Feeds:
Innlegg
Kommentarer

Archive for mars, 2013

Alle vet jo at kroppen endrer seg når man blir gravid.
Man må nødvendigvis få større mage, de fleste må også få litt mer fett på kroppen som skal fungere som ammereserver. Ellers vil enkelte oppleve at de får åreknuter, strekkmerker, mye mer fett enn de kanskje hadde planlagt og de aller fleste går opp i vekt en del.

Jeg hadde trodd at jeg skulle ta disse endringene ganske greit.. Men der tok jeg feil 😛
Enkelte dager går det helt greit. Andre dager synes jeg ikke jeg ser noe fin ut i det hele tatt. Det tok lang tid før jeg vente meg til magen, og jeg syntes jeg fikks tor mage skikkelig fort. Når jeg ser tilbake på bildene, så ser jeg jo at det ikke er tilfelle. Magen min har gjennom hele svangerskapet lagt litt under gjennomsnittet, men likevel innenfor normalen. Så grunnen til at magen min ser så stor ut er nok fordi jeg er så lita 😉 I tillegg har det jo litt med hvordan babyen ligger.

Jeg har i stor grad vært veldig heldig med hele svangerskapet. Har klart å trene hele veien. Har enda 4-5 treningsøkter i uken nå som jeg er på tur inn i uke 36. I tillegg til at jeg går tur hver dag. Jeg har så klart ikke spesielt høy intensitet på øktene, men bare det å få røre på seg, bruke musklene og føle at kroppen fortsatt jobber på lag med deg gjør mye. Det holder muskelmassen til en viss grad ved like, det hindrer også en kjempestor vektoppgang.

I starten trodde jeg at det kun var jeg som hadde litt problemer med at kroppen skulle endre seg, men etter å lest rundt på nett og i bøker så ser jeg jo at dette er ganske normalt.
Nå har jeg mer eller mindre (5 uker før termin :P) et avslappet forhold til disse endringene. Jeg ser at kroppen ikke har endret seg kjempemye. Litt bredere hofter, mindre (og slappere) muskelmasse, stor mage og vann i leggene en gang i blant. Jeg tror kanskje den frykten i starten hele tiden handlet om «hvordan jeg kommer til å være på slutten av svangerskapet», men nå som jeg er i slutten og ser at kroppen ikke er rasert slapper jeg mer av.
Jeg skal ærlig innrømme at jeg har hatt angst for hengemage, hengepupper og svær rumpe 😛 Men den frykten er ikke der lengre. Jeg har gjort det jeg kan for å holde meg i form i svangerskapet, for å gjøre fødselen så lett som mulig. Kostholdet mitt har vært sunt, i hovedsak, men skal innrømme at det er lettere å skeie ut når man er gravid enn når man ikke er det. I starten hadde jeg så syke cravings som jeg aldri har vært med på før. Da fikk jeg lyst på en bestemt ting og tenkte på det heeeelt til jeg spiste det. Sånn har jeg det ikke lengre, men kroppen higer etter mer søtt enn det jeg har vært vant til å spise tidligere. Derfor har jeg brukt mye frukt, og spesielt appelsiner. Bedre det enn å spise sjokolade flere ganger om dagen 😉

Read Full Post »

Preggisblogging!

Mange spør meg om trening og graviditet, kosthold og graviditet og gud vet hva 🙂 Derfor tenker lager jeg like greit et b logginnlegg hvor jeg prøver å svare på de spørsmålene jeg har fått om emnet.
Jeg sa jo at jeg ikke hadde spesielt store planer om å la dette bli en gravidblogg, og de tblir det heller ikke. Bare for ei lita stund 😉

Trening
I dag er jeg kommet til uke 34. Dvs. at det er 6 uker og 2 dager til termin.
Jeg er i overraskende god form! Jeg trener 5 ganger i uken på gymmet, og tar gjerne et par hjemmeøkter med kettlebellene og slyngen. I tillegg går jeg så klart tur hver dag med fineste hunden.
selv om jeg trener såpass mye så er jo naturlig nok aktivitetsnivået mitt mye lavere enn før jeg ble gravid. Treningene mine er jo ikke intensive. Jeg bruker 20-30 min på ellipsemaskin. Det funger veldig bra for å få banket beina litt nå som knebøy er historie. Ellers er den veldig god for bekken og rumpe, som fort blir litt «låst» når man er gravid og blir tyngre.

Etterpå trener jeg alltid styrke. Jeg varierer på øvelsene og følger ikke noe fast program, men deler gjerne opp i overkropp og underkropp. Benkpress kjører jeg fortsatt, men løfter ikke mer enn 5-6 reps på 40 kilo. Ellers trener jeg skulderpress med hantler eller maskin, sidehev, skråbenk med hantler, flyes, nedtrekk, div. maskiner for bein – blant annet beinpress, bicepscurl, facepull, pushdown og øvelser i slynge og med kettlebelles.
Trener ikke markløft lengre, men bruker kettlebells til å trene sumomark. Tar også goblet squat for å holde bøyøvelsen i kroppen fortsatt.

Kosthold
Mange lurer på om jeg spiser lavkarbo enda, og det gjør jeg ikke. Jeg slutta med det lenge før jeg ble gravid fordi all treninga mi krevde en annen type kosthold. Etter jeg gikk tilbake til mer karbohydrater i kostholdet så jeg store endringer på kroppssamensetningen (mer muskler – mindre fett) og ikke minst på styrken.
Etter jeg ble gravid økte jeg inntaket karbohydrater, fordi det var i stor grad det kroppen ville ha. Jeg er nøye med  å få i meg riktig med næringsstoffer, så jeg utelater ikke ting fra kostholdet som jeg vet er sunt. Variert kosthold har aldri vært viktigere for meg.

I tilllegg spiser jeg litt usunne matvarer inni mellom. Det er ikke ofte, men har jeg lyst på en is i helga, så spiser jeg det 🙂 Generelt prøver jeg å holde meg til ren mat i ukedagene, men vet at jeg ikke ødelegger for verken meg eller babyen om jeg skulle spise en sjokolade midt i uka.

Kroppens endringer
Kroppen endrer seg helt klart mye! Mer fett (ammerreserver) og mindre muskelmasse. Svær mage har jeg også 😉 Jeg har i uke 34 gått opp 11 kilo totalt, og det synes jeg er helt greit. Trodde jeg s kulle freake ut når jeg gikk over 10 kilo, men  jeg har et ganske rasjonelt forhold til dette. Hadde jeg veid 20 kilo + nå ville jeg nok ikke vært så rasjonell, men jeg trener og spiser sunt, så da må bare kroppen styre sitt løp.

Trening etter fødselen
Jeg får mye bermerkninger på dette.. Mange sier at jeg  må konsentrere meg om å være mamma, og at treninga kommer tids nok.
Ja, treninga kommer så snart kroppen min gir meg klarsignal. Idrett (styrkeløft) er en stor del av livet mitt, og det skal det også bli etter fødselen. Jeg stresser ikke me å bli fortest mulig sterk. Det tar jeg som det kommer, men gleder meg til å komme tilbake på nivået jeg var på før jeg ble gravid. Hadde aldri vært sterkere! 🙂
Jeg skal konsentrere meg om å være mamma, men jeg skal ikke kun være mamma. Jeg skal også være styrkeløfter, student og kone.
Legen min har allerede gitt meg klarsignal til å trene når jeg ammer, fordi hun vet jeg har god selvinnsikt og ikke kommer til å kjøre for hardt på. Babyen skal ha melk, så det er avgjørende at jeg spiser nok sånn at jeg får produsert nok mat. Men det bekymrer jeg meg ikke for. Jeg er vel et av de beste bevisene på at man kan gjøre flere ting på en gang. I 3 år har jeg nå gått 100% skole, hatt 100% jobb mens jeg har trent 110% styrkeløft og konkurrert jevnlig. I tillegg til at jeg jo også har vært og er mamma til lillegutt (hunden vell). Vil man så får man også til!

Ca. sånn her ser jeg ut for tiden. Magen er stooor og babyen er livlig. Hun hikker, romsterer og har heldigvis lagt seg med hodet ned! Nå er det bare å vente på at vi skal få treffe henne. Vi er ganske sikre på at hun kommer før terminen, så vi får se. Slektes hun på meg så kommer hun 1 eller 2 uker før ;D

mage

Read Full Post »

%d bloggers like this: