietips

Jeg er langt fra noen ekspert på eksamenslesing, men nå etter å ha vært student siden 2004 (med ett års opphold inni her ett sted) har jeg begynt å lære litt hva som fungerer for meg, og hva som ikke gjør det.
De fleste er sikkert ferdig med eksamen for dette semesteret, men tipsene kan du ta med deg til neste års studier 😉

1. Gå gjennom veiledningene. Det er her du finner ut hva du vil kunne bli testet i på en eksamen. Det som skjer på forelesning er ikke representativt. Jeg har ikke tall på hvor mange forelesninger jeg har sittet på, og trodd at det vi lærte var relevant.. Men det var jo ikke det! Masse av det som snakkes om på forelesningene er helt på siden av pensum. Sikkert veldig interessant for mange, men ikke for de som synes pensum er evig nok i seg selv.

2. Gjør gamle eksamensoppgaver. Man lærer utrolig mye av det. Du får sett hvordan tidligere eksamener er bygd opp, og har bedre oversikt over hva du kan vente deg. I tillegg lærer du veldig mye siden du må gå gjennom pensum for å finne svarene på oppgavene.

3. Gjør notater. Plukk ut det viktigste, skriv det opp eller lag tabeller, figurer osv. Bruk farger for å fremheve det som er viktigst.

4. Les gjennom pensum. Og start tidlig! Ikke ta disse unødvendige skippertakene. Det gir ikke annet enn stress. Skal du lese gjennom hele pensum kvelden før eksamen er du dømt til å stresse deg i hjel.

5. Spørr om det du lurer på! Mens du løser oppgaver, går gjennom pensum osv noterer du ned de spørsmålene du måtta ha. Send mail til foreleser, eller ta det opp på forelesning.

6. Pugg! Dersom pensum er av den art at du faktisk kan pugge. Er det ikke det? Da må du sørge for å skjønne de overordnede retningslinjene i what-ever du leser om 🙂 Finn «knagger» hvor du kan henge kunnskapen.

7. Dagen før eksamen bør brukes fornuftig. Her skal du faktisk ha lært det meste. Denne dagen er ikke dagen hvor du skal lære deg pensum, men dagen hvor du skal oppdage at du har en god oversikt og kontroll på det du skal ha eksamen om neste dag. For min del er det ikke lurt å lese særlig mye denne dagen, for det stresser meg. Men jeg pleier å gå gjennom notater og lese overskrifter i bøkene. Og en viktig ting: Ikke les pensum kvelden før eksamen. Jeg kobler alltid totalt av med noe heeelt annet enn pensum 🙂

Og bare så det er sagt.. Jeg lover ikke at du får god karakter dersom du følger disse rådene, men det har funket for meg 😉
Mye handler om å være strukturert, og å lese på de riktige tingene!

Read Full Post »

Her om dagen kom jeg plutselig over Jan Thomas sitt TV-program «Happy day» eller noe sånt. Der var det ei (kjendis eller ikke.. har ikke peiling) som fortalte at hun hadde problemer med å gå på treningssenter fordi hun var litt overvektig, og de som trener på treningssenter vil bare vise seg frem.

Stemmer det? Så utrolig synd, i så fall. Her i Bodø har jeg ikke fått inntrykk av at dette er vanlig i alle fall. Det er så klart noen som sminker seg som om de skulle ut på byen, og enkelte sitter bare på gymmet og ser fin ut. Men flertallet, har jeg fått inntrykk av, er der for å trene. Enten fordi de synes det er gøy, eller fordi de vil ned i vekt. Jeg er i alle fall der for å trene, for å bli sterkere og for å få bedre teknikk i øvelsene sånn at jeg kan bli enda sterkere. I liten grad får jeg med meg om det i det hele tatt er andre folk der og trener.
Mange innbiller seg nemlig at «alle» ser på dem, fordi de ser så dum ut. Jeg tror heller man blir sett på fordi man imponerer. De gangene jeg faktisk legger merke til folk, er når de for eksempel henger opp ned i turneringene. Det er imponerende! Om noen ser litt tjukk ut, eller har på sei ei rar buks.. Næh, jeg ser ikke det. Okei da.. En gang la jeg merke til en fyr, fordi han gikk i bar overkropp og en minimal shorts 😛

Men jeg vil bare komme med en oppfordring til alle dere som har lyst å trene: Ikke la noe så dumt som andre folk hindre deg i å gjøre det du vil. Vil du dra på gymmet så gjør du det. Ikke dikt opp historier om at alle ser så rart på deg, og at alle andre er så utrolig fit. For det er ikke sant. Heldigvis er treningssentret for alle folk i alle fasonger.
Har du ikke lyst å trene inne på et gym, da er jo saken enkel. Men mange blir gjerne litt mer motivert av å kunne gå på disse saltimene. For det er faktisk gøy å trene sammen med andre. Er instruktøren god, da får du ofte en super treningsopplevelse.
Selv er jeg hekta på body combat. Jeg elsker kampsport, men styrkeløften gjør sånn at jeg ikke har særlig med tid til overs. Da passer det fint å ta en time body combat to ganger i uken. Det har blitt min cardiotrening i det siste. Utrolig morsomt 🙂

 

 

Read Full Post »

Stevia

Nå skal jeg gjøre meg skikkelig upopulær blant ganske mange.. 😛
Jeg skal nemlig fortelle dere at jeg ikke liker stevia. Alle hyler og roper rundt seg om stevia og hvor sunt det er osv osv. Tja, jo.. Jeg vet ikke. Kan det betegnes som sunt? Jeg vil jo ikke si at sukrin er sunt? Så vidt vi vet er det ikke usunt, men jeg har heller ikke sett særlig mye dokumentasjon på at dette er sunt? Det sies at det kan være med på å regulere blodsukkeret, men jeg har ikke lest noe forsking på dette. Noen som har?

Når det kommer til sukrin så er det mange som sier det smaker kaldt, og andre sier det smaker bittert. For meg smaker det kun søtt, nesten som sukker. Jeg kjenner en liten anelse til at det gir en kuldefølelse i munnen, men det smaker aldri bittert hos meg. Min samboer klarer ikke å spise det da han sier det smaker beskt (bittert?). Jeg får derimot denne smaken av stevia. Nå har jeg i lang tid testet ut på både den ene og den andre steviatypen, men jeg finner ingen som faktisk smaker godt. I min munn smaker dette mer kunnstig enn det aspartam gjør. Og det gir meg en skikkelig bitter ettersmak, uansett om jeg bruker mye eller lite av det. Jeg vet at man skal være tilbakeholden med mengen, da det jo er veldig søtt i utgangspunktet, men hos meg blir det bare bittert uansett. Derfor har jeg nå funnet ut at det ikke er noen vits for meg å prøve flere typer.. Munnen min og smaksløkene mine vil ikke ha det.

Nå bruker jeg lite søtning i det hele tatt. Jeg bruker litt sukrin på havregrøten og som oftest går det i sukrin eller palmesukker når jeg lager kaker og sjokolade. Jeg har prøvd stevia i baking, i te, i sjokolade osv.. Men det smaker bare kunnstig og stygt.
Jeg tror faktisk mange andre deler denne oppfatningen med meg, men det har liksom blitt poppis å skulle bruke stevia, særlig når det var forbudt i Norge. Jaja, jeg har i alle fall prøvd, men liker ikke.
Holder meg til sukrin, enn så lenge 😉

Les mer om sukrin på funksjonellmat.no – trykk på bildet så havner du dit.

Read Full Post »

%d bloggers like this: