Feeds:
Innlegg
Kommentarer

Archive for desember, 2012

Blogging!

Long time no see!

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å legge denne bloggen død. Som jeg har nevnt tidligere skriver jeg fortsatt men da publiseres det på helsetrend.no

Nå tenker jeg likevel å opprettholde bloggen, selv om jeg kommer til å gå bort i fra den sånn som den har vært før. Jeg lar de gamle innleggene ligge, men de nye blir ikke spesielt mye av faglig type.
Akkurat nå er jeg gravid, snart 20 uker på vei. Etter fødselen skal jeg tilbake til styrkeløfttrening, og det er nettopp det bloggen kommer til å handle om; å bli sterkere enn noen gang før.
Det vil helt klart by på mange andre utfordringer enn jeg tidligere har vært vant til når jeg stort sett bare har hatt meg selv å tenke på, men jeg gleder meg og jeg vet det skal gå bra.

Jeg trener så mye som kroppen min tillater meg nå. I begynnelsen av svangerskapet var jeg kjempetrøtt og fikk 4 styrkeøkter i uke. Nå er jeg ikke så trøtt lengre, men sliter enda med kvalme og hodepine enkelte dager. Trening hjelper uansett på dette! Det gjelder bare å komme seg på trening, for det er dørstokkmila som er lang. Nå får jeg inn 5-6 styrkeøkter i uken, pluss tur med hunden hver dag – men det turlengden varierer. De dagene jeg er kjempesliten blir det kortere turer.

Mange ser rart på meg når jeg sier jeg enda trener styrke… Jeg trener ikke STYRKELØFT, men styrketrening.. Det er en ganske stor forskjell der. Fra å trene med over 100 i knebøy er jeg nå på 40-50 kg. Fra 140 i markløft er jeg nå på 40-60. Her om dagen løfta jeg 1 rep på 80! Hoho. Det var ikke tungt, men uvant.

Jeg tenkte å skrive litt om treningene mine under svangerskapet i håp om at det kan hjelpe andre gravide til å komme seg i treningen. Det er dessverre lite info om gravide og trening, og jeg har selv brukt mye tid på å lete etter forskning og annen litteratur. Jeg har ått mye hjelp fra styrkeløftdamer som har født, og de rådene er gull verdt! 🙂

Advertisements

Read Full Post »

%d bloggers like this: